begeleidingspad Vangelis...welke synth?!

Origineel geplaatst door Danny
Het zijn inderdaad DIE zijdezachte strijkers die uit een CS80 komen. Ik heb in 1992 in een winkel een hele tijd (lees een uur of 4) op een CS80 die daar 2de hands te koop stond, zitten tokkelen. Iemand had in de userpreset die klank geprogrammeerd. Het was gebaseerd op een zaagtand en er komen weinig extra effecten aan te pas (enkel een beetje chorus). De VP330 klinkt veel minder gevoelig ... hij heeft eigenlijk de charme van die recht in je gezicht oude stringbakken ):doei:

De strings van the unknown man komen in ieder geval niet van de vp330. bij mijn weten is de eerste pas in 1979 uitgekomen en je hebt inderdaad gelijk dat die strings minder gevoelig zijn. Ze klinken statischer in het verloop dan een cs80 zou doen en dat is ook de reden dat ik neig te geloven dat het cs80 zou kunnen zijn. Maar ik heb toch een aantal vraagtekens bij jouw ervaring uit 1992. Er zijn 4 mini-versies van het panel op de cs80 die als geheugen weggeschreven kunnen worden en 1 zo’n panel-preset kan maar over 1 kanaal worden gespeeld (ofwel 1 CS60 ipv een CS80) en ik kan met niet voorstellen dat vangelis zich voor dit volle en brede geluid daartoe zou beperken. Als je er het 2e kanaal bijmixt heb je al meteen een ander klankkarakter dus dat kan ook niet aan het toeval overgelaten worden. Ik heb ook het vermoeden dat de unkown man strings uit 2 klanken bestaat, nl. een flauwe trompet-acthige achtergrondklank met daaroverheen een ziltige zandkorrel string. Overigens wordt de keuze van wel of geen chorus niet met het programmeren van de panel-preset bepaalt maar met een schakelaar naast het keyboard en helaas is deze chorus nou niet bepaald de sterkste eigenschap van het instrument. Met minimaal gebruik worden alle harmonischen om zeep geholpen en bij volle diepte krijg je welliswaar een breder geluid maar ook een tremolo effect dat niet te horen is in de unknown man. Ik kom af en toe in de buurt van het geluid en wanneer je het dan vergelijkt met het origineel is het iedere keer weer terug naar af. Ik geloof wel dat je een geluid hebt gehoord dat in de buurt komt maar wanneer in een winkel op de gok een blauwe stoel gaat kopen zonder een lapje stof van je bijpassende bankstel mee te nemen dan zal thuis blijken dat het toch anders uitvalt.

Wat ik ook nogal vreemd vind is dat ik na 1977/1978 deze mooie klank niet meer prominent terug hoor. In de China album komen nogal wat cs80 strings voor maar nooit zo mooi zacht als in the unknown man. Het is in de jaren 80 voornamelijk een tapijtje vp330 met monofone cs80 zaagtand stemmen erboven (soil festivities is goed voorbeeld).

Wat betreft die Demis Roussos track denk ik toch echt een vp330 er bij te horen. Het probleem is alleen dat ie altijd cs80 strings met de vp330 mengt waardoor het moeilijk te horen is. En om het nog leuker te maken heb ik hier een mp3tje met wat string fragmenten van de geheimzinnige man.

1. to the unkown man (with unknown strings)
2. heaven an hell (2 x) (vanaf 25” hoor ik 1 stem verlijkbaar met sound van 1.)
3. chariots of fire
4. friends of mr Cairo (vp330 met cs80)
5. antartica (vp330)
6. soil festivities (2 x) (vp330 met cs80 zaagtand lead)
7. demis roussos (vp330?)
 
Origineel geplaatst door VanHeckis
1. to the unkown man (with unknown strings)
2. heaven an hell (2 x) (vanaf 25” hoor ik 1 stem verlijkbaar met sound van 1.)
3. chariots of fire
4. friends of mr Cairo (vp330 met cs80)
5. antartica (vp330)
6. soil festivities (2 x) (vp330 met cs80 zaagtand lead)
7. demis roussos (vp330?) [/B]
[/quote]

Goed en wel maar ik denk dat je vergeten bent je bijlage te posten :biertje: ;) .

De laatste keer dat ik TTUM heb beluisterd is misschien 10 jaar geleden, in 1992 heb ik die CS80 bespeelt dus kan ik me ook niet onmiddellijk herinneren welke settings het waren -alleen liet het me wel onmiddellijk knikken van "ha ja, daar heb je TTUM".

Ik denk dat je het antwoord zelf al gegeven hebt (en het stond ook in dat interview met Keith Spencer: Vangelis gebruikte meerdere geluiden en synths boven elkaar om de klankkleuren en nuances op te bouwen. Het zal dus wel nooit één CS80 zijn, of één VP330 of één P10 of wat dan ook, maar steeds een combinatie van verschillende klankbronnen :okdan:

En dat kan best zijn. M'n eigen nummers bevatten ook veel meer kanalen dan dat je lijkt te horen. Alleen zijn er verschillenden die anderen ondersteunen ... en dat geeft een heel eigen sfeer ;) .

Succes met de verdere zoektocht :biertje:

:doei:
 
ik probeer nog een keer deze mp3 van 2.9MB te uploaden. zie ik iets over het hoofd? ik doe zoals het er staat.

To attach a file to a new post, simply click the [Browse] button at the bottom of the post composition page, and locate the file that you want to attach from your local hard drive.
 
Uploaden mag max. 1 mb zijn...
 
Origineel geplaatst door VanHeckis
ik probeer nog een keer deze mp3 van 2.9MB te uploaden

Even splitten in 3x 1mb dus, of uploaden op je webspace. :)
 
en III

helaas kon ik niet verder comprimeren.

had ik dat wel gedaan dan waren alle strings zagende zagers geworden ipv lieve robijntjes.
 

