x0xb0x - 303 kloon

Maar het is duidelijk dat er iets mis is met deze x0xb0x, zeggen er nog vele in de comments.

Ze hebben in zoverre een punt dat er inderdaad genoeg tussen zitten die door de "soldeerkunst" van de eigenaar niet werken zoals zou moeten. Ik doe verder geen uitspraken over het geluid (het hele 303-geluid kan me sowieso gestolen worden).
 
Ola best x0xb0x bouwers....even een hart onder de riem...
Laat je niet gek maken door 303 fundamentalisten á la rvooh.
Heb klank verschil tussen een x0xb0x en een 303 is het zelfde als het klank verschil tussen twee 303's onderling, en valt in de categorie mierenneuken.

Er zijn nou eenmaal mensen die niet kunnen geloven dat als je het schema hebt en dezelfde componenten, het resultaat hetzelfde is als het origineel.

Tegen deze mensen zou ik willen zeggen: Get a life....
 
kan iemand mij vertellen hoe je op de x0xb0x een note langer maakt. (met de revolution heet dit note sustained, dit deed je dan door bijv step 1 ingedrukt te houden en dan de step in te drukken tot hoelang de note moet zijn)
 
Maar het is duidelijk dat er iets mis is met deze x0xb0x, zeggen er nog vele in de comments.

dat weet ik wel zeker, mijn x0xb0x klinkt echt niet ruk als die in dat filmpje.
dacht eerst dat die mods had zelfs, zo anders klinkt ie.

en wat betreft rvooh review, jouw mening, ik ben het er totaal niet mee eens.
juist al de modi vind ik superhandig, random is goed om geluid te checken, net als een test toon op mixers of andere app zonder eerst iets uit te kiezen.

ben er nog steeds erg blij mee, na 3 jaar.

en ik ben minder bang dat de componente wegrotten.
 
Ola best x0xb0x bouwers....even een hart onder de riem...
Laat je niet gek maken door 303 fundamentalisten á la rvooh.
Heb klank verschil tussen een x0xb0x en een 303 is het zelfde als het klank verschil tussen twee 303's onderling, en valt in de categorie mierenneuken.

Er zijn nou eenmaal mensen die niet kunnen geloven dat als je het schema hebt en dezelfde componenten, het resultaat hetzelfde is als het origineel.

Tegen deze mensen zou ik willen zeggen: Get a life....

Heb je zelf een 303 en 1 op 1 vergeleken of is dit van horen zeggen?
Das net het probleem, meeste mensen die zeggen dat het hetzelfde is hebben zelf geen genoeg ervaring met een 303 om te vergelijken, of geen 303 (meer) in de buurt.


Verder zijn er heus wel genoeg redenen waarom hij anders zou klinken, onze componenten zijn met de tijd veel accurater geworden. Vroeger zaten er veel grotere toleranties op. En het gebruik van een andere PCB layout (ja dat doet er wel toe, interferentie tussen componenten) en SMD componenten zullen er ook mee te maken hebben.. Oja, en die sequencer uiteraard, hele andere koek met andere timing karakteristieken.



Bedankt voor uw advies aan mij om mezelf een leven te verwerven. Ik kan U verzekeren dat dit niet echt nodig is, ik heb ze nog allemaal op een rijtje :biertje:
Ik hoor namelijk nog heel goed, jammer dat jij doof ah worden bent
Ik ken overigens persoonlijk geen enkele 303 EN X0X bezitter die mijn mening niet deelt. Ook al komt hun vaststelling pas op termijn, na een jaar een X0X te bezitten.


maar goed. zoals ik al zei. Elk zn ding. Wou gewoon duidelijk maken aan mensen die echt een 303 willen dat de claims op de X0X site larie zijn. Het is geen 303. En door die fuckup in de sequencer zit het er zelfs mijlenver vanaf.
 
en SMD componenten zullen er ook mee te maken hebben..

Huh? Als jij een x0xb0x hebt met SMD in het audiopad dan heb je zeker een andere x0xb0x dan de rest van het forum :D
De enige SMD die in een normale x0xb0x zit is de USB chip.
 
kan zijn, is van horen zeggen, betwijfelde het ook al sterk.

heb de mijne maar ff opengedaan (omdat die werkt op 5VDC ip 9VAC en ik wou zien waarom)
ik zag enkele SMD componenten op de connectieprint, waarschijnlijk idd gewoon de usb chip
 
Heb je zelf een 303 en 1 op 1 vergeleken

Yes

of is dit van horen zeggen?

nope



onze componenten zijn met de tijd veel accurater geworden. Vroeger zaten er veel grotere toleranties op.

