Muziek en business: slimme zakenman of parasiet?

Ik geloof alleen niet dat hij de muziek draait waar zijn hart sneller van klopt.
Tja, dat klinkt dan gewoon als werk. Waar hij goed in is en goed voor betaald wordt. Verder weet ik niet wat ik er van moet vinden, ik ga er vanuit dat hij muziek draait en maakt/laat maken waar ik niet naar luister en op evenementen draait waar ik niet heen ga voor een publiek dat niet 'mijn soort mensen' is. Dus ik haal de schouders maar op en laat het daarbij.
 
Mocht je op zoek zijn naar mijn goedkeuring, Bombario, gewoon doen wat je maar wil. Er is vast publiek voor. Je zal wel merken of t voldoende groot is voor je.
 
Ik vind het nogal een rare, bijna rancuneuze vraag? Hij kan gewoon geld verdienen binnen het ecosysteem van zijn hobby, prima toch? En mijn glazuur springt eraf bij carnavalsnummers, maar dat vinden miljoenen anderen ook leuk. Dus het gaat er niet om wat JIJ er van vindt, maar wat HIJ ervan vindt.
 
Ik zie die dingen los.

Zoals Nap al zei. Tis zn werk geworden.
Ik doe zelf ook overdag niks wat met muziek maken te maken heeft... maar wel om dan savonds mn creatieve geest los te kunnem laten gaan.
Zolang ie buiten zn werk maar doet waar zn artistiek hart wel sneller van gaat kloppen.
Dan maakt het niet eens uit od ie daar nog wat aan verdient.

Je hebt je ziel pas verkocht als hetgene wat je leuk vind is vervangen door iets wat je geld opleverd zonder dat je het leuk vind.
 
Zeker is het pronken met andersmans veren. Straks staat meneer DJ ergens te staan en een of ander chikkie benadert hem, op een gegeven moment gaat het over een track die ze heeft gehoord op Spotify en die van hem zou zijn.. zou zijn eerste reactie dan zijn, 'oh ja maar nee, die tracks heb ik allemaal niet gemaakt hoor, dat heeft mijn ghostproducer gedaan!', of zou zijn eerste reactie instemmend en gevleid zijn om er verder op voort te borduren.
Het gaat mij allemaal geen reet aan en het interesseert me ook vrij weinig, maar ik denk dat meneer alle kansen benut om verder te komen op het vlak van bekendheid, financieel en natuurlijk chicks, dan ga je niet te veel eerlijk zijn maar laat je het lekker gewoon zo. Wat werkt, dat werkt.
Mja.. is dat hoe ik door het leven zou willen gaan? Nee. Is het slim als een ander het wel doet? Nee, ook niet vind ik, 'opportunistisch' vind ik meer toepasselijk. Maar.. het is niet verboden, dus ja, wat doet mijn mening er toe. :)

(Dat ik toevallig een enorme hekel heb aan opportunisten is misschien wel wat mij triggerde om in dit draadje te reageren. :D)
Het is wel in de dj wereld waar ghost producers als iets fouts wordt gezien vaak. Maar genoeg pop artiesten die enkel iets inzingen maar tekst en muziek wordt door andere gemaakt. Ik heb altijd het idee dat het daar niemand wat uitmaakt.

Tegenwoordig moet je als producer van dansmuziek vaak wel draaien en als dj produceren als je er van wilt leven. terwijl het wel echt iets anders is.
 
Iedereen heeft wel een hobby, iets waar je je vrije uurtjes aan besteedt omdat je het leuk of bevredigend vindt.

Meestal is extra geld verdienen niet het eerste doel waar je aan denkt bij een hobby, maar als je het serieus aanpakt kunnen sommige hobby's aardig wat geld opleveren. Afhankelijk van hoe je je talent en interesse inzet, kan je hobby je van alles opleveren: een extra zakcentje of zelfs een compleet bedrijf.
 
