Monitor vraagje

DaRooT

Stamgast
Lid sinds
7 augustus 2004
Berichten
150
Locatie
South
Oke, misschien kom ik over als een n00b (ben ik ook eigenlijk nog wel op monitor/afmix gebied :P), maar toch vraag ik 'm gewoon. }:|

Gisteren ben ik bij feedback studio monitors gaan luisteren. Maar wat me opviel, is dat vrijwel alle monitors een erg kaal geluid geven. Dit is net de bedoeling natuurlijk. Dat zei de feedback medewerker ook. Een monitor moet een eerlijk geluid geven, geluid zoals het is.
Nou goed. Nu kan ik me voorstellen dat als je aan het afmixen bent dat dit bittere noodzaak is.

Maar, ik vind zo'n 'kaal' geluid niet echt prettig om te luisteren. Ik heb liever flinke bassen om me heen als ik een het producen ben. Ik weet niet waarom, sommige vinden dit misschien onzin, maar IK vind het gewoon lekkerder producen als het volume hoog staan, en ik bij elke beat de bass flink door de kamer voel dreunen :P

Nu vroeg ik me af, is het misschien dan handig om gewoon 2 setjes speakers te hebben.
1 set studio monitoren voor het afmixen.
En 1 set hifi boxen voor het afspelen (dus ook als ik aan het klooien ben met de synth/drumcomputer/sampler/etc).

Of is dit volstrekt nutteloos? of is het wel een goed id?
Experts, laat u spreken :L
 
nee hoor best begrijpbaar idee


Als je lekker jammed op hifi, kan je op t einde (als je de structuur en alles hebt) op je monitors de boel netjes mixen. Met het risico dat die vette lead toch niet zo vet blijkt :D
 
Ik snap het ook wel .. maar ik krijg het idee dat je de hifi speakers lekkerder vind klinken omdat ze wat meer laag hebbe vergeleken nearfields . Dat kan best kloppen ja .. Er zijn ook wel studio monitors die meer laag eruit kunnen pompen als de grootste hifi speakers .. Maargoe die zijn nu 1 maal een stuk duurder .

Op een stevig volume produceren kan best maar dat vergt juist top materiaal omdat gemiddelde speakers en versterkers een smile ( loundness ) fx hebben . Ook speelt je ruimte een grote rol . Je speakers werken ook als microfoon en bassen worden dan ook meestal door de versterker nog eens extra versterkt ..( geen strakke bas )

om een strakke bass te krijgen moet je een hoge dempingsfoactor hebben van je amp en stevige woovers
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
nee hoor best begrijpbaar idee


Als je lekker jammed op hifi, kan je op t einde (als je de structuur en alles hebt) op je monitors de boel netjes mixen. Met het risico dat die vette lead toch niet zo vet blijkt :D
Ja dat klopt. Of de beat, ik heb laatst eens een beat gemaakt op me hoofdtelefoon. Daar klonk die gewoon VET op. Daarna speelde ik 'm op mijn boxen af en daar klonk ie niet meer.
Daar heb ik eigenlijk niet zo bij nagedacht. Als ik het op goede monitors doe, en daar klinkt het goed op, dan weet ik zeker dat het ook daadwerkelijk goed klinkt :)

Maar dan nog, ik zal er niet zo'n vet hifi geluid mee krijgen toch? Maarja goed, daar zal ik me dan neer bij moeten leggen.

En mischa, wat jij zegt, dat heb ik met met draaitafels. Me boxen hangen daarboven, waardoor diepe bassen meedreunen op de draaitafel, die versterkt dat weer, en het loopje is rond waardoor je dus bij zware bassen een brom krijgt :)
 
Toch ken ik zijn probleem wel, vooral bij het voorberieden van perfomaces vind ik het ook wel lekker om hard en met een vet gekleurd geluid te werken, terwijl als ik aan het mixen of masteren ben ik terug grijp op mijn monitor set (TB2's met 3Bsst Amp).

Daarom om gebruik ik bij het eerste altijd een setje (soms 2) JBL EonP15. Gewoon om dat het lekker vet klinkt.
 
Back
Top