Muziek en business: slimme zakenman of parasiet?

Ik sprak onlangs een enthousiaste, commerciële en succesvolle DJ. Hij heeft zijn niche echt gevonden en kan nu leven van zijn hobby. Op alle bekende platforms heeft hij flink veel volgers en op Insta en TikTok plaatst hij regelmatig zonnige plaatjes. Alleen Spotify miste hij nog. Daarom heeft hij een ghostproducer ingeschakeld. Die covert overbekende nummers in zijn stijl, zodat de dames lekker mee kunnen zingen op de dansvloer. Een van die nummers staat nu op honderdduizenden plays op Spotify en er zijn er meer onderweg. Aan die muziek zelf doet hij helemaal niets.

Nu vroeg ik me af: is hij nu een slimme zakenman, die zijn dromen heeft waargemaakt? Heeft hij zijn artistieke ziel verkocht aan de duivel? Of zit het er tussenin? Ik kom er niet goed uit 😀 Wat vind jij?

Kennelijk is het zijn ambitie om zijn ego op grootschalig niveau te laten strelen door het publiek en daarnaast te gaan voor het grote geld. Ik heb daar verder geen oordeel over maar heb best wel medelijden met hem dat hij op muzikaal gebied de kern van zichzelf daarmee verliest. Er komt altijd een moment dat je je realiseert dan je eigenlijk alleen maar muzikale shit bent aan het maken bent vanuit verwachtingen/portemonnee van je omgeving. Dat lijkt me op den duur erg onbevredigend/frustrerend voor je muzikale ziel. Geld en roem is maar relatief, zeker in de zieke muziekindustrie.
 
Toch vind ik wel wat mensen makkelijk door de bocht gaan in dit topic.
Geld heb je nodig om te leven en een beetje meer als je niet meer 's ochtends naar je werk moet, wat is er dan mis om je talent voor een deel te gebruiken om zo meer vrijheid te verkrijgen en daarnaast in je vrije tijd dingen te doen die je echt leuk vindt waarbij het commerciëele aspect niet belangrijk is?

Je hebt ze ook die muziek maken voor commercials omdat ze een neusje hebben om beelden van een produkt van een bijpassend muziekje te voorzien en wie weet zit zo iemand daarnaast wel in een jazz bandje wat weinig brood op de plank brengt maar daar wel veel lol mee heeft.
En je hebt ze ook die in een partyband zitten om de hits te spelen, wel conservatorium hebben gedaan en misschien liever andere muziek maken maar de partyband brengt wel wat geld in het laatje en daarnaast speelt zo iemand met wat vrienden zo nu en dan want moeilijke muziek verkoopt lastiger en een hoge notering in de contest op SF is ook leuk maar daar kan je niet van eten.
Da's dan toch beter dan elke dag om zes uur de wekker om naar kantoor te gaan of in de logistiek te werken, doodmoe thuiskomen omdat je het niet naar je zin hebt en dan in het weekend in dat jazzbandje te spelen?

Als deze jongen een manier heeft gevonden om met muziek een deel van de tijd commerciëel bezig te zijn om daarnaast meer vrije tijd te hebben voor bijv andere muziek, wat is er dan mis mee?
Dan verkoopt iemand z'n ziel enz wordt er gezegd maar als zo iemand ergens in een magazijn 5 dagen in de week zit om z'n gezin te eten te geven verkoopt zo iemand dan niet z'n ziel voor geld 5 dagen in de week terwijl die in het weekend in dat bandje speelt?
Ik vind sommigen wel erg snel met een oordeel klaar staan.
 
Ik reageerde enkel op het gebruiken van een ghostproducer om tracks te coveren in 'zijn' stijl, dat op spotify publiceren zonder er zelf iets aan te doen.

Mijn weloverwogen en genuanceerde en onderbouwde mening is dat je dan een zak hooi bent.
 
Kennelijk is het zijn ambitie om zijn ego op grootschalig niveau te laten strelen door het publiek en daarnaast te gaan voor het grote geld. Ik heb daar verder geen oordeel over maar heb best wel medelijden met hem dat hij op muzikaal gebied de kern van zichzelf daarmee verliest. Er komt altijd een moment dat je je realiseert dan je eigenlijk alleen maar muzikale shit bent aan het maken bent vanuit verwachtingen/portemonnee van je omgeving. Dat lijkt me op den duur erg onbevredigend/frustrerend voor je muzikale ziel. Geld en roem is maar relatief, zeker in de zieke muziekindustrie.

Denk dat het lastig is om zo te oordelen. Misschien heeft die persoon helemaal geen muzikale kern? En waarschijnlijk kickt zo iemand op aandacht, anders zou je het zo niet aanpakken.

