Ruimtegebrek en set-up: wat zou jij doen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.658
Locatie
Zwolle
Wie wil even meedenken? Mijn set-up ziet er nu uit als op onderstaande foto. Ik heb alles bij de hand, maar mijn midi-keyword staat net wat te ver weg om echt lekker te kunnen spelen. De tafel is echter niet groter, en als ik mijn Faderport en LaunchControl opzij schuif, kan ik er niet meer goed bij.

Ik heb al van alles geprobeerd en ik kom er niet goed uit. Heeft iemand nog een gouden idee? Alvast dank!

1711556118858.png
 

Attachments

  • 1711556078445.png
    1711556078445.png
    1 MB · Bekeken: 41
Ik heb ook een kleine ruimte als studio en heb keyboards links en rechts van me. Misschien is een bureau met zo’n lade waar je keyboard op kunt zetten iets voor je. Of naast je als er toch wat ruimte is.
 
Of je moet al dan niet zelf gemaakt controllers deels op je keyboard laten rusten. Tenzij je alle knoppen op midi keyboard ook gebruikt.
 
Een la maken voor je midikeyboard

Nog niet aan gedacht, ga ik eens naar kijken.

Of je moet al dan niet zelf gemaakt controllers deels op je keyboard laten rusten. Tenzij je alle knoppen op midi keyboard ook gebruikt.

Dat deed ik hiervoor, maar dat werkt niet. Druk je net te hard en dan druk je onbewust toetsen in. Of activeer je per ongeluk de arpeggiator van de Impulse. Dat was hem niet 😕
 
Nog niet aan gedacht, ga ik eens naar kijken.
Pas zelf een lade gemaakt voor mijn Roli controller. Goede stevige plank op maat zagen in de bouwmarkt, die ook het gewicht van je controller kan dragen zonder doorbuigen. Kijken of je met geleiders laag genoeg onder je bureau kan komen om de hoogte van de controller kwijt te kunnen.

Heb laatst deze geleiders gekocht. Prima spul: https://www.amazon.nl/dp/B076CSNNG8?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details en de maten staan erbij.

Zo ziet het er nu bij mij uit:
 

Attachments

  • IMG_20240301_141713.jpg
    IMG_20240301_141713.jpg
    218 KB · Bekeken: 61
Kijk eens naar de meubels van zaor voor n idee ivm die keyboard lade. Is gewoon n must. Ik heb er 2 en als ik net iets meer plek had, had ik er 3. Komt af en toe 2e hands voorbij… miza junior bijvoorbeeld
 
Wel opletten dat je benen er nog onder passen als je een lade maakt. Ik heb het niet gedaan omdat ofwel het midi keyboard te laag komt (vanwege het frame onder het blad van mijn bureau) danwel mijn computer keyboard te hoog. Geen van beiden wenselijk aangezien ik in mijn geval ook comfortabel en langdurig moet kunnen typen.
 
Pas zelf een lade gemaakt voor mijn Roli controller.

Ziet er goed uit! Ga ik naar kijken.

Wel opletten dat je benen er nog onder passen als je een lade maakt. Ik heb het niet gedaan omdat ofwel het midi keyboard te laag komt danwel mijn computer keyboard te hoog.

Dat herken ik. Heb wel eens gespeeld met een verhoging die ik naar mijn toetrok, maar dat voelde ik meteen in mijn polsen. Dat was niet fijn.
 
Ik heb keyboard in de lade, net zoals n alpha juno of momenteel een drumbak, sequencer en n arutrio keystep. Super handig. En plek om te muizen. Want laptops komen er hier niet in.
 