Dat een werk deels wordt uitgevoerd door een ander of anderen komt natuurlijk heel veel voor, ook in de film en theater wereld, maar als je het zo bekijkt, dan draait deze hele wereld op samenwerken, wat ook gewoon helemaal oke is. Zolang maar duidelijk is wie wat heeft gedaan en iedereen de credits en verdiensten krijgt waar die recht op heeft. Nu zal een ghostproducer ongetwijfeld verdiensten krijgen, maar de eer, roem en de status gaan naar de DJ. Niks verkeerd aan opzich, alle betrokken partijen zullen het er mee eens zijn ga ik van uit. Maar een fakegebeuren blijft het natuurlijk wel.
 
Het is wel in de dj wereld waar ghost producers als iets fouts wordt gezien vaak. Maar genoeg pop artiesten die enkel iets inzingen maar tekst en muziek wordt door andere gemaakt. Ik heb altijd het idee dat het daar niemand wat uitmaakt.

Tegenwoordig moet je als producer van dansmuziek vaak wel draaien en als dj produceren als je er van wilt leven. terwijl het wel echt iets anders is.
Mja eens ik doorhad dat MJ de D50 presets gebruikte voor bad, topmuzikanten had, Madonna de beste producters gebruikte enz werd ik ‘volwassen’ en was de magie er dik af.
Je denkt nl dat t een one man show is en dat is gewoon een band of erger, een fabriek.

Moesten ze t tonen als band of fabriek had ik er geen probleem mee gehad
 
Zolang maar duidelijk is wie wat heeft gedaan en iedereen de credits en verdiensten krijgt waar die recht op heeft.
Mjah... dit is denk ik ook vooral omdat we dit het hier met een artistieke bril op bekijken.

Zodra je het als een bussiness/werk ziet veranderen de regels. Dan krijg je geld (ook een vorm van credits) ipv directe persoonlijke erkenning voor je werk.

Ik werk bijvoorbeeld bij een bedrijf wat medicijnen ontwikkeld. Als ik een significante bijdrage lever aan een nieuw medicijn dan krijg ik geen erkenning daarvoor bij naam.

Staat zelfs in mijn contract dat alle ideeen (of patenten die daar uit komen) eigendom worden van de zaak. Er staat ook in dat ik daarvoor financieel gecompenseerd word in de vorm van salaris en eventueel een bonus.

Dat is gewoon de afspraak die van tevoren gemaakt word. Niet heel anders dan in t geval van die dj en ghostproducer.

Het word pas vervelend als credits niet worden toegekent terwijl er niet zon afspraak gemaakt is.
 
Dat is ook normaal, wat je in de tijd doet voor de baas, is over het algemeen van de baas.

In het geval van de ghostproducer, de kopieert eigenlijk bestaande hits, ander jasje er om heen, de DJ maakt er faam mee, maar heeft zelf niets gedaan en strijkt een deel van de centen op. Gaat echt nergens over wat mij betreft, maar, het business idd, het kan en het mag, dus waarom niet.
 
Ik vind het nogal een rare, bijna rancuneuze vraag?

Dat vind ik dan weer raar, want ik heb het heel bescheiden opgeschreven. Ik hoorde het verhaal aan en dacht bij mezelf: wat vind ik hier nu van? Als ondernemer vind ik het knap, als creatieveling denk ik hmmm. Dat prikkelt me en dus vraag ik me af hoe jullie daar tegenaan kijken. Ik zoek dus geen goedkeuring, ben allerminst rancuneus (waar lees je dat) en vind het evenmin verwerpelijk. Ik ben wel nieuwsgierig. Dat is alles 😉
 
Laatst gewijzigd:
Dat is ook normaal, wat je in de tijd doet voor de baas, is over het algemeen van de baas.

In het geval van de ghostproducer, de kopieert eigenlijk bestaande hits, ander jasje er om heen, de DJ maakt er faam mee, maar heeft zelf niets gedaan en strijkt een deel van de centen op. Gaat echt nergens over wat mij betreft, maar, het business idd, het kan en het mag, dus waarom niet.
ja zo denk ik er ook wel over.

en inderdaad... je kan soms ook best denken "dit gaat nergens meer over" bij iemands werk.
maar dat is zelden de schuld van degene die dat werk doet. die doet gewoon iets waar hij (hopelijk leuk) aan verdient.
Is zelfs niet de schuld van de werkgever, want die voldoet (blijkbaar) gewoon aan een behoefte.
Dus als het al een probleem is, dan is dat de bestaande behoefte aan zielloze kut-muziek :D.
Maar als het over (kut)muziek gaat zie ik daar echter zelf geen probleem in hoor.
ik heb er niks mee en luister er niet naar... consumeer niet. maar blijkbaar boeit het vele anderen niet...
wie ben ik om daar een mening over te hebben denk ik dan :).
 
wie ben ik om daar een mening over te hebben denk ik dan :).