Oftewel, het is inderdaad een slimme marketeer die zichzelf goed weet te verkopen. Dat is verder niets nieuws in de muziek, alleen vroeger gebeurde dat door gewiekste a&r mensen die er met het geld vandoor gingen, nu zijn mensen dat in staat allemaal zelf te doen.

Een ander aspect is gewoon het geld. Ik kan me nog goed herinneren dat iemand mijn mc303 kocht en er een goudmijn in zag om snel housbeatjes in elkaar te kunnen zetten (dat was voor de samplepack dagen). Zelf was het letterlijk nooit in mij opgekomen dat ik uberhaupt geld met muziek zou kunnen verdienen.

Mijn punt hierin is, als het perspectief als jong iemand is een leven lang in een fabriek werken is (of ghettokids in diepe armoede) dan ga je misschien sneller ook aan het geldaspect denken. En dat zie je nu ook met influencers, youtubers, tiktokkers.
 
Hij is zo te horen vooral ook goed in marketing. Hij heeft een merk gecreëerd dat goed in de markt ligt en hiermee verdient hij genoeg geld om een ghost producer van werk te voorzien. Niks mis mee lijkt me.
En de mensen die naar dit soort muzak luisteren zijn toch niet de mensen die "echte muziek" zouden waarderen. Dus hij zit ons ook niet in de weg ofzo.
Als ik hier iets negatiefs over zou vinden zou dat eerder over dat publiek gaan dan over de mensen die er geld aan verdienen.
 
Toch liever een Bax bon :D

Zou t personeel raar staan te kijken als je aan de balie je vers gekochte microfoon meteen opvreet ipv laat inpakken;) ?
 
Mja eens ik doorhad dat MJ de D50 presets gebruikte voor bad, topmuzikanten had, Madonna de beste producters gebruikte enz werd ik ‘volwassen’ en was de magie er dik af.
Je denkt nl dat t een one man show is en dat is gewoon een band of erger, een fabriek.
Boeiend.. zeg ik dan. Ik kan de muziek dan nog steed waarderen voor wat het is en zien dat het sterke nummers zijn. In het geval van MJ betekend dat het hele spul wel naar zijn visie werd gevormd en hijzelf en het hele team achter hem waren in de top of de top in wat ze deden. Boeiend dat ze presets gebruikten.

Dat 1 persoon alleen alles maar moet kunnen van sounddesign naar arrangeren, produceren, mixing, mastering is pas een zeer recente opvatting sinds dat de tools om muziek te produceren vrij beschikbaar en toegankelijk zijn (wat software en een laptop en gaan met die banaan). En het is niet alsof dat uit vrije keuze is geboren; Joe-bedroom producer heeft geen budget voor een producer, arranger en sound designer.

Voor het langste deel van de geschiedenis van 'recorded music' tot nu toe is het altijd een team effort geweest waarbij songwriter, arranger, producer, mixer etc meer dan eens aparte rollen en beroepen/specialisaties waren.
 
Aan zo een album van MJ hebben honderden mensen meegewerkt.
Maar MJ is wel echt de 'artiest', 'liedjes schrijver' en 'muziekant' die het alleen kan.



Dus ja die recordings gingen miljoenen in om.
Maar is niet zo nep als John Doe die net doet alsof hij een producer is.
 
Denk dat het lastig is om zo te oordelen. Misschien heeft die persoon helemaal geen muzikale kern? En waarschijnlijk kickt zo iemand op aandacht, anders zou je het zo niet aanpakken.
Daarom wil ik daar ook niet over oordelen. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet. Als men van deze manier van werken daar een daar een kick van krijgt. So be it. Ik zou er zelf jeuk van krijgen.
 
Aan zo een album van MJ hebben honderden mensen meegewerkt.
Maar MJ is wel echt de 'artiest', 'liedjes schrijver' en 'muziekant' die het alleen kan.



Dus ja die recordings gingen miljoenen in om.
Maar is niet zo nep als John Doe die net doet alsof hij een producer is.

Ja en wat ik er van gelezen en begrepen heb is dat hij vaak hele partijen van een nummer ook zo had uitgedacht en met zijn stem articuleerde om het idee in de studio over te brengen aan de producers.
 
Dat is inmiddels ook verleden tijd.
Schrok me laatst kapot van die prijzen, en de burger is net een plakje salami.
Nooit meer.
Oh ja... teleurstellend...
Ff op de website gekeken...
Hebt nu wel een bon van 15 euro nodig. Om een leuk menuutje en een extra snack uit te kiezen.
(Ik raad een speciaaltje aan... die burgers zijn niet de topper daar idd).
 
Back
Top