Danny - Caedis (Why did you do This?)

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.820
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Omwille van ernstige gezondheidsproblemen die tot op de dag van vandaag door blijven duren ;{ , heb ik slechts de fut gehad om enkel in januari en februari twee tracks af te werken.

Van die twee kies ik voor Caedis, een muzikaal verhaal over een fictieve "bitch", Caedis genaamd die iedereen het leven zuur maakt. Dit vertaalt zich in een eerste deel met nogal wat ruwere leads en ritmes die van distortion en/of overdrive gebruik maken. In het middendeel contempleert ze haar gedrag, lijkt tot inzicht te komen dat ze zo niet verder kan doen. Als luisteraar merk je dit deel onmiddellijk op: dromerige melodieën en akkoorden, muzikale spanningen en oplossingen, symfonisch, soms liefelijk en soms groots. Maar helaas vervalt ze opnieuw in haar oude, onhebbelijke gedrag. Even vraagt ze zich af waarom ze dit eigenlijk allemaal doet (vandaar de subtitel "Why did you do This") en dan begint het wangedrag opnieuw ... het eerste thema wordt hervat maar wordt per deel muzikaal gemoduleerd.

In deze track heb ik ontzettend veel aandacht besteed aan het muzikale en de mix. Meerdere malen werden samples op twee verschillende MIDI-kanalen apart ingespeeld (timingverschillen) die dan apart gepanned werden om een zo groots mogelijk effect te krijgen (bv de strings en de koorsecties maar ook de solo viool sample). Melodielijnen worden deels door een instrument gespeeld om dan door een ander overgenomen te worden. Het slot bevat meer dan 50 kanalen die in de mix mekaar niet in de weg zitten. Zo goed als alle ritmes en arpeggio's werden op een trager tempo ingespeeld (de in de synths geïntegreerde arps lieten niet altijd toe wat ik wilde), zo ook de drums. Af en toe werd er op 50% gequantiseerd. Tempovertragingen/versnellingen werden toegepast om wat meer gevoel te kweken. Kortom, dit is een stuk wat flink wat werk heeft gekost en waar ik erg trots op ben. Misschien een stijl die niet (meer) zo dikwijls op het forum vertegenwoordigd wordt maar toch voor flink wat luisteraars iets te bieden heeft.

Als laatste kan ik nog vermelden dat de gebruikte synths een Korg KRONOS, Access Virus C, EMULATOR E4 ULTRA, Yamaha SY99 en DX7 MkI waren en alles gesequenced werd in de KRONOS en twee Roland MC500MkII kasregisters.

En veel succes aan alle deelnemers :okdan:.


Veel luisterplezier :koffie:

 
Laatst gewijzigd:
Prachtig muziekstuk! Knap gedaan, ook qua afwisseling. De arrangementen komen heel professioneel over. Dat van die 50 tracks begrijp ik dan wel. Mooie uitleg ook over de betekenis van dit nummer. Sterkte met je gezondheid!
 
Prachtige compositie! Het middenstuk alleen al is een op zichzelf staand nummer en maakt het eerste en laatste deel overbodig.
Puntje van kritiek op het eerste en laatste deel: kick en bass vechten om dezelfde frequenties. Op sommige stukken hoor ik de kick niet eens meer.
Maar terugkomend, vanwege het uitstekende middenstuk is dit voor mij zeker een kanshebber!
 
Ik heb 'm al gehoord. Stem!! :okdan::halleluja
Van zeer hoge kwaliteit, zoals verwacht.
Ik werd zodanig meegesleept door het werkelijk prachtige middenstuk dat de terugkeer van die "bitch" een beetje rauw op m'n dak viel, maar het idee erachter is leuk. Erg gaaf einde ook.
Sterkte met de gezondheid.
 
Als je ondanks gezondheidsproblemen zoveel kan laten gebeuren in een lied, dan kom je van zeer goede huize! Was ooit mijn droom geweest om op een manier als deze echt een verhaal te vertellen zonder woorden. Dat is me nog nooit zo goed gelukt als bij dit nummer.

Wat ik echt bijzonder vind: dit lied speelde met mijn beleving van tijd. Het eerste stuk leek langer te duren dan een minuut, de intro naar het pianospel duurde een minuut, maar leek korter te duren, en het gehele middenstuk leek korter te duren.

Echt, chapeau!
 
Lekker stereo, die dubbele geluiden zijn te gek! Het zijn soms wel wat veel partijtjes en niet alles komt even goed door, bijvoorbeeld de viooltjes op 0:50. De break is prachtig symfonisch, heel mooi gedaan. De stem past er voor mijn gevoel niet helemaal bij. Alles is orkestraal en dan opeens een vocal. Daarna bouwt hij weer prima op. Echt een muzikale reis, heel knap gedaan!
 
Tof! Zit goed in elkaar, ik hoor je verhaal goed terug in de muziek. Als manga een muziekstijl zou zijn dan vind ik dit manga :kroon:
 
@bijlevel , @Rutger , @Bahamut , @P-Nutz , @jserle , @bombario , @Dr. RiPsaw : Bedankt voor de mooie commentaren en de gezondheidswensen :okdan: .

Ter verduidelijking @P-Nutz : Deze track is gemaakt vóór mijn gezondheidsperikelen gestart zijn, hoor. Track is afgewerkt eind februari. Maart operatieve ingreep om drie halstumoren te verwijderen, augustus slachtoffer van een zwaar hartinfarct en nu totaal uitgeblust met een burnout :( ... maar langzaam aan komt er beterschap in zicht.


Noot: Ik snap niet waarom ik de posts van de contest geen duimpjes kan geven 😕 ... in alle andere forumsecties gaat dit wel ???

:doei:
 
Vorig jaar was je verantwoordelijk voor de favoriete inzending van mn vrouw, Dat zei ik er even bij toen ik deze thuis aanzette afgelopen zondag. Ze is onverminderd enthousiast.
Ook deze is weer in de smaak gevallen. Ik heb die van vorig jaar er ook nog even naast gehouden... die vond ze wel beter...

Maar die mening deel ik niet. ik vind deze denk ik leuker. de break was beeldschoon. de rest van de track opbeurend en melodieus.
vervelend dat je gezondheid niet op hetzelfde niveau als deze track zit... beterschap!
 
Dit is helemaal in mijn straatje qua muziekstijl. Prachtige compositie en prachtige geluiden. Ontzettend knap ingespeeld. Niets dan lof.. of toch.. ik wens je veel beterschap en een voorspoedig herstel.
 
WOW. Het begin en eindstuk met je modwheel synth is goed gemaakt, maar vind ik persoonlijk echt helemaal niks. De break daarentegen is uitmuntend. Van A tot Z is dit alsnog zo goed dat dit echt bovenaan zal eindigen.
Sterkte met je fysieke drama. Waar je lichaam je in de steek laat, doen je skills dat zeker niet!
 
Het energieke deel vind ik mwa...
Maar als geheel is het echt vet.
Het hele stuk is een muziekale reis met een goed verhaal.
Knap!
 
Zo Danny, wat een geweldige track, heel begrijpelijk dat je daar trots op bent, echt super dit.
Prachtige compositie en een prima arrangement, mooie afwisseling ook tussen uptempo en het langzamere dromerige deel, ik heb genoten!
Fijn dat je wat uitleg geeft over je inspiratie want het wordt dan echt een verhaal wat je helemaal volgt.
Verder wens ik je veel sterkte met je herstel en dat dit voor jou een beter jaar mag worden dan het vorige!
Die vocal met why did you do it heb ik volgens mij eerder gehoord bij een track?
 
Back
Top