Grotere toleranties betekend alleen maar meer verschil in klank tussen 303 onderling. Heeft niets te maken met de klank van de x0xb0x. Die zal dan juist gemiddeld klinken.

En het gebruik van een andere PCB layout (ja dat doet er wel toe, interferentie tussen componenten)

Zal wel een heeeel klein ietsie pietsie uitmaken ja ...wat ik zij, categorie mierenneuken.

SMD componenten zullen er ook mee te maken hebben..

Zitten niet in het audio pad (zoals etaoin al zij). Je zegt maar wat zonder het echt te weten....




Ik hoor namelijk nog heel goed, jammer dat jij doof ah worden bent
Ik ken overigens persoonlijk geen enkele 303 EN X0X bezitter die mijn mening niet deelt. Ook al komt hun vaststelling pas op termijn, na een jaar een X0X te bezitten.

Ik hoor ook wel verschil maar ik vind het te klein om me er druk over te maken. Ik hoor ook verschil tussen 303's onderling. Daar hoor ik jou niet over.
Kan best zijn dat jij op een goede dag een 303 tegenkomt die je kut vind klinken.


Wou gewoon duidelijk maken aan mensen die echt een 303 willen dat de claims op de X0X site larie zijn. Het is geen 303. En door die fuckup in de sequencer zit het er zelfs mijlenver vanaf.

Ik wilde gewoon duidelijk maken dat jouw beweringen larie zijn en dat men niet te veel waarde moet hechten aan wat 1 persoon vind van de x0xb0x.
 
En door die fuckup in de sequencer zit het er zelfs mijlenver vanaf.

Aangezien de x0x open source is, lijkt mij dit argument minder valide. Als je een beetje handig bent met programmeren kun je de functionaliteiten exact gelijk aan die van de 303 maken. Het zal denk ik niet voor niets zijn dat niemand dat nog heeft gedaan :D

Ik vond zelf de sequencer van OS Sokkos 1.9.1 wel erg fijn.
 
Ik hoor ook verschil tussen 303's onderling. Daar hoor ik jou niet over.
Kan best zijn dat jij op een goede dag een 303 tegenkomt die je kut vind klinken.

huhn hoezo jij hoort mij daar niet over? Ik heb het nog maar x-tal keer herhaald in deze topic??

Ik wilde gewoon duidelijk maken dat jouw beweringen larie zijn en dat men niet te veel waarde moet hechten aan wat 1 persoon vind van de x0xb0x.
zeg stukje onbeschoft, zeg mij eens wat er zo larie aan is (behalve dat verwaarloosbaar SMD foutje dat ik daarnet zei)
Bij deze een uitnodiging bij mij in de studio,
Kan je meteen je larie steken waar het van komt als je het met eigen oren ziet en hoort.

Nu goed, deze discusie gaat nergens naar toe. Ik wist dat ik sommigen ging tegen de tenen trappen waardoor ze opeens fel gingen reageren naar me, lees mijn initiele posts maar na.
Zet nou ff je trots opzij wil je.

Ik ga zodra ik tijd heb wat patterns en vergelijkingen maken die dergelijke kletspraat uitsluiten.
 
Aangezien de x0x open source is, lijkt mij dit argument minder valide. Als je een beetje handig bent met programmeren kun je de functionaliteiten exact gelijk aan die van de 303 maken. Het zal denk ik niet voor niets zijn dat niemand dat nog heeft gedaan :D

Ik vond zelf de sequencer van OS Sokkos 1.9.1 wel erg fijn.

hmm x0x open source, das relatief. Denk dat Roland daar een andere mening over heeft.
De software en pcb van de x0x daarentegen is idd open source.

Sokkos is geen rewrite maar een extensie van de bestaande source code, zo kan je lezen dat er bepaalde beslissingen genomen zijn (mbt bvb de swing) die niet ideaal zijn, maar eerder een gevolg van de onderliggende lagen in het OS.

Als je wil dat de x0x exact als de 303 klinkt mag je meer doen dan enkel het sequencer gedeelte herschrijven. Het vergt een complete rewrite + Extra knoppen op het frontpaneel.
Dan kan je evengoed vanaf 0 beginnen op basis van 303 schematics, maak je gewoon de 303 cpu na, en kan je er zelfs nog geld mee verdienen als 303 CPU replacement. Het zal minder werk zijn dan een complete rewrite en redesign van de x0xb0x. En vast nog eens beter klinken door de exacte besturing en pcb layout.
Een beetje handige programmeur zeg je? Ik denk dat je verdomd goed en handig moet zijn om dit alleen klaar te spelen op korte termijn.
 
