Roland A880 5V adapter mod

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
Ik heb net een Roland A880 midi patchbay binnen, en het is een 110V model met een reusachtige 230-110V omvormer.
Nou gebruikt dat ding volgens de sticker maar 5W, en als je kijkt naar de schakelingen dan zit er een bord met een kleine trafo en de hoofdschakelaar, dit bord heeft 3 soldeereilandjes waar er 2 van voorzien zijn van een lip die draden naar de "grote" trafo voeren.
Dan dus de grote trafo, en dan het hoofdbord.
Op het hoofdbord zit een 7805, old-school 5V afvlakker.

Ik wil graag van die baksteen van een omvormer af.
Vraag 1: Zou de print met mini-trafo op de andere lippen aangesloten geschikt zijn voor 230V?
Vraag 2: stel ik maak gewoon een mini-usb of mini EJAJ (hoop oude Nokia opladers!) aansluiting in de achterkant, en voer de 5V daarvan naar de hoofdprint. Kan ik dan gewoon na de 7805 5V inpluggen van externe bron (USB oplader telefoon) zonder verder al te veel aan te passen (hou de A880 graag zo origineel mogelijk).
 
Een 7805 heeft iets meer dan 5V nodig aan de ingang. Niet te veel meer, want dat wordt allemaal weggekacheld in de 7805. Maar hij kan enkel afvlakken door spanning weg te nemen, niet door bij te maken. Vandaar dat je met méér dan 5V moet beginnen aan zijn ingang.

Los daarvan zal hij niet veel verbruiken, dus als ergens een 6V 1A bronnetje -correct- aan de 7805 kan knopen zal hij het wel doen. Tegenwoordig zijn er MIDI splitters ed die zichzelf voeden met de spanningslijn die je in een MIDI kabel kan hebben, en dat is ook drie keer niks.
 
Dat usb verhaal zou ik direct de prullenbak in gooien.

Hoezo?
Juist omdat die 7805 alles teveel wegkachelt, is het toch juist fijn om een nette 5V bron daarachter te plaatsen. Maar 6V heb ik ook liggen.
 
Vraag 1: Zou de print met mini-trafo op de andere lippen aangesloten geschikt zijn voor 230V?.

Da's makkelijk te checken natuurlijk met een foto van hoe een 220V-versie aangesloten zit.

Ik verwacht alleen niet dat die LF1 (line filter) ook fungeert als omvormer.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-12-12 om 11.56.13.jpg
    Schermafbeelding 2017-12-12 om 11.56.13.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 62
Bij gebruik van een externe PSU kanje deze het beste voor de spanningsregelaar binnen laten komen. Meeste adapters zijn niet gestabiliseerd en geven vaak meer dan 5v waardoor er schade kan ontstaan.
Veel cheapo usb-laders zijn slecht gebouwd en daarmee een risico voor je A880 (en alles wat eraan hangt via midi als je echt pech hebt)

Ik zou zelf voor het vervangen van de interne trafo gaan, ben je voor een paar euro klaar. Desnoods langs de pcb aan de behuizing monteren(als je geen geschikte pcb-versie kan vinden), volgens mij is daar genoeg ruimte in de A880.
 
Ik zou zelf voor het vervangen van de interne trafo gaan, ben je voor een paar euro klaar. Desnoods langs de pcb aan de behuizing monteren(als je geen geschikte pcb-versie kan vinden), volgens mij is daar genoeg ruimte in de A880.

+1

En zeeën van ruimte. Mooie ringkern kopen, hoef je maar 1 gat te boren.
 
Da's makkelijk te checken natuurlijk met een foto van hoe een 220V-versie aangesloten zit.

Ik verwacht alleen niet dat die LF1 (line filter) ook fungeert als omvormer.

Ai...

Een linefilter, dacht dat het de trafo was....
 
Heb je een schema van het apparaat toevallig? Het kan zijn dat er wel een
universele transformator in zit maar dat hij als 115V is aangesloten.
Of doe anders even een foto van het binnenwerk...

Edit: foto gevonden... Check even of ik de juiste voor me heb...
Maar het ziet er uit als een trafo met een vaste primaire spanning.
Je zou die trafo kunnen vervangen door een 230V exemplaar.
Meet dan de uitgaande spanning op de gele draden. Die spanning moet
je dan als secundaire spanning hebben.

Indien je er zeker van bent dat het apparaat uitsluitend op 5V draait
dan zou je inderdaad een 5V adapter kunnen gebruiken op de manier
zoals je zelf al schetste. Om dat uit te sluiten zou ik het schema moeten zien.

