Een vraagje aan MPC gebruikers

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.827
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi :),

Ik heb enkele vragen over de mogelijkheden van een Akai MPC Live II. Ik wil graag een Yamaha Montage en Access Virus C sequencen. De één via de eerste MIDI OUT (of USB) en de tweede via de andere MIDI OUT poort.
(Belangrijk is te weten dat ik DAWless wil blijven werken dus combinaties met computersoftware zijn niet aan de orde).

Nu zijn mijn specifieke vragen:
  • Ik lees dat een update van de MPC het mogelijk maakt om MULTI MIDI op te nemen. Ik interpreteer dit als zijnde dat ik in één keer de MIDI kanalen van de Montage die "Keyboard Control" actief hebben, kan opnemen. Is dit correct? Mijn stokoude Roland MC500MkII kan dit in ieder geval, ik hoop de MPC ook.
  • Ik lees dat je verschillende MIDI CC's via de Q-Link knoppen van de MPC kan opnemen maar ik vraag me af of je evengoed de bewegingen van de knoppen en sliders van de Montage kan opnemen, bediend vanop de Montage.
  • En zijn deze opgenomen waarden ook via één of andere eventmode aan te passen/te verwijderen?
Zijn er, mochten deze puntjes niet door de MPC kunnen, andere hardware sequencers die deze wél zouden kunnen?

Indien deze vragen positief beantwoord kunnen worden, overweeg ik in de nabije toekomst een MPC Live II of een alternatief aan te schaffen. Kan één van deze zaken niet hou ik het bij mijn MC500.

Alvast bedankt om te antwoorden.


Prettig eindejaar,

:doei:

Danny
 
Hi Danny, een goed nieuwjaar gewenst.
Als ik het goed interpreteer... Je wilt je twee synths simultaan gebruiken en je notes en filters e.d. kunnen opnemen bij het spelen van noten, arpeggios etc.?
Dat lijkt mij geen enkel probleem als je op de sequence-tracks je midi-channels correct hebt ingesteld en je de synths ook op je midi-in poorten hebt aangesloten.
De Q-link knoppen zijn inderdaad volledig in te stellen naar behoefte via wat menu's, ik zie dan ook geen issues voor opnemen en/of aansturen van de control changes. De opgenomen waarden zijn eenvoudig aan te passen met envelopes die je op het touchscreen kan tekenen, of met een record overdub opnieuw kan invoeren met een toegewezen Q-link knop, of via je synths.

Op Youtube zijn zat instructies en tutorials te vinden. Zoek vooral op de algemene term MPC (zonder verdere suffix) en midi settings, want de firmware van de 'nieuwere' bakken zoals de Live, One, en X, zijn hetzelfde dus de instellingen en methodes zijn gelijk, op de locatie en aantal van de hardwareknoppen na dan :)
Grtz.
 
Hoi @Ferric ,

Ook voor jou een gelukkig nieuwjaar gewenst en alvast bedankt voor je antwoord.

Ik wil dus inderdaad de Montage multitimbraal op 16 midi kanalen via één midi in/out paar en de Virus C 16 kanalen multitimbraal op midi in/out 2 aansturen.

De hoofdbedoeling is om de MPC te programmeren via de knoppen van de Montage en Virus C en niet zozeer via de Q'link knoppen van de Akai. Als ik je goed begrijp, haat dit dus zonder probleem.

Wat ik wel in mijn originele vraag ben vergeten te stellen is of de MPC ook sysex info kan opnemen. De parameterwijzigingen van de Virus C in multimode worden immers via sysex uitgestuurd. Mijn Roland MC500II van eind jaren 80 kan dit maar in de manual van de Akai vind ik er niets over terug. Misschien kan jij daar nog uitsluitsel over geven?

Merci voor het meedenken :okdan:
 
Volgens mij negeren de huidige serie hardware MPCs sysex volledig. Je kunt dit dus niet opnemen of afspelen.
Daar vreesde ik al voor omdat ik er in de handleiding helemaal niets over terug vond. De sturing van de Virus valt dus al af.

Die van de Montage blijft wel overeind, dan lijkt me de One+ een eerder aangewezen keuze.

Thanks @MPCman :okdan:
 
De virus c heeft toch een vrij goede CC implementatie.

Ook als je hem multitimbraal gebruikt? Parameter aanpassingen per MIDI-kanaal (cutoff, resonance, panorama, LFO-shapes etc) worden allemaal als SYSEX-strings in mijn huidige sequencer opgeslagen.

Als dit anders kan, verneem ik dat graag van je want dan komt de Live II terug in de picture.

Hoedanook alvast dank voor het antwoord :okdan:

:doei:
 
Oei, dat weet ik niet. Ik gebruikte die nooit in multi mode…

Daar loop ik meestal mee tegen de lamp. Zolang je Single Mode gebruikt, is het allemaal redelijk doenbaar om a.h.v. CC's te werken. Ik moet me nog eens verdiepen in hoe de Montage dit eigenlijk uitstuurt maar ik vermoed dat daar de knoppen, sliders, superknob etc allemaal CC's op de Yamaha zelf hebben toegewezen gekregen in tegenstelling tot de Virus die echt de parameterknoppen uitstuurt (als het een beetje begrijpbaar is wat ik bedoel 😕 ).

Anyhow ... nogmaals bedankt voor je antwoord :okdan:

:doei:
 
Back
Top