begeleidingspad Vangelis...welke synth?!

Origineel geplaatst door VanHeckis
dank je, ik neem aan dat je het over de strings had ipv de lead sound? vandaar dat ik maar even in DEZE draad hierop reageer.

is niks geen cs80 bij hoor, maar 'gewoon' strings uit een roland xv88

Kijk ... da's typisch: als iemand iets van Vangelis hoort, wordt dit sowieso met de CS80 geassocieerd ook al ligt het er soms mijlen ver vandaan :) .

Het gaat vooral om de manier waarop Vangelis z'n speeltechnieken toepast, en dat heeft VanHeckis precies ook goed onder de knie :okdan: ... vandaar dat alles wat hij vanaf nu speelt ook geassocieerd zal worden met z'n CS80 :dubbel:

In ieder geval knap gedaan hoor :halleluja:

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Kijk ... da's typisch: als iemand iets van Vangelis hoort, wordt dit sowieso met de CS80 geassocieerd ook al ligt het er soms mijlen ver vandaan :) .


:doei:

Dat is natuurlijk onzin Danny. Want dat zou erg naief zijn namelijk;)

Ik nam aan dat hij in zijn snel opgenomen 78 toeren producties de CS80 ook als pad had gebruikt, en ik was dan ook al verbaasd om de zachtheid die vanHeckis uit zijn CS80 zou halen.
Want was het juist niet dat, waar in deze thread naar gezocht werd? :)

overigens kan vanheckis wel spelen! chapeau :okdan:

greetz Unic
die vanaf nu het woord CS80 maar niet meer in zijn mond neemt :D
 
Origineel geplaatst door Unic
Dat is natuurlijk onzin Danny. Want dat zou erg naief zijn namelijk;)

Ik nam aan dat hij in zijn snel opgenomen 78 toeren producties de CS80 ook als pad had gebruikt, en ik was dan ook al verbaasd om de zachtheid die vanHeckis uit zijn CS80 zou halen.
Want was het juist niet dat, waar in deze thread naar gezocht werd? :)

overigens kan vanheckis wel spelen! chapeau :okdan:

greetz Unic
die vanaf nu het woord CS80 maar niet meer in zijn mond neemt :D

:dubbel: ... en wat is de lievelingssynth van onzen Arnaud ???? .... juist ja ... de ... CS80 ??? ;)

'k Had het niet alleen op jou hoor ... 'k was er zelf ook ingetrapt :D .... er is ooit een tijd geweest dat ik zelfs het geluid van m'n ouders hun koekkoeksklok aan een CS80 toeschreef. Gelukkig ben ik nu na enkele jaren ontwenningskliniek al een hele poos 'clean' :dubbel:

:okdan:
 
Origineel geplaatst door Danny
:dubbel: ... en wat is de lievelingssynth van onzen Arnaud ???? .... juist ja ... de ... CS80 ??? ;)

'k Had het niet alleen op jou hoor ... 'k was er zelf ook ingetrapt :D .... er is ooit een tijd geweest dat ik zelfs het geluid van m'n ouders hun koekkoeksklok aan een CS80 toeschreef. Gelukkig ben ik nu na enkele jaren ontwenningskliniek al een hele poos 'clean' :dubbel:

:okdan:

HAHAHAHA

HO HO HO, de CS80 is niet mijn lievelings synth. Ik heb hem niet eens... Maar wel een apparaat wat ik erg mooi vind klinken, zoals je weet:)
Er bestaat namelijk maar 1 echte synth, en dat is de D70 :D ...toch...!?.....:P
(Virus B is de synth tot nu toe voor me overgiens)

Maar goed... jij dacht dat ik zeker was dat het een CS80 was.:P Dat is dus niet zo, vandaar de opmerking:)
 
Bedankt voor de complimten guys.

wat betreft die unknown man strings: behalve het geluid, waar ik nog steeds niks van begrijp HOE ie dat nou deed, is ook de 'orchestratie' van belang. vangelis gebruikt wijde akkoorden en hij laat heel mooi paralelle sexten naar beneden en naar boven gaan (Gis-Eis naar Fis- Dis naar Eis-Cis en weer terug naar Fis-Dis, die blijft hangen (overgebonden tot in de volgende maat) en weer terug naar Eis-Cis, dan komt daarboven een Gis om het voller te maken enzo. dat is allemaal tot in de puntjes verzorgd en bedacht door de heer vangelis. ook de dynamische subtiliteiten in de leadsound zijn voortreffelijk gespeeld door hem. de sound zit in de cs80, dat wel, maar het harder, zachter, nog zachter, accentje hier en daar, dat is een kwestie van speltechniek.
 
Misschien de Elka Rhapsody?

citaat SOS magazine over de werkwijze hoe Vangelis string parts opbouwde:

When recording just synths, compression and EQ proved less important than for an acoustic session: "In general, EQ was only used on keyboards to overcome the limitations of the technology. Most of those early machines were noisy or had very strange artefacts. The Elka Rhapsody had a process that was used to 'multiply' the sound to make it seem orchestral. Although it wasn't very noticeable on a single track, string lines would be built up of maybe 10 parts, and then that processing effect would be as noticeable as the music. We developed complex EQ templates to reduce that. Sometimes, on some of the more resonant sounds, if they were being used with a chorus effect and some other modulation, I might have used low-ratio compression or peak limiting, just to catch the odd stray peak. However, Vangelis is very skilled at playing within a limited dynamic range, and he would control his levels for the effect he wanted.
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Misschien de Elka Rhapsody?

wie weet..

tot en met de periode "heaven an hell"(1975) was het in ieder geval Elka Rhaspody in combinatie met Farfisa Syntorchestra. en een hammond erbij hier en daar, af en toe, zus en zo. even laten doorkoken, beetje roeren en........juist ja!
 
Back
Top