begeleidingspad Vangelis...welke synth?!

Unic

El Musica
Lid sinds
3 Maart 2003
Berichten
2.987
Locatie
Nederland
in bijgevoegd fragment gebuikt vangelis een stringpad als begeleiding. zoals in wel meer van zijn nummers.
weet iemand welke synth hij daar voor gebruikt?

volgens mij gebruikt hij dezelfde pad ook in to the unknown man.

bedankt voor de info alvast!
 

Attachments

  • pad vangelis.mp3
    448,2 KB · Bekeken: 75
nou die strings kan van alles zijn maar het zal wel weer uit de VP330 komen.

Is dit geluidsfragment van Vangelis? wat voor nummer is dat dan?

Ik moet zeggen dat de laatse Gis en Fis die je hoort nogal out of tune zijn. dat ben ik niet gewend van de heer Vangelis. is dit echt vangelis?

Verder is de intro met zo'n cs80 bass zweepje dat uit het niets met de ribbon conrtoller naar beneden komt weer typisch spot on Vangelis.
 
Dat lijkt me een Yamaha CS80.
Die staan bekend om hun vette pads waar je het warm bij krijgt:)
 
Origineel geplaatst door VanHeckis
nou die strings kan van alles zijn maar het zal wel weer uit de VP330 komen.

Is dit geluidsfragment van Vangelis? wat voor nummer is dat dan? .... is dit echt vangelis?

Op het einde van het fragment hoor je Jon Anderson. Vangelis heeft meerdere albums met hem gemaakt. Deze albums hebben een wat ander karakter dan de 'standaard Vangelis' albums. Ik heb er een viertal maar ik kan dit fragment niet onmiddellijk thuisbrengen.

Wellicht staat het nummer op een van deze albums?

39680.jpg


17330.jpg


33350.jpg


18090.jpg


Romantische zielen moeten zeker "Page of Life" beluisteren. :okdan:
 
Origineel geplaatst door Hover
Op het einde van het fragment hoor je Jon Anderson

Is dat Jon Anderson?? volgens mij is het een andere zanger maar kan net niet genoeg horen om helemaal zeker te zijn

De strings komen NIET uit de CS80 overigens. Alleen het dalende BAS zweepje (een kwint van Fis naar B) dat als eerste na het drum introotje komt en de 3 dalende noten BRASS sound B-Gis-Fis komen uit de cs80. Deze 3 noten worden op de achtergond nog eens herhaald en daarvan zijn de Gid en de Fis niet helemaal zuiver. en dat valt me tegen van de grote Vangelis want dat heb ik nog nooit meegemaakt.

maar werlk nummer is dit nou. ben wel benieuwd zo ondertussen.
 
dit nummer is van Demis Roussos

De zanger waar Vangelis vroeger in een bandje zat.

Later , begin jaren 80, hebben ze nog een nummer samen gemaakt, namelijk: "race to the end". Daar is dit dus een fragment van.

Jon Anderson heeft toch echt een andere stem:P

De kenner hoord in dit kleine fragment al sommige dezelfde geluden als Vangelis in trakcs met jon anderson heeft gebruikt.

NB:

het hele nummer, race tot the end. is een voorloper van chariots of fire, alleen langzamer gespeeld. maar bijna het hele accoorden schema is er in te vinden... Keek daar erg van op toen ik dit nummer een maand geleden voor het eerst hoorde. Chariots of fire was dus al een bekend deuntje voor hem, het wachte alleen voor het juiste moment...de film chariots of fire dus:)

ik wil wel een groter fragment plaatsen?

maar het gaat dus om die pads...:)


BTW: de info van het feit dat ze samen in een band hebben gezeten komt van Gijs, dat het op chariots op fire lijkt, is van mezelf :)
 
Origineel geplaatst door Unic
zie boven kerel

aha bedankt.

grappig inderdaad, maar ik zit ff een beetje te googelen en het blijkt hier te gaan om een "vocal version of chariots of fire"
ofwel dit lied is ten tijde of NA chariots gemaakt (wat ook wel logisch is marketingwize om op het succes in te spelen. bovendien gaat het liedje over een running man, lijkt me ook niet bepaald toevallig)

wat me verder opvalt is dat het nummer 1 noot lager staat dan de originele chariots tune (B groot ipv. Cis groot) waarschijnlijk om het Demis wat gemakkelijker te maken:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door VanHeckis
aha bedankt.

grappig inderdaad, maar ik zit ff een beetje te googelen en het blijkt hier te gaan om een "vocal version of chariots of fire"
ofwel dit lied is ten tijde of NA chariots gemaakt (wat ook wel logisch is marketingwize om op het succes in te spelen. bovendien gaat het liedje over een running man, lijkt me ook niet bepaald toevallig)

wat me verder opvalt is dat het nummer 1 noot lager staat dan de originele chariots tune (B groot ipv. Cis groot) waarschijnlijk om het Demis wat gemakkelijker te maken:geslaagd:

nee joh!