Klopt, maar een mening kan toch ook zijn dat iets je fascineert? Het hoeft toch niet per se een waarde-oordeel te zijn? Ik zag van de week de film 'The Zone of Interest' over concentratiekamp Auschwitz in de bios. 5 dagen later weet ik nog steeds niet goed wat ik ervan vind. Dus is mijn voorlopige mening: prikkelend 😉
 
Opzich is het heel simpel.
Na 10 bier wil het feestvierende mainstream werkvolk alleen maar de zoveelste shit remix van no limit wat ze mee kunnen gillen.
Die zitten echt niet te wachten op een (ik bouw eigenzinnig alles vanaf een golfvorm zelf op) producer..no way.
Op enkele na is Nederland al lang hopeloos verloren qua muzieksmaak.
En daar speelt hij zakelijk prima op in.

Buiten dat,een goede cover/remix maken is ook zeker een vak.
Sommige snappen dat donders goed,.....maar helaas veel ook niet.
 
Klopt, maar een mening kan toch ook zijn dat iets je fascineert? Het hoeft toch niet per se een waarde-oordeel te zijn? Ik zag van de week de film 'The Zone of Interest' over concentratiekamp Auschwitz in de bios. 5 dagen later weet ik nog steeds niet goed wat ik ervan vind. Dus is mijn voorlopige mening: prikkelend 😉
ik heb enkel een waardeoordeel over mijn eigen mening ;)
 
Wat ik het lastige vind met dit soort dingen is het conflict tussen persoonlijk gevoel/overtuiging en de plek in de maatschappij.
Ik heb verder geen oordeel over ghostwriters en ghostproducers, ik zou alleen voor mezelf niet kunnen verantwoorden de credits voor iets te vragen waar ik niet zelf verantwoordelijk voor ben.

Dat je anderen 'inhuurt' om iets voor je op te lossen snap ik best, maar waarom daar niet transparant over zijn?
En dat niet benoemen vind ik één ding, je eigen naam eronder zetten vind ik dan weer een stap verder.

Het is één van de zaken die mij al een werkzaam leven lang ongeschikt maakt voor werk vermoed ik.
Ik ben nooit goed geweest in iets doen waar ik niet zelf achter kan staan, baas of geen baas.

Dus als iets om over na te denken vind ik dit best interessante materie , maar voor de rest ligt het hele DJ gebeuren erg ver van mijn belevingswereld en eet ik er geen frikandel minder om.
 
Vroeger kon je puur en alleen Dj zijn, nu moet je er om door te breken bijna wel van alles bij doen.Social media, eigen muziek uitbrengen enzovoorts. Alleen platen draaien is ook artistiek en een kunst op zich. Als dat jouw sterke punt is maar om ervan te kunnen leven heb je eigen muziek nodig, en dat is iets wat je niet goed genoeg kan of tijd in wil stoppen. Dan huur je iemand in. Niet anders dan ieder ander die een bedrijf waar de founder erachter komt dat hij niet alles zelf kan doen en moet delegeren. En de beste mensen inhuurt voor administratie, logistiek, development enzovoorts.

In veel gevallen is echt ervan kunnen leven in de underground met de kunst als uitgangspunt steeds lastiger zonder allerlei nevenactiviteiten.
 
Ik schrijf voor mijn werk ook regelmatig prachtige brieven waar de naam van andere mensen onder komt te staan.
Hoeveel kunstenaars hebben een leger van assistenten en volk om hun werk te maken in hun atteliers... en we staan ons allemaal te vergapen voor deze voorwerpen in het museum...



In dit geval zakelijk heel erg slim, als je een geen issues met je geweten of gevoel hebt....
Een beetje CEO is toch een narcist? :D

Bij mij zou dit gaan knagen.... bang dat ik ontmaskerd zou worden...
 
Back
Top