Het moet uit de lengte of breedte komen maar als je niet lekker kan spelen op je midikeyboard dan moet je die toch meer voor je zetten lijkt me.
Nou is zo'n Impulse een flinke bak (ik heb de 49) en al helemaal zo'n 61.
Je zal niet altijd voor elke partij die 61 nodig hebben, koop een 25 erbij voor de simpeler partijen en gebruik ze om en om zodat je wel bij je vertrouwde merk blijft maar meer ruimte hebt op je desk zodat je wel die Faderport en Launchcontrol er naast kan houden, dan moet je het een beetje uitkienen welke volgorde je aanhoudt van inspelen, als je die 61 speelt dan speel je met 2 handen meestal dus dan kan je de controllers er achter zetten en ga je met één hand spelen (bijv bass) dan pak je die 25 en zet je die controllers ernaast.

Of je maakt een soort L opstelling en zet de controllers aan je linker of rechterhand.
Je kan ook van mdf een soort two tier maken zodat je keyboard voor je staat en je controllers iets naar achter schuin erboven zodat je keyboard wel on hands blijft maar je controllers niet zo ver er achter zodat je erbij kan.
Mocht de onderkant van je monitor wat lastig te zien zijn op die manier dan maak je daar ook een verhoging voor (bijv 10 a 15 cm) en dan heb je weer vrij zicht.
Zo'n two tier van mdf heb ik indertijd gemaakt voor m'n deepmind en blofeld (zie foto) voor je controllers hoeft die hooguit 25 cm breed te zijn als je die apart voor je controllers zou maken en die kan je dan misschien naast je kwijt in een kleine L opstelling.
 

Attachments

  • P1010085.JPG
    P1010085.JPG
    147 KB · Bekeken: 49
Laatst gewijzigd:
Dat deed ik hiervoor, maar dat werkt niet. Druk je net te hard en dan druk je onbewust toetsen in. Of activeer je per ongeluk de arpeggiator van de Impulse. Dat was hem niet 😕
Als je naast je te weinig ruimte hebt om je keyboard op een standaard te zetten kun je ook klein tafeltje maken om daar je controllers op te hebben. Ik heb op die manier ook een soort verlenging van mijn bureau gemaakt. Meubelpaneel van de bouwmarkt en 4 poten van Ikea.
 
Ik heb mn masterkeyboard op een Z stand onder het bureau gezet. Kan hem makkelijk onder het het bureau schuiven als ik hem niet gebruik.
Maar een la is een nettere oplossing.

Ik zie wel dat je nog behoorlijk wat knoppen en schuiven bovenop je keyboard hebt. Als je die ook nog gebruikt moet je dan wel een la hebben die helemaal naar voren kan.
 
precies om deze reden heb ik mijn grote 49 toetsen keyboard verkocht en een arturia keystep37 ervoor in de plaats gekocht, die is lekker klein en compact, en als ik weer 49 keys nodig heb zet ik meestal mijn roli seaboard er naast. ik zet dus meestal mijn computer keyboard achter mijn keyboard als ik wil jammen. en een nanokontrol ertussen zodat ik ook wat draaiknoppies heb. ruimte over nog :D
 
Ik werk regelmatig thuis en dus belangrijk om het Buro op normale hoogte te houden, waardoor een la eronder niet werkt. Om wel te kunnen switchen tussen het een en het ander heb ik een meubelpaneel op korte tafelpootjes gezet. Daarop staan de dingen die ik niet continue gebruik, maar wel binnen handbereik wil hebben. Met studio werk haal ik eronder uit wat ik wil. Wellicht heb je er wat aan:

IMG_5526.jpeg
IMG_5527.jpeg
 
Lastig te zeggen omdat de ruimte onder het toetsenbord en de controllers niet te zien is. Ik probeer wel mee te denken... Misschien is een verrijdbare standaard iets. Die haal je te voorschijn zodra je het klavier nodig hebt. Ik heb er een gemaakt voor mijn Elektron Analog Keys (verkocht) en nu staat mijn Akai MPC X erop. Maar voor dit kalvier zul je iets groters nofig hebbben, bijvoobeeld van Jaspers.
 
Back
Top