Aansluiting trafo aanpassen

Zet m op 240V dus, of meet maar eens wat er uit je muur komt.
Ik heb even met het puntje van m’n tong gevoeld en ik schat 226.4 volt 😬
 
Meet dan ook in ze zomer eens op een top zonnige dag? Kijken of zonnepanelen nabij t net opdrijven. Is hier absoluut t geval.
 
Ja fluctueert nogal. Zonet 228.6
 
Ik haal hier soms 247 volt. En mijn oude russische gear lust enkel 220v
 
de formule: U p ÷U s = N p ÷N s . U p is de spanning in de primaire spoel. U s is de spanning in de secundaire spoel.
Np is het aantal primaire wikkelingen Ns het aantal secundaire wikkelingen.
 
Leuk verhaaltje, iets off topic maar ook niet helemaal:
Begin jaren 80 kreeg de vakgroep waarin ik (toen nog niet) werkte de allereerste computer, de rest van de universiteit moest het nog met de centrale computer doen in het rekencentrum.
Het was een pdp8, vers uit Amerika, kostte een vermogen!
Dus opstellen, stekker erin, hoofdschakelaar om en....
KNAL! De voeding stond nog op 110 volt 🫣
 
ik vraag me af hoe erg t is om 100v spul uit 't oosten 110 volt te voeren. 100 volt voeding is zowat onvindbaar online
 
Bij een deel van de apparaten kan je het ook niet aanpassen.

Yep ja, helaas. Als het inderdaad nodig is dan is een vervangende voeding/trafo een mogelijke oplossing. Is wel wat gedoe.

Maar er zijn ook alternatieven. Het basic idee is een 'tussen-zet ding' (wel veilig werken, in een goede veilige behuizing stoppen etc):


Als dit vakkundig wordt uitgevoerd (zie de aanwijzingen in het artikel) is hier niets op tegen.

(Dat is uiteraard nog geen garantie dat je geen gezeur krijgt, mocht de verzekeringsagent iets dergelijks tussen de resten van je afgefikte huis vinden ... 8o) )
 
Als het ding een stekker heeft is het een apparaat en geen deel van je huisinstallatie. En het is eigenlijk ook gewoon een scheidingstrafo maar dan niet met 1:1 verhouding.

Als de netspanning wat naar 220 zakt krijgt je apparaat dan weer te weinig jus op standje 240. De vraag is: hoe belangrijk is het bij de meeste apparaten? Ik heb zelf geen weet van iets wat hier stuk is gegaan door te hoge netspanning. Ik meet bij gelegenheid eens een stopcontact maar zal wel zoals bij Klinkske zijn.
 
Bij veel vintage synths die op 220VAC staan met een analoge voeding, zit een enorme overhead. Als er een 240VAC tap op de trafo bestaat, dan de trafo daarop zetten. Dat scheelt toch weer een wat aan warmte-ontwikkeling in de grote condensatoren na de diodebrug en de spanningsregelaars/transitoren.
 
Back
Top