Voltage trafo aanpassen of niet?

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Vandaag m'n D-50 eens opengehaald om een nieuwe LCD erin te zetten.
Bij het zien van de trafo komt er een vraag naar voren.
Het voltage van het lichtnet zit al rond de 230 dacht ik. Is het raadzaam om de trafo aan te sluiten op 240?
Hij staat nu op 220V en wat ik begrepen heb zitten we over jaaaaren op 240V.
Kan het kwaad dat ie momenteel 230 voor de kiezen krijgt?
Is het überhaupt mogelijk de trafo op 240 te zetten zonder verdere aanpassingen?
Thx.
 

Attachments

  • IMG_9411.jpg
    IMG_9411.jpg
    38 KB · Bekeken: 100
Bij mij weten gaan wij niet naar 240V. We komen van 220V, en de UK komt van 240V, en we zouden middelen naar 230V. Dacht ik.

Voor de trafo maakt die paar volt verschil niet uit. Je kunt er vanuit gaan dat als je 230V in de 220V-stand stopt, er aan de secundaire kant zo'n 4% meer spanning uit komt. Daar zal de spanningsregeling voornamelijk iets warmer van worden, maar niet heel veel meer dan dat. Tenzij de elco's na de gelijkrichting er krap bemeten zijn moet dat niet zo'n punt zijn (en is het ook niet, want het werkt blijkbaar prima zo).

Andersom, als je 230V in de 240V-stand zet, krijgt hij aan de secundaire kant een lagere spanning. Dat kán problemen opleveren als de marge op de spanningsregelaars niet zo groot is. Alhoewel die doorgaans vrij ruim bemeten is.

Meestal loopt het wel los. Dit soort apparaten is altijd gemaakt voor wereldwijde levering, en lang niet overal is de netspanning zo stabiel als hier...
 
Oh ja, klopt wat je zegt. We zouden met de UK naar elkaar toe kruipen.
Maar bedankt voor de info. Ik laat het zoals het is.
:okdan:
 
Back
Top