Nuja tis ook altijd hetzelfde hé..

Net zoals mensen die beweren dat hun 303 perfect synct met de computer.
Terwijl er genoeg bewijzen en redenen zijn om ±10ms variatie te hebben in de syncronisatie.
Maar goed, dat is een ander verhaal. Maar wel herkenbaar. Een hele rij welles vs. een hele rij nietes. En slechts 1 partij heeft gelijk.
 
huhn hoezo jij hoort mij daar niet over? Ik heb het nog maar x-tal keer herhaald in deze topic??

Ok, ok..over het hoofd gezien.


zeg stukje onbeschoft, zeg mij eens wat er zo larie aan is (behalve dat verwaarloosbaar SMD foutje dat ik daarnet zei)

Onbeschoft? Ik gebruik jouw eigen bewoordingen...misschien een beetje last van lange tenen?
Maar goed, dat van die smd was idd complete larie, dat van die accurate componenten ook, complete larie, en als laatste die pcb layout, was in mindere mate ook larie.

Bij deze een uitnodiging bij mij in de studio,
Kan je meteen je larie steken waar het van komt als je het met eigen oren ziet en hoort.

Is goed, betaal jij wel de reiskosten? ;-)

Nu goed, deze discusie gaat nergens naar toe. Ik wist dat ik sommigen ging tegen de tenen trappen waardoor ze opeens fel gingen reageren naar me, lees mijn initiele posts maar na.

Die felheid valt wel mee hoor. Wat eerder opvalt in deze threat is jouw kruistocht tegen de x0xb0x.


Ik ga zodra ik tijd heb wat patterns en vergelijkingen maken die dergelijke kletspraat uitsluiten.

Dat had je beter gelijk kunnen doen ipv eerst pagina's vol frustratie eruit gooien...
 
Laatst gewijzigd:
Bedoel je dat de firmware niet zodanig aangepast kan worden dat je exact dezelfde functionaliteiten krijgt?

Wat ik had begrepen is dat er maar een beperkte hoeveelheid geheugen beschikbaar is waar binnen je functionaliteiten kan toevoegen/wijzigen. De vraag is dan of er meer regels code nodig zijn voor een exacte kopie van de 303 functionaliteiten.
 
Bedoel je dat de firmware niet zodanig aangepast kan worden dat je exact dezelfde functionaliteiten krijgt?

Wat ik had begrepen is dat er maar een beperkte hoeveelheid geheugen beschikbaar is waar binnen je functionaliteiten kan toevoegen/wijzigen. De vraag is dan of er meer regels code nodig zijn voor een exacte kopie van de 303 functionaliteiten.

ik vermoed dat het minder code betreft
maar het gaat ook over compleet andere hardware waar het uiterste uit geperst is.

in de 303 zitten nl. "fouten" of beter gezegd "slordigheden" met name hoe het geheugen geadresseerd wordt (niet dat ik perfect weet hoe het digitale aspect van de 303 werkt, ik heb mijn info van horen zeggen uit betrouwbare bronnen). Zo is bvb het feit dat je een pattern kan kopiëren een gevolg van de slordige manier waarop geheugen geadresseerd wordt.


off topic:
En sorry als al het voorgaande dat ik zei fout overkwam, tekst en forums, vrije interpretatie :erm: Maar heus geen persoonlijk gedoe hoor. Het gaat mij over wat beweert wordt over de x0x, niet over wie wat beweert, wil ik toch even verduidelijken. In een zin ben ik zo :luv: op de echte 303 dat ik het graag ervoor opneem als er 'alternatieven' zijn die beweren dat ze hetzelfde doen.
Ik kan idd beter mijn tijd benutten met mijn woorden hard te maken met een studie en geluidsvoorbeelden e.d. online te gooien. Maar, dan sta ik meteen in de spotlight van de wereldwijde x0xb0x user group en dat is nu ook de bedoeling niet :erm:
Maar goed, binnen de "discreetheid" dat dit forum biedt ga ik de komende dagen een paar dingen uitproberen. Ik kijk al (niet) uit naar het omslachtige werk om patterns over te zetten.


en verder, mooi weer vandaag :mega:
 
Back
Top