Demis kan heel hoog zingen dus daar ligt het niet aan. dat is gedaan om het nummer niet helemaal op chariots te laten lijken denk ik...

maar het is dus een vocal... lol, hoorde het dus wel goed:P
 
Hay

zo unic gaan we vangelis nadoen:D

die discussie loopt ook nog over de vpro tune

ik denk weer de arp ps , de trompet
er zitten denk ik nog meer arpgeluiden in
die yamaha was wel het lieverdje van hem, maar de geluiden hebben hetzelfde karakter
het is of de yamaha of de arp, of weer de yamaharp
zo een yamaha zal niet goedkoop zijn , zo een arp ps kan wel goedkoop zijn


hier een lijst met gebruikte gear, van de nemo studios

NEMO STUDIOS -- SELECTED EQUIPMENT 1975-87
1975-77

KEYBOARDS/SYNTHS
• ARP Pro Soloist
• Bösendorfer Imperial Grand Piano
• Dubrecq Stylophone 350S
• Elka Rhapsody 610
• Farfisa Syntorchestra
• Fender Rhodes Stage 88 electric piano
• Hammond B3 organ
• Hohner Clavinet (customised, with built-in stereo EQ section)
• Korg 800DV
• Korg Mini 700
• Korg Poly Ensemble
• Roland SH3A
• Roland SH1000
• Roland System 100
• Steinway Grand Piano
• Selmer Clavioline
• Tornado keyboard

RECORDING
• API mixer (customised)
• Scully 16-track recorder
• dbx noise reduction
• Klark-Teknik graphic EQs
• Roland RE201 Space Echos
• Binson Echorecs
• Urei LA2A compressors



1977-83

KEYBOARDS/SYNTHS
• ARP 2600 modular
• Korg PSS3300
• Moog Minimoog
• Moog Satellite
• Oberheim 4-Voice
• Oberheim 8-Voice
• Roland Jupiter 4
• Roland VP330 Vocoder Plus
• Sequential Circuits Prophet 5
• Sequential Circuits Prophet 10
• Yamaha CP80 electric grand
• Yamaha CS80
• Yamaha CS40M
• Yamaha GS1 FM synth



RECORDING (FROM 1978)
• Quad/Eight Pacifica mixer
• Lyrec TR55 24-track tape machine
• Ampex ATR100 2-track tape machine
• dbx noise reduction
• Lexicon 224 reverb (from 1980)
• AKG BX25 spring reverb
• MasterRoom spring reverb (with 7-second decay)
• Tannoy Dreadnought monitors

DRUM MACHINE/ELECTRONIC DRUMS
• Linn drum machine
• Simmons SDS5 electronic drum kit

SEQUENCERS
• ARP sequencer
• Roland CSQ100 sequencer
• Roland System 700 sequencer

SAMPLER
• Emu Emulator



hou dit in de gaten met vangeis namaken


Together, Keith and Vangelis followed a spontaneous method of working, which they tried to preserve through the lengthy, overdub-ridden process of recording. Keith: "Most of Vangelis's music was created through overdubbing; there was no other way. With no MIDI then and only primitive sequencers, every instrument had to be played. Even some of the simpler lines were in fact frequently made up from several unison parts, to create the right tonal colour."

When recording just synths, compression and EQ proved less important than for an acoustic session: "In general, EQ was only used on keyboards to overcome the limitations of the technology. Most of those early machines were noisy or had very strange artefacts. The Elka Rhapsody had a process that was used to 'multiply' the sound to make it seem orchestral. Although it wasn't very noticeable on a single track, string lines would be built up of maybe 10 parts, and then that processing effect would be as noticeable as the music. We developed complex EQ templates to reduce that. Sometimes, on some of the more resonant sounds, if they were being used with a chorus effect and some other modulation, I might have used low-ratio compression or peak limiting, just to catch the odd stray peak. However, Vangelis is very skilled at playing within a limited dynamic range, and he would control his levels for the effect he wanted.