Netter zou ik het vervangen van die trafo vinden... Ook vanwege de lage
kwaliteit van de hedendaagse schakelende adapters met een hoop ruis en storing.
Zo'n ouderwets model trafo gaat maar zelden stuk en geeft geen HF storingen af.

PS, mocht je een ringkern gaan plaatsen let dan op dat de bout van die ringkern
niet je bovenkap raakt. Anders heb je via de kast een kortgesloten winding door
je trafo en is de ringkern zo stuk...
 

Attachments

  • maxresdefault.jpg
    maxresdefault.jpg
    52,2 KB · Bekeken: 63
Laatst gewijzigd:
Ik heb een even grote trafo besteld. Uitgangsspanning was 10 V AC, ik heb er een besteld met 9V AC (was of 9 of 12), lijkt me ook meer dan voldoende, er moet immers naar 5V afgevlakt worden door de 7805.

Ik vraag me alleen nog af of het lijnfilter ook werkt op 230V. Of gaat die PLOP zeggen?
 
Het is gelukt. Trafo vervangen, en 230V europlug in de achterkant geschroefd. Stuk netter dan met zo'n dik 230-115 omzetblok.
 

Attachments

  • WP_20180117_16_26_12_Pro.jpg
    WP_20180117_16_26_12_Pro.jpg
    39,2 KB · Bekeken: 63
  • WP_20180117_16_17_56_Pro.jpg
    WP_20180117_16_17_56_Pro.jpg
    73,2 KB · Bekeken: 62
  • WP_20180117_16_17_45_Pro.jpg
    WP_20180117_16_17_45_Pro.jpg
    80,5 KB · Bekeken: 58
Ziet er goed uit!

De lijnfilter is dus geschikt voor 230?

Ik meen dat je de tekst '117v' kan wegpoetsen met alcohol op een wattenstaafje en vervangen met '230v' (cd-marker).
 
Ik heb geen plop gehoord, de aardlek uit horen vallen of rook achteruit zien komen, dus ik ga er even vanuit dat het lijnfilter houdt. Op zich filtert die andere frequenties dan de standaard 50/60Hz, en ik verwacht dat daar niet heel veel verschil in zit tussen Japan en hier.
Gaatjes voor trafo en 230 V socket heb ik licht opgeboord. Geen nieuwe gaten voor gemaakt.
Wel moest ik een ruimere sparing zagen voor de socket, en ik heb het plaatje waar de snoer in vastzat in tweeën gezaagd zodat beide schroefjes grip hadden. Ik heb voor de montage dus alle originele boutjes en "moertjes" hergebruikt.

Goede tip van de marker!
 
Als het filter berekend is op 117v dan zou ie een keer de geest kunnen geven.
Grote kans dat ie tot 250v geschikt is, zodat Roland 1 type voor alle modellen kon toepassen.
 
Goed gedaan! Inderdaad, zoals gezegd kan je zo'n 5V USB-voeding van een paar Euro beter meteen in de afvalton kieperen. Die zijn ten eerste ontzettend onbetrouwbaar en ten tweede geven ze bijna meer spanning aan rotzooi af dan de 5V die ze zouden moeten leveren... gewoon een 9V ringkerntrafo erin en klaar!
Trouwens: even ervan uitgaande dat je een 15VA exemplaar hebt: heb je er WEL een primaire zekering tussen gezet van zo'n 80mA?? Anders kan er echt serieus BRAND ontstaan mocht er ooit secundair een kortsluiting ontstaan!!!
EDIT: ik zie nu de foto pas.... en AUW, IEKS! Je hebt een stukje speakersnoer gebruikt voor het aansluiten van de netspanning, dat bovendien VEEL te lang bloot is gelegd (te lang gestript). Dit soort spul is NIET BEDOELD voor de hoge netspanning van 230V!!! Heel gauw vervangen door een stukje dubbel geïsoleerd stukje platte kabel...
Blijft het verhaal van de zekering bestaan. In de originele trafo zat vermoedelijk zo'n éénmalige thermische zekering die eruit brandt als de trafo ooit te heeft wordt, dat zit bij zo'n naderhand aangeschaft exemplaar er in 99 van de 100 gevallen er niet in. Dit lijkt een heel klein trafootje (gok: een Watt of 6) waardoor een heel lichte primaire zekering nodig is (traag 50mA of minder).
 
Laatst gewijzigd:
ik zal nog eens naar draad kijken. op zich is speakerdraad net zo dik en zwaar geisoleerd als platte kabel, alleen ander kleurtje.
uiteinden had ik nog ingepakt voor ie dicht ging. zaten namelijk flinke contactlippen op, dat was veel meer bloot dan die stripeinden.
 
Back
Top