Microfreak klinkt zacht in Plaits?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.102
Locatie
Apeldoorn
Ik zag een clipje op youtube waarin iemand de Microfreak gebruikt icm modular en leek me een leuk plan dus ik sluit de audio out van de Microfreak aan op de uBurst (Plaits kloon) en via de out van uBurst naar Ableton maar al wat ik probeerde bleef het level vrij zacht terwijl als ik de uBurst gebruik met wat modular ervoor dan is er geen probleem, dat gaat altijd zonder problemen door naar Ableton via de adat module in m'n rack.
Is het signaal van de Microfeak niet "hot" genoeg of zo?
 
Microfreak heeft sowieso erg zachte output, daarnaast is eurorack juist weer heel "hot" dus waarschijnlijk werkt dat twee keer tegen. Kun je het signaal niet versterken voor het in de Plaits gaat?
 
Wellicht kun je dat veranderen, volgens hier:
Dank je, bij mij stond ie al op -3 db.
Ik heb 'm even op +12 gezet en kom nu op -24 db in Ableton, da's nog steeds veel te zacht tewrijl als ik gewoon rechtstreeks in Ableton speel zonder uBurst is er niets aan de hand.

Microfreak heeft sowieso erg zachte output, daarnaast is eurorack juist weer heel "hot" dus waarschijnlijk werkt dat twee keer tegen. Kun je het signaal niet versterken voor het in de Plaits gaat
Goed idee dus ik plugde 'm eerst even in het filter, dan kan ik de gain op 5x zetten en staat de gain op de uBurst op max en heb ik de master op de Microfreak op max en dan kom ik tot -24 db
Ook nog even alleen het filter in en niets de uBurst maar gelijk naar de out en het blijft -24 b ongeveer, toch vreemd dat het nog steeds zo zacht klinkt.
Neutron via cv even aangesloten en klinkt wel op het normale volume.

Gebruik je een gebalanceerde of ongebalanceerde audiokabel?
Geen idee, gewoon een kabel die ik ook gebruik voor patchen 3,5 mm, met de Neutron geen probleem
Nog even de Microfreak met een zelfde soort kabel maar dan 6.3 mm m'n interface in en geen probleem.
 
Laatst gewijzigd:
toch vreemd dat het nog steeds zo zacht klinkt.
Ja, zoals gezegd is de output van de Microfreak sowieso erg laag. Ik heb hem even gehad en het viel mij ook op, moest echt keihard gainen in de audiointerface en daarna nog een plugin om hem qua volume mee te laten lopen met de rest.
 
Wat die kabel betreft: ik heb de ervaring met bepaalde apparatuur waar je verplicht een ongebalanceerde kabel moet gebruiken. Bij de MicroFreak blijkt de 'line out' gebalanceerd te zijn (zie handleiding). Wat de uBurst betreft: ik vind zo meteen geen handleiding... Maar, vergewis je van dat feit.

Reden:
een gebalanceerde kabel zoals een TRS
verzendt hetzelfde signaal twee keer
waarvan één in fase-omkering
zodat ruis die door de draad wordt opgevangen aan de ontvangende kant kan worden geëlimineerd (wat ook de bedoeling is, uiteraard)

-> !! MAAR als de ingang een enkel, niet-gebalanceerd signaal verwacht
worden de twee signalen van de tip en de ring (TRS) bij elkaar opgeteld
en aangezien er één wordt omgekeerd, heffen ze elkaar op
DUS een aanzienlijk volumeverlies is het gevolg ;)
 
Wat die kabel betreft: ik heb de ervaring met bepaalde apparatuur waar je verplicht een ongebalanceerde kabel moet gebruiken. Bij de MicroFreak blijkt de 'line out' gebalanceerd te zijn (zie handleiding). Wat de uBurst betreft: ik vind zo meteen geen handleiding... Maar, vergewis je van dat feit.

Reden:
een gebalanceerde kabel zoals een TRS
verzendt hetzelfde signaal twee keer
waarvan één in fase-omkering
zodat ruis die door de draad wordt opgevangen aan de ontvangende kant kan worden geëlimineerd (wat ook de bedoeling is, uiteraard)

-> !! MAAR als de ingang een enkel, niet-gebalanceerd signaal verwacht
worden de twee signalen van de tip en de ring (TRS) bij elkaar opgeteld
en aangezien er één wordt omgekeerd, heffen ze elkaar op
DUS een aanzienlijk volumeverlies is het gevolg ;)
Dank je.
Ik heb ondertussen even alles nagekeken en ik gebruik ongebalanceerde kabels en dat maakt bij de hardware die ik heb niet uit maar de microfreak moet ik ook op m'n interface het volume wat opdraaien dus dat kan heel goed wat je zegt.
Ik ga de komende dagen even 2 TRS kabels halen en ik laat het hier weten of het beter is geworden.

Ja, zoals gezegd is de output van de Microfreak sowieso erg laag. Ik heb hem even gehad en het viel mij ook op, moest echt keihard gainen in de audiointerface en daarna nog een plugin om hem qua volume mee te laten lopen met de rest.
Keek nog even op Reddit maar ook daar klagen ze over het lage uitgangsvolume op de freak.
 
Ik heb vanavond nog allerlei forums over de microfreak z'n lage output gelezen en in het geval van de microfreak maakt een gebalanceerde of ongebalanceerde kabel niets uit, mensen hadden van alles geprobeerd maar geen resultaat.
Ik las wel twee keer over een pre amp ervoor plaatsen en ik had nog een klein headphone preampje met 1 in en 4 out dus die even gepakt en ja, toen kreeg ik een luider signaal en kan nu de uBurst icm de microfreak gebruiken dsu voorlopig ben ik gered.
en daarna nog een plugin om hem qua volume mee te laten lopen met de rest.
Welke plugin heb je gebruikt, kan handig zijn als ik gewoon m'n interface in wil, dan hoef ik m'n interface minder open te zetten om toch in Ableton een goed signaal te hebben.
 
Back
Top