Attachments

  • vangelisstrings-medley(3).mp3
    870,2 KB · Bekeken: 36
Ik zou het volgende zeggen:

To The Unknown Man: CS80 met eventueel nog een andere synth erbij.
Heaven & Hell: kan zowat eender welke oude stringbak zijn. 1975 was nog de tijd van de stringbakken van ARP, Solina, enz.
Chariots of Fire: CS80 en Prophet 5 of 10
Friends of Mr Cairo: Klinkt hetzelfde als in Chariots. De solo zou kunnen komen uit een Promars of JP4, die heeft ie ook in die periode veel gebruikt.
Antarctica: VP330 voor de koren, strings zou ik weer eerder naar CS80 en P5 of P10 verschuiven
Soilfestivities: De solo is zeker CS80, het tapijtje op de achtergrond durf ik niet zo zeggen
Race to the End weet je al.

Maar volgens mij blijft het giswerk. In verschillende interviews is te lezen dat hij z'n stringgeluiden met eender welke synth kon maken ... het is de manier waarop je het ding bespeelt dat de feel bepaalt.

Dus misschien zitten wij hier te gissen dat het een lieve lust terwijl het allemaal verkeerd is :dubbel:

Ik zou er niet van wakker liggen. Het zijn mooie pads, maar ik verwacht niet dat we ze nog veel zullen terughoren ... hij is ondertussen al lang via Korg naar EMU overgestapt en z'n stringpads voelen ook wel iets anders aan van geluid ... maar van sfeer is het nog juist hetzelfde: lekkere wetgemixte tapijten ... en da's nou het echte kenmerk van Vangelis: WET.

;)

Kan je hier vrede mee nemen? :okdan:

:doei:
 
Origineel geplaatst door Fat Jupiter
een ouwe Roland D110: ik ken iemand die ENKEL DAARVOOR deze module heeft !

Inderdaad ... de 'Warm Pad' klank als basis en dan kan je'm naar je eigen zin tweaken en je komt verschillende herkenbare varianten van Vangelis pads tegen.

Die pad was indertijd de doorslag om voor m'n D20 te gaan ... en k' heb er nog altijd geen spijt van ;)

:doei:
 
Origineel geplaatst door Unic
OKey,

hier dan een vangelis georienteerde jarre phaser pad, met de D70

met ietwat CS80 en vp330 erin :)

4 zaagtanden.. verschillende lfo verschillende vca. daarna delay met phaser.... \\


1 grote toevalligheid dit hoor:) maar ik vind hem erg lekker klinken al zeg ik hetzelf.

http://members.home.nl/a.c.vanbeek/supah-pad.mp3

Veel Jarre ... weinig Vangelis ... maar héél véél lekkers 8~ :okdan:

Die phaser, is dat een aparte of is het één van de ingebouwde FX van de D70?

:doei:
 
die phaser is de classic phaser, dat is een vst:) en er zit nog een extra delay op. Allebi achteraf met fruityloops toegevoegd. dus software

de D70 heeft alleen een "lelijke" flanger:D

ik denk dat, als ik nabewerk met fx, wel in de buurt van vangelis strings kan komen. maar of ik er zin in heb:)

in deze pad zit een deel wat doet denken aan die zachte strings... das zeg maar het vangelis gedeelte, de rest is anders:D

maar ik was verbaasd ovr de sound:P haha
 
mooi mooi mooi allemaal...alleen zo'n phaser is meer jarre dan vangelis.

hier zijn mijn strijkertjes ( RS202 samples)
 

Attachments

  • strijkertjes.mp3
    885,3 KB · Bekeken: 47
meer jarre dat klopt wel,

ik vind bij jou sample het hoog niet zo goed. als je lager gaat komt het wel in de richting. maar ik vind het eerlijk gezegd erg blikkerig klinken.... alsof er een flanger overheen zit die het niet doet... dat is jammer. als dat niet zo was. en je het wat breder kon laten klinken. dan lijkt me eht al een stuk beter.
 
Origineel geplaatst door Unic
maar ik vind het eerlijk gezegd erg blikkerig klinken.... alsof er een flanger overheen zit die het niet doet... dat is jammer. als dat niet zo was. en je het wat breder kon laten klinken. dan lijkt me eht al een stuk beter.

ja nou, ik moet dus inderdaad nog een hoop leren van geluidstechnische zaken. ik kan dit fragmentje niet meer terug vinden in cubase maar enfin, reken maar dat ik de klank om zeep geholpen kan hebben door een verkeerde plug in te gebruiken of zo. ik weet het niet meer. ik bedoel, die reverb die in cubase zit is nou ook niet echt geweldig geloof ik maar misschien moet ik ide niet als insert gebruiken maar als send effect weet ik veel (daar zullen wel regels voor zijn).

maar los van de klankkwaliteit, vind ik het wel een vangelisfeel hebben.
 
Origineel geplaatst door VanHeckis
mooi mooi mooi allemaal...alleen zo'n phaser is meer jarre dan vangelis.

hier zijn mijn strijkertjes ( RS202 samples)

Ten tijde van Heaven & Hell, Albedo 0.39 waren deze stringbakken algemeen gebruik. In sommige fragmenten die je gepost hebt vind ik wel dat je het karakter er in terugvindt. De VP330 had naast de vocoder ook een kleine string sectie en ik denk wel dat die afgeleid was van de RS202 of RS505.

Welke sampler gebruik je trouwens? Zit er toevallig geen AKAI S950/S1000/S1100-formaat bij, of AIFF of Roland S330/S550/W30?


:doei:
 
Back
Top