Cover Amerikaans nummer uitbrengen. Waar starten?

PauloMatix

Nieuwkomer
Lid sinds
20 mei 2024
Berichten
11
Locatie
Netherlands
Ik wil een cover uitbrengen van een bekend Amerikaans nummer uit de jaren 70 van een bekende Amerikaanse band. De cover is een bewerking: ik schrijf zelf de Nederlandse tekst, produceer zelf de muziek en zing. Het wordt een Nederlandstalig feestnummer.

Omdat ik dit nooit eerder heb gedaan heb ik voor verschillende fases in dit proces professionele hulp nodig. Bijvoorbeeld een producer om mijn zelf gemaakte track te professionaliseren. Een platenlabel om de track uit te brengen. Iemand die de auteursrechten regelt.

Waar moet ik beginnen? Bij een platenlabel?
 
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen, maar mijn boerenverstand zegt dat ik zou beginnen met een demo, en met die demo te kijken of je een ingang vindt bij een label. Zij zouden je, als zij het er ook over eens zijn dat je goud in handen hebt met je idee, kunnen helpen met producer, auteursrechten etc
 
Ik heb suicide - ghost rider gecoverd. Staat op oa spotify. Via distrokid die alles regelen. Kost me 25 euro of zoiets.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb suicide - ghost rider gecoverd. Staat op oa spotify. Via distrokid die alles regelen. Kost me 25 euro of zoiets.
Oh wow. Was dit een echte cover van dat nummer (dus zelfde tekst/taal, zelfde compositie/arrangement) of een bewerking (andere tekst/taal, andere compositie/arrangement)? Ik begrijp namelijk uit de info van Buma/Stemra dat dit een groot verschil maakt bij het aanvragen van het auteursrecht. Bij mij zal er echt sprake zijn van een bewerking: vertaling (Nederlandse in plaats van oorspronkelijke Engelse tekst), andere betekenis van de tekst, ander arrangement (meer een feestnummer).

Wat heb je zelf nog moeten doen of uitzoeken? En zijn er via Distrokid dan nog beperkingen aan het auteursrecht?
 
Hola.
Distrokid is een goede
keuze.
Volgens mij regelen zij ook het auteursrecht.
Groeten van andreos