Live-oplossing met drums????

trigg

Brass Intelligence
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
2.576
Locatie
Delft
Luitjes, ik zit met een probleem.. ('t is een behoorlijke lap tekst, dus weet waar je aan begint!) :D

Met de Longplayers treed ik regelmatig live op. Dit is een formatie met electronica, scratcher, mc, percussie
en soms bij grote gigs drums & gitaar.

De werkwijze is nu als volgt....
Thuis maak ik de beats met Cubase en die neem ik vervolgens op in een Roland VS-840 harddiskrecorder
+ op een apart spoort een click-track voor de drummer. Live gebruik ik 2 VS-840's waar ik tracks in elkaar
over laat lopen en geluidjes aan- en uit zet. De structuur staat redelijk vast, maar het live-aspect zit
hem in de toegevoegde instrumenten/synths/muzikanten en niet zo zeer in de sequence.
De click-track gaat vanuit de VS via een aparte output naar een versterker en daar zit weer een
headphone aan die de drummer op z'n hoofd krijgt.

Nu zijn deze harddiskrecorders ondertussen een beetje aan hun eind gekomen. Eentje is al 2x gerepareerd,
maar stopte er tijdens ons laatste optreden abrupt mee tijdens een nummer. Onacceptabel natuurlijk.

Het is dus tijd voor iets nieuws......

Nu heb ik gekeken naar nieuwe harddiskrecorders, maar die zijn te duur en bieden veel functionaliteiten
die ik helemaal niet ga gebruiken. Wat ik in principe alleen maar nodig heb is het volgende:

* de mogelijkheid om tracks af te spelen en in elkaar over te mixen
* de mogelijkheid om effectjes toe te passen
* de mogelijkheid een click-track (metronoom) uit te sturen voor de drummer gesynced aan de sequence.

Nou zit in dit laatste puntje gelijk het probleem. Onze drummer wil over zijn koptelefoon een click-track
en niet de muziek zelf (die krijgt hij door de monitor). Veel systemen (zoals CD-mixers, MD-recorders etc.)
die met audio werken bieden echter geen mogelijkheid om een click-track uit te sturen gesynced
aan de beats. Dan moet je met MIDI gaan werken, maar ik ga niet m'n PC op het podium slepen
en een laptop kopen is wel een optie, maar kost ook weer zoveel geld....

De enige redelijke optie die ik tot nu toe ben tegengekomen is de Numark CDN-90. Dit is een
CD-mixer (het vlaggeschip-model van Numark) waar een MIDI IN/OUT functionaliteit op zit. Deze
schijnt in staat te zijn zich zelf aan de beat te syncen en deze MIDI interface zou ik dan kunnen
koppelen aan een digitale metronoom die weer doorgaat naar de headphone van de drummer.
(iemand ervaring hiermee??) Het probleem is dat dit ding ook redelijk prijzig is...

Mijn vraag is dus.... zijn er mensen onder jullie die nog andere/betere alternatieven weten??
Alvast heel erg bedankt!
 
Klinkt misschien stom, maar misschien weer een nieuwe(oude) VS-840 alleen in betere staat dan die je nu hebt...

- Aangezien je die bak door en door kent, hoef je niet alle ins/outs weer uit te zoeken
- Dat ding schijnt volgens jouw precies te hebben wat je in een alternatief zoekt
 
Origineel geplaatst door Sander02
Klinkt misschien stom, maar misschien weer een nieuwe(oude) VS-840 alleen in betere staat dan die je nu hebt...

- Aangezien je die bak door en door kent, hoef je niet alle ins/outs weer uit te zoeken
- Dat ding schijnt volgens jouw precies te hebben wat je in een alternatief zoekt

Ja, had ik ook al aan gedacht. Ik zag dat er ergens nog 1 voor 350 euri wordt aangeboden.
Het is alleen wel zo dat ik die dingen al gebruik sinds '99 en eigenlijk stiekem ook wel zin heb in
wat nieuws waar je misschien net wat meer mee kan.

Eén van de puntjes die ik bv. niet zo praktisch vind aan een VS-840 is dat je alles analoog moet opnemen.
Die Fostex (waar Flesje het over heeft) kan je weer WAV-files mee importeren. Dat heeft ook
weer voordelen, maar werkt dan weer met SCSI...hmmmmm

En die CD-units burn je gewoon direct je shit op CD en rollen maar.... maarja, dan heb je
weer geen metronoom.... tja
 
he,
ik werk live ook met zo'n harddiskrecorder en weet wel waar je 't over hebt.

is de akai adam niets voor jou? werkt met high 8 tapes(slaat dus niet over)= 12 sporen.
ik heb er nog twee staan, die je aan elkaar kunt linken tot 24 sporen. voor jou maak ik wel een erg zacht prijsje.
sorry dat 't plaatje zo klein is. maar dit is 'm. ideaal voor op 't podium(wel even een mixer eraan hangen.) even kijken of ik er een flightcase bij kan doen.
 

Attachments

  • akai adam.jpg
    akai adam.jpg
    5,7 KB · Bekeken: 81
Wat is je budget? Voor 400€ vind je enkel van die kleine multitracks (nieuw). Voor bv. 1000€ kan je een Laptop kopen met een multichannel soundcard.
 
Origineel geplaatst door Toon
Wat is je budget? Voor 400€ vind je enkel van die kleine multitracks (nieuw). Voor bv. 1000€ kan je een Laptop kopen met een multichannel soundcard.

Tja, budget... daar zeg je wat
ik hoop toch eigenlijk voor zo rond de 500 euro klaar te zijn indien mogelijk.

@cirkelzaag: ik zal eens effe wat info opzoeken over die units, ziet er op zich wel interessant uit,
ik ken ze niet zo goed. Kom ik nog op terug...............
 
Ik denk dat je met een 2e hands korg (d1200) wel ver komt (zag er ergens eens voor 500 euri).
Dan heb je 12 tracks, import van .wav, 4 outputs (en 4in) + headphones, aparte clicktracks ingebouwd (incl Midi i/o)
Redelijk veel effecten. Dan kun je toch alles wat je wilt ?
 
Origineel geplaatst door Mhika Ra
Ik denk dat je met een 2e hands korg (d1200) wel ver komt (zag er ergens eens voor 500 euri).
Dan heb je 12 tracks, import van .wav, 4 outputs (en 4in) + headphones, aparte clicktracks ingebouwd (incl Midi i/o)
Redelijk veel effecten. Dan kun je toch alles wat je wilt ?

Ehm... ja, in principe wel. Alleen kan ik dan niet nummers in elkaar over laten lopen, omdat ik maar 1 zo'n ding heb.
De vraag is natuurlijk of dat een probleem is ja of nee... (moet ik zelf effe bepalen)

Zag er ergens eentje voor 500 euro... hmmmmm..
 
Back
Top