hier mijn sample, die niet zo een chorusseffect heeft en naar mijn idee out of tune is

veel succes met je composities
greetz turtel
 

Attachments

  • pad vangelis inmix.mp3
    452,6 KB · Bekeken: 49
Origineel geplaatst door turtel
Hay

zo unic gaan we vangelis nadoen:D

die discussie loopt ook nog over de vpro tune

ik denk weer de arp ps , de trompet
er zitten denk ik nog meer arpgeluiden in
die yamaha was wel het lieverdje van hem, maar de geluiden hebben hetzelfde karakter
het is of de yamaha of de arp, of weer de yamaharp
zo een yamaha zal niet goedkoop zijn , zo een arp ps kan wel goedkoop zijn


hier een lijst met gebruikte gear, van de nemo studios
*delete*
hier mijn sample, die niet zo een chorusseffect heeft en naar mijn idee out of tune is

veel succes met je composities
greetz turtel

even voor de duidelijkheid. Ik ga vangelis neit weer nadoen:)
die thread heb ik al eens gestart. en heb toen het nummer autumn gemaakt. lang geleden alweer:)http://home.hetnet.nl/~unic1976/Autumn.mp3 met een roland D70, rebirth, en een HS7
Het ging me echt alleen maar om de pad , waar die mee gemaakt is:)

trouwens... ik snap je voorbeeld neit zo?! het lijkt wel of je er nog ene paar CS80 toeters in heb gedaan. maar hoor niet de pad kaal... of was dat de bedoeling:)

het gaat me dus om de begeleidings accoorden, niet om die toeter:)
 
Wat die toeter betreft: ik denk toch wel dat dat de CS80 is. Daar zaten zijn handen bijna aan vastgelijmd en volgens het lijstje gebruikte Vangelis de Pro-Soloist niet meer begin jaren '80 (maar waar ze uit afleiden dat hij die weggedaan zou hebben weet ik ook niet natuurlijk). En die strings zullen inderdaad wel uit de VP330 komen; waar had hij die anders voor? In dat demo-fragmentje van Vangelis (elders vindbaar op het forum) zie je de VP ook staan en gebruikt worden, dus dat ligt wel voor de hand.

Wel weer even duidelijk dat die Pro-Soloist toch een leuke synth is, zo klein en relatief goedkoop als-ie is. :) (laatst nog live gezien bij The Musical Box)

Origineel geplaatst door Unic
BTW: de info van het feit dat ze samen in een band hebben gezeten komt van Gijs, dat het op chariots op fire lijkt, is van mezelf :)

Vangelis heeft in Griekenland gespeeld in The Forminx (midden jaren '60; vette naam!) en vervolgens in Aphrodite's Child (eind jaren '60; drie albums). The Forminx schijnt best wel populair geweest te zijn in Griekenland. Aphrodite's Child werkte vanuit Parijs en heeft een paar hits gehad; It's 5 o'clock and Rain and thunder staan meestal wel ergens in de Top 2000. AC bestond verder uit Demis Roussos als zanger en Lucas Sideras op drums. Natuurlijk allemaal na te lezen op http://www.elsew.com/.

Ik vind die albums met Anderson nog best wel aardig. The friends of mr. Cairo heeft een erg lege en gedateerde sound (alleen het titelnummer en State of Independence boeien), maar de rest is beter. Page of life (wel de Europese versie) vind ik erg goed zelfs (goed, i.e., mooi, in dit geval ;) ).
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Unic
I'll find my way home van de cd "friends of mister cairo" is toch wel een super nummer hoor.:)


GRRRRRR

Oh ja, die ook, glad vergeten.

Goed, dan is onderhand de halve cd goed, de rest wat minder, maar de sound blijft leeg en gedateerd. :D
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Oh ja, die ook, glad vergeten.

Goed, dan is onderhand de halve cd goed, de rest wat minder, maar de sound blijft leeg en gedateerd. :D


leeg, gedateerd, of wat dan ook...

I'll find my way home is een supAH nummer, dus vol en goed van sound....hmmzz...ik snap dus best wat je bedoelt van die sound hoor:P klopt ook wel. maar toch gaat er dan iets fout hier?: hahaha:D
 
Origineel geplaatst door Unic
Jon Anderson heeft toch echt een andere stem:P

Tuurlijk wist ik dat :D maar ik was even te snel met mijn conclusie: "Het klinkt als een song van een van die 4 albums dus zal de zanger wel Jon Anderson zijn". Nu ik het fragment nog eens beluister (via de hoofdtelefoon) hoor ik ook duidelijk de 'baardstem' van Demis. Jullie kennen vast ook wel 'My Friend the Wind' met die prachtige synthesizersolo in de intro en refrein.

Trouwens, wisten jullie dat Jon Anderson de voormalige zanger van de populaire groep 'Yes' was (o.a. Owner of a Lonely Heart) en destijds het de bedoeling was dat Vangelis de toetsenist van 'Yes' zou worden. Het is anders gelopen maar Vangelis en Jon konden muzikaal heel goed opschieten en dit leidde tot meerdere albums (met enkele bekende hits).
 
Origineel geplaatst door Unic
hier een stuk langer....

zou zeggen... pak je piano, en speel chariots of fire mee... gaat helemaal lukken:D hahahaha

Da's inderdaad wel heel 'Chariots of Fire' achtig. En mooi.

Trouwens, als je dit graag hoort dan moet je ook zeker 'Page of Life' beluisteren. Vangelis en Jon on a Romantic Trip :D
 
Back
Top