Cover Amerikaans nummer uitbrengen. Waar starten?

PauloMatix

Nieuwkomer
Lid sinds
20 mei 2024
Berichten
11
Locatie
Netherlands
Ik wil een cover uitbrengen van een bekend Amerikaans nummer uit de jaren 70 van een bekende Amerikaanse band. De cover is een bewerking: ik schrijf zelf de Nederlandse tekst, produceer zelf de muziek en zing. Het wordt een Nederlandstalig feestnummer.

Omdat ik dit nooit eerder heb gedaan heb ik voor verschillende fases in dit proces professionele hulp nodig. Bijvoorbeeld een producer om mijn zelf gemaakte track te professionaliseren. Een platenlabel om de track uit te brengen. Iemand die de auteursrechten regelt.

Waar moet ik beginnen? Bij een platenlabel?
 
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen, maar mijn boerenverstand zegt dat ik zou beginnen met een demo, en met die demo te kijken of je een ingang vindt bij een label. Zij zouden je, als zij het er ook over eens zijn dat je goud in handen hebt met je idee, kunnen helpen met producer, auteursrechten etc
 
Ik heb suicide - ghost rider gecoverd. Staat op oa spotify. Via distrokid die alles regelen. Kost me 25 euro of zoiets.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb suicide - ghost rider gecoverd. Staat op oa spotify. Via distrokid die alles regelen. Kost me 25 euro of zoiets.
Oh wow. Was dit een echte cover van dat nummer (dus zelfde tekst/taal, zelfde compositie/arrangement) of een bewerking (andere tekst/taal, andere compositie/arrangement)? Ik begrijp namelijk uit de info van Buma/Stemra dat dit een groot verschil maakt bij het aanvragen van het auteursrecht. Bij mij zal er echt sprake zijn van een bewerking: vertaling (Nederlandse in plaats van oorspronkelijke Engelse tekst), andere betekenis van de tekst, ander arrangement (meer een feestnummer).

Wat heb je zelf nog moeten doen of uitzoeken? En zijn er via Distrokid dan nog beperkingen aan het auteursrecht?
 
Hola.
Distrokid is een goede
keuze.
Volgens mij regelen zij ook het auteursrecht.
Groeten van andreos
 
Je moet de originele uitvoerder vermelden en mag geen samples gebruiken. Dat was het zo n beetje. Ik heb de tekst gezongen en dezelfde noten gespeeld
 
Als je zoekt naar de regels van distrokid snap je wat kan en wat niet. Er zijn vast nog alternatieven voor distrokid. Ff googlen dan
 
Als je zoekt naar de regels van distrokid snap je wat kan en wat niet. Er zijn vast nog alternatieven voor distrokid. Ff googlen dan
Hm, ik lees op Distrokid dat je alleen een cover via Distrokid kunt uitbrengen als de muziek en tekst ongeveer hetzelfde zijn. Bij mijn cover zal de muziek wel ongeveer hetzelfde zijn (maar meer een feestversie), maar de tekst niet. Ik wil de originele Engelse vertalen en veranderen in het Nederlands.

Op de support pagina van Distrokid staat:

We are not lawyers and can't help with legal advice. But please note that U.S. copyright law does not permit derivative works such as original-language translations of copyrighted lyrics. Under U.S. copyright law, cover (aka "compulsory") licenses only provide coverage if the main elements of the song, original lyrics & melody, remain fundamentally unaltered within the new sound recording. This is a copyright thing and affects all distributors, not just DistroKid.

Wat is dan de eerste stap om een Nederlandstalige cover van een Amerikaans nummer uit te brengen? Platenlabel of producer?
 
Misschien ben ik mis maar stel dat je je zin doet en ze claimen de inkomsten. Is dat dan een turn off? Mij zou het geen fluit kunnen schelen
 
Voor het gebruik maken van de muziek heb je toestemming nodig van de componist(en)
of als die er niet meer is/zijn de rechthebbende van dat nummer. (bij goedkeuring, ping ping dus)

Bij de BumaStemra kan je meer info vinden/krijgen.
 
Laatst gewijzigd:
Voor het gebruik maken van de muziek heb je toestemming nodig van de componist(en)
of als die er niet meer is/zijn de rechthebbende van dat nummer. (bij goedkeuring, ping ping dus)

Bij de BumaStemra kan je meer info vinden/krijgen.
Weet ik. Maar volgens mij staat daar redelijk duidelijk dat ze niets voor mij kunnen doen, omdat ik een 'bewerking' maak en niet een 1 op 1 cover. Ik zal sowieso eens gaan mailen. Misschien hebben ze tips.
 
En dit antwoord.

But please note that U.S. copyright law does not permit derivative works such as original-language translations of copyrighted lyrics. Under U.S. copyright law.
 
En dit antwoord.

But please note that U.S. copyright law does not permit derivative works such as original-language translations of copyrighted lyrics. Under U.S. copyright law.
Bedankt voor het meedenken. Maar wat wordt eigenlijk met dit bovenstaande zinnetje bedoeld? Dat Distrokid er dus niet is voor 'bewerkingen'?
 
Al eeuwen is Telstar het label voor Nederlandstalige werk, zit in Weert.
Neem eens contact op met hen. Als het een hit is (zoals jij denkt) hebben ze vast wel interesse.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top