Wat doe ik met al deze ic’s?

Grumble

Happy Drumming
Lid sinds
21 juli 2008
Berichten
982
Locatie
Eibergen
AE0EA6B6-2AE7-4909-BD00-85B9934996A9.jpeg

Ik heb een paar dozen vol met ic’s, 74LS en CMOS meestal, maar heb geen idee wat ermee te doen.
Per stuk verkopen op marktplaats of eBay is me teveel gedoe, maar weg-geven/gooien vind ik ook zo wat…
Heeft iemand een idee?
 
Per stuk verkopen op marktplaats of eBay is me teveel gedoe, maar weg-geven/gooien vind ik ook zo wat…

Tussenvorm zou kunnen zijn om het toch op marktplaats of ebay te zetten, maar dan in z'n geheel. En ook hier, voor vriendelijker prijsje (al ben ik zelf niet in de markt hiervoor ;) ).

Wel met een quick & dirty lijstje met welke types en aantallen, om een eventuele koper meer info te verschaffen.

Wat is de herkomst, alles 'gezond nieuw', of zijn het 'pulls', of mogelijk een partij die ergens is aangetroffen, en dus wellicht 'rejects' (out of spec) zijn?
 
Die 74LS zijn kennelijk logische componenten (NANDs e.d.), maar wat zijn die CMOS IC's?

Als ik wat handiger was zou ik er Booleaanse Eurorack modules van bouwen. Kun je vervolgens best interessante generatieve patches mee maken...
 
Dit is denk ik wat ze oud new stock noemen?
M.a.w. ongebruikt en origineel, geen "nieuwe" chinese pruttel...
En het zijn er echt heel veel... als ik daar een lijst van wil maken kan ik er wel een middag voor uittrekken...
 
Zijn die 74LS IC's net zo gevoelig voor storingen, brom, oscillaties e.d als OpAmp IC's?
 
Zijn die 74LS IC's net zo gevoelig voor storingen, brom, oscillaties e.d als OpAmp IC's?

'Digitale' IC's vs 'analoge' IC's, appels/peren, om daar iets relevants over te kunnen zeggen zou dat eerst moeten beginnen met hoe die uberhaupt te vergelijken.

Of op z'n simpelst: als je bij logica ('digitale IC's') met je signalen ruim bij het omslagpunt vandaan blijft en je de voeding netjes ook lokaal ontkoppeld hebt dan blijft een 1 een 1, en een 0 een 0.
 
Het gaat mij hierom: ik heb een tijdje geleden een experimenteerplank met schroefjes gemaakt met OpAmp IC's (zie de foto). Helaas valt daar nauwelijks mee te werken vanwege de storingen, brom en soms zelfs oscillaties. Stel nu eens dat ik dezelfde opzet gebruik voor die digitale IC's. Gaat dat dan wel goed?

plank.jpg
 
Breadboard heb ik geprobeerd, maar was een ramp. Wat ik eventueel nog wel zie zitten is perfboard o.i.d. Maar goed, waar het mij om gaat is of de betreffende logische IC's bruikbaar zijn zonder dat je genoodzaakt bent met professionele printplaten te werken.
 
Dan ben ik er in geïnteresseerd (in de 74LS IC's) en wil ik er ook wel een bedragje voor betalen. Later zie ik dan wel of en wanneer ik er iets van ga bouwen.
 
Heb Grumble een berichtje gestuurd.

En die experimenteerplank was inderdaad een mislukking, dat doe ik een volgende keer zo niet meer.
 
Ben je nog leuke IC's tegengekomen, anders dan vanilla LS en CMOS? Bv. een zakje ICL8038's, leuke antieke metal can 709's, dat soort dingen.
 
Die 74Ls reeks zijn ttl logische schakelingen (digitaal 1 of 0) en werken op 5 volt en gebruiken wel wat stroom.
in synth omgeving ben je beter met cmos zijn ook logische schakelingen maar dan in een voltage range tot 18 volt. logisch doen ze ongeveer hetzelfde. andere nummering.

mijn eerste zelfbouw synth was een soort lunetta synth maar dan met ttl chips. (lunetta is met cmos) anno 1975.
 
Breadboard heb ik geprobeerd, maar was een ramp. Wat ik eventueel nog wel zie zitten is perfboard o.i.d. Maar goed, waar het mij om gaat is of de betreffende logische IC's bruikbaar zijn zonder dat je genoodzaakt bent met professionele printplaten te werken.
Met digitale IC`s is het veel makkelijker werken. Vandaar dat ik dat alleen nog maar doe op breadbords. En mocht het naar een tijd minder goed of niet werken vanwege oxidatie dan kun je ze even `wippen` en weer terug duwen voor beter kontackt dat werkt gegarandeerd.
 
Back
Top