Aansluiting trafo aanpassen

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Nu we intussen al op 230 volt zitten vraag ik me af of het verstandig is de trafo van deze “ouwe” racksynth op 240 aan te sluiten in plaats van 220. Of kan het ding gewoon met een hoger voltage overweg? Thx.
 

Attachments

  • tempImageUoA2DY.png
    tempImageUoA2DY.png
    1,7 MB · Bekeken: 84
Ik zou 'm lekker op 220V laten staan, om te voorkomen dat je te weinig spanning op de ingangen van de spanningsregelaars krijgt. Het hele idee achter die 230V was dat er voor zowel de 220V-landen als de 240V-landen geen wijzigingen nodig waren, omdat het binnen de normale fluctuaties van het net zou vallen (die is, in Nederland tenminste, wettelijk 10%).
 
Ze voeren de spanning op omdat dat goedkoper is dan steeds maar de grond open te graven om er dikkere leidingen in te leggen, want vermogen = spanning * stroom. En meer vermogen nodig = hogere stroom die passeert dus dikkere kabels nodig. Maar wat doen ze? Ze geven je +240V zodat ze geen dikkere kabels moeten voorzien.
Zet m op 240V dus, of meet maar eens wat er uit je muur komt. Ik zal een foto sturen van wat hier vandaag uit de muur komt. Ik gok 246volt
 
Platte dag vandaag. Zo schijnt niet dan lijkt te schelen. Ik krijg net geen 240
IMG_0227.jpeg
 
Ze voeren de spanning op omdat dat goedkoper is dan steeds maar de grond open te graven om er dikkere leidingen in te leggen, want vermogen = spanning * stroom. En meer vermogen nodig = hogere stroom die passeert dus dikkere kabels nodig. Maar wat doen ze? Ze geven je +240V zodat ze geen dikkere kabels moeten voorzien.
Zet m op 240V dus, of meet maar eens wat er uit je muur komt. Ik zal een foto sturen van wat hier vandaag uit de muur komt. Ik gok 246volt

(Los van of 220V of 240V nu de beste keuze is,) maar deze redenatie qua uitwisseling van stroom & spanning klopt niet.

Het hangt er vanaf wat voor apparaat eraan hangt, maar via welk mechanisme zou het opgenomen vermogen constant moeten blijven?

En: als ik er de wet van Ohm bijpak (aanname een resistieve load) wordt bij verhogen van de spanning het opgenomen vermogen juist zelfs hoger.
 
Nu we intussen al op 230 volt zitten vraag ik me af of het verstandig is de trafo van deze “ouwe” racksynth op 240 aan te sluiten in plaats van 220. Of kan het ding gewoon met een hoger voltage overweg? Thx.
Het zal allemaal wel loslopen, maar als je zeker wilt zijn van de beste keuze dan zal 't per apparaat bekeken moeten worden. Schema's erbij...

Apparaten verschillen uiteraard, sommige hebben geen gestabiliseerde voeding, andere weer wel. Gestabiliseerde voedingen kunnen - zoals etaoin al noemde - krap gedimensioneerd zijn qua spanningsruimte, terwijl andere gestab. voedingen bij de 240V keuze bijv. weer een te hoge ruwe gelijkspanning binnenkrijgen waardoor de max. input voltage en/of dissipatie overschreden kan worden. Ook kunnen de DC-ratings van voedingselco's overschreden worden.

In goed ontworpen apparatuur speelt dit allemaal nog niet snel, maar niet alle apparatuur is goed ontworpen met verstandige marges.

Buizenversterkers zijn daarnaast weer een eigen verhaal (qua de hoogspanning en het gloeidraadvoltage).
 
(Los van of 220V of 240V nu de beste keuze is,) maar deze redenatie qua uitwisseling van stroom & spanning klopt niet.

Het hangt er vanaf wat voor apparaat eraan hangt, maar via welk mechanisme zou het opgenomen vermogen constant moeten blijven?

En: als ik er de wet van Ohm bijpak (aanname een resistieve load) wordt bij verhogen van de spanning het opgenomen vermogen juist zelfs hoger.
Jawel, zijn redenatie klopt wel, dat is exact waarom de treinleidingen en hoogspannings leidingen zulke (het woord zegt het al) hoogspanning geleiden.
 
Jawel, zijn redenatie klopt wel, dat is exact waarom de treinleidingen en hoogspannings leidingen zulke (het woord zegt het al) hoogspanning geleiden.

Ola, het is inderdaad waar dat als je energie wilt vervoeren je dat het beste op een hoge spanning kunt doen, maar dat is een ander verhaal.

Als je een verbruiker (synth-apparaat) hebt, en je gaat die vervolgens een hogere spanning toevoeren, hoe gaat dan de stroom afnemen ?! (zonder dat apparaat te veranderen)
 
Even los daarvan, er zijn plannen om de maximale toelaatbare spanning van 253V op dit moment, te verhogen naar 264,5V:

Interessant om te horen, bedankt voor de link. OK, maar ik begrijp dat andere landen de kastanjes al uit het vuur hebben gehaald, --- geen garantie, maar dan mag je enigszins aannemen dat het geen volledig onzalig plan is.

"De nieuwe maximale toelaatbare netspanning van 264,5 Volt geldt overigens voor een beperkte tijd van 10 minuten."

Hmm, in die tijd kan een 'krap ontworpen apparaat' al wel in de problemen zijn gekomen (diverse scenario's).
 
Je moet die spanningsboost zien als leverancier. Die krijgt meer vraag (vermogen) en wil zijn kanaal niet vergroten en gaat de druk dus verhogen. P=U*I
 
Wat heeft dat nu te maken met wat er uit je muur komt. Niks. Je krijgt wat ze leveren.
 
Met zener diodes blijft alles het zelfde intern / gelijk. De disappearing / verdwijning in warmte zal ook groter worden bij verhoging secundair.
De vaag is of het er tegen kan, of het er voor ontworpen is. Goeie spullen hebben hopelijk met grote koelribben. En af en toe voelen of het niet te warm wordt.
Bij grote afwijking, andere voeding kopen. En meten.
 
Als je een verbruiker (synth-apparaat) hebt, en je gaat die vervolgens een hogere spanning toevoeren, hoe gaat dan de stroom afnemen ?! (zonder dat apparaat te veranderen)
Als je op het plaatje van de eerste post kijkt, zie je aansluitpunten voor 100, 120, 220 en 240 volt.
Als je 240 volt op de 220 volt aansluiting gebruikt zal de secundaire kant van de trafo meer spanning leveren als dat je 240 volt op de 240 volt aansluiting gebruikt en zal er meer vermogen gedissipeerd moeten worden om toch de goede gelijkspanning te krijgen.
 
Wat ons dus brengt naar: meet je spanning die je uit de muur krijgt. Als die meer 240v is dan 220v, zei mijn synth reparateur om m op 240 te zetten. Zo, prettige dag nog.
 
Als je 240 volt op de 220 volt aansluiting gebruikt zal de secundaire kant van de trafo meer spanning leveren…
En is dat dan procentueel gezien? Bedoel, 220 plus 9% is (bijna) 240. Komt er dan secundair ook 9% bij?
 
Back
Top