Origineel geplaatst door Danny
Het zijn inderdaad DIE zijdezachte strijkers die uit een CS80 komen. Ik heb in 1992 in een winkel een hele tijd (lees een uur of 4) op een CS80 die daar 2de hands te koop stond, zitten tokkelen. Iemand had in de userpreset die klank geprogrammeerd. Het was gebaseerd op een zaagtand en er komen weinig extra effecten aan te pas (enkel een beetje chorus). De VP330 klinkt veel minder gevoelig ... hij heeft eigenlijk de charme van die recht in je gezicht oude stringbakken )
De strings van the unknown man komen in ieder geval niet van de vp330. bij mijn weten is de eerste pas in 1979 uitgekomen en je hebt inderdaad gelijk dat die strings minder gevoelig zijn. Ze klinken statischer in het verloop dan een cs80 zou doen en dat is ook de reden dat ik neig te geloven dat het cs80 zou kunnen zijn. Maar ik heb toch een aantal vraagtekens bij jouw ervaring uit 1992. Er zijn 4 mini-versies van het panel op de cs80 die als geheugen weggeschreven kunnen worden en 1 zo’n panel-preset kan maar over 1 kanaal worden gespeeld (ofwel 1 CS60 ipv een CS80) en ik kan met niet voorstellen dat vangelis zich voor dit volle en brede geluid daartoe zou beperken. Als je er het 2e kanaal bijmixt heb je al meteen een ander klankkarakter dus dat kan ook niet aan het toeval overgelaten worden. Ik heb ook het vermoeden dat de unkown man strings uit 2 klanken bestaat, nl. een flauwe trompet-acthige achtergrondklank met daaroverheen een ziltige zandkorrel string. Overigens wordt de keuze van wel of geen chorus niet met het programmeren van de panel-preset bepaalt maar met een schakelaar naast het keyboard en helaas is deze chorus nou niet bepaald de sterkste eigenschap van het instrument. Met minimaal gebruik worden alle harmonischen om zeep geholpen en bij volle diepte krijg je welliswaar een breder geluid maar ook een tremolo effect dat niet te horen is in de unknown man. Ik kom af en toe in de buurt van het geluid en wanneer je het dan vergelijkt met het origineel is het iedere keer weer terug naar af. Ik geloof wel dat je een geluid hebt gehoord dat in de buurt komt maar wanneer in een winkel op de gok een blauwe stoel gaat kopen zonder een lapje stof van je bijpassende bankstel mee te nemen dan zal thuis blijken dat het toch anders uitvalt.
Wat ik ook nogal vreemd vind is dat ik na 1977/1978 deze mooie klank niet meer prominent terug hoor. In de China album komen nogal wat cs80 strings voor maar nooit zo mooi zacht als in the unknown man. Het is in de jaren 80 voornamelijk een tapijtje vp330 met monofone cs80 zaagtand stemmen erboven (soil festivities is goed voorbeeld).
Wat betreft die Demis Roussos track denk ik toch echt een vp330 er bij te horen. Het probleem is alleen dat ie altijd cs80 strings met de vp330 mengt waardoor het moeilijk te horen is. En om het nog leuker te maken heb ik hier een mp3tje met wat string fragmenten van de geheimzinnige man.
1. to the unkown man (with unknown strings)
2. heaven an hell (2 x) (vanaf 25” hoor ik 1 stem verlijkbaar met sound van 1.)
3. chariots of fire
4. friends of mr Cairo (vp330 met cs80)
5. antartica (vp330)
6. soil festivities (2 x) (vp330 met cs80 zaagtand lead)
7. demis roussos (vp330?)