PLogue c64

Staan wat YT filmpjes bij de plaat op Discogs:

Love Is Incredible heeft een geweldige SID solo. Scheurt als een malle.

Tof album.

En leuke clip bij You've Got My Love. 8~
Het "whoop whoop" sampletje komt hier uit:
 
Ik heb wel een zwak voor die chip/SID sounds maar vind ze altijd maar lastig te integreren met "de rest".
Ja, exact. Ik heb daar ook mee geworsteld en uiteindelijk voor een soort "effect overgang" gekozen rond de twee minuten in deze track. Niet heel spectaculair maar het vormde toch één geheel op deze manier. De chiptune geluiden komen in deze track uit "minibit" van audiothing.


(de opbouw is nogal lang... je kunt 2 minuten doorspoelen om zo een deel van je leven terug te verdienen)
 
Ik heb Chipsounds, en die bevat een SID-"afdeling". Wat zou beter zijn aan deze dedicated plugin?
Na nog een paar uurtjes klooien paar dingen gevonden die (volgens mij) niet in chipsounds kunnen:

1) een .sid file importeren en afspelen (met tuning/speed controls, mogelijkheid tot SID chip kiezen etc).
2) Tijdens dat afspelen het laatst gespeelde geluid analyseren en die vervolgens als preset in C64 opslaan (werkt, is grappig, maar niet super accuraat, of ik snap het nog niet goed).
3) je eigen samples afspelen en slicen met de C64 DAC (klinkt beetje chipcrusher achtig effect, ook een top-VST btw!)
4) chorus effect (naast de delay en ambient die ook in CS zit)
5) een step sequencer vergelijkbaar met die van Chipsynth SFC (naast de ARP die vrijwel identiek lijkt aan die in CS)
6) extra fillter controls (geen originele SID feature, uniek voor C64 - namelijk offset/juice/filtergain.

verder werkt het (in allle) chipsynths wat intuitiever dan die in chipsounds. Op zich valt het allemaal best mee, maar in het begin snapte ik niet helemaal hoe chipsounds werkte met die Keyswitches en layers in de mixer tab. de chipsynths zijn allemaal wat meer 'standaard' synthesizer.
En presets... veel goede presets.

een ding snap ik nog niet goed... die ASID player functie waarover de handleiding zegt:

"ASID: ASID is a system that allows playback of SID music over MIDI. This allows chipsynth C64 tointerface a single-SID music file or one voice of synth playback externally"

ik heb hier voorlopig alleen ableton nog maar mee laten crashen... ik kijk er van t weekend wel naar :D
 
een ding snap ik nog niet goed... die ASID player functie waarover de handleiding zegt:

"ASID: ASID is a system that allows playback of SID music over MIDI. This allows chipsynth C64 tointerface a single-SID music file or one voice of synth playback externally"
Ik interpreteer het als: je kan een normale .sid song (geschreven voor een C64 met één SID chip) inlezen en dan de pitch/length van de noten voor iedere van de 3 oscs als MIDI uitsturen zodat je de SID klanken door je eigen klanken kan veranderen… of speel je favoriete retro chiptunes met serum en drumrack.
 
Helaas vind ik geen trial…
 
trail komt er nog aan. Ze willen de eerste weken nog niet dat de software wordt gekraakt.
Die strategie lijkt ook uit de 80’s te komen… 15 jaar ontwikkelen en dan is de anti-piracy policy echte klanten af te schrikken door geen demo versie beschikbaar te maken…. Maak dan een versie die regelmatig ruis, pieptoon of stilte laat horen of na 20m stopt?
 
Na wat meer demo's gecheckt te hebben toch besloten te laten liggen. Ik hou het bij Chipsounds, die doet al genoeg op dit terrein voor mij.
 
@Nap Fair enough. Chipsounds is een prachtige complete vst.

Voor mij is de kans heeeeel groot dat je de C64 (subtiel) tegenkomt in mn synthcontest inzending ;)

Die zit nu op 85% af, en heb m gebruikt op een lead die ik te lief en te saai vond.
een redelijk simpele sylenth 1 lead op basis van een saw met hoorbare decay.
met een vrij gesloten filter erachter (volcano) dat zich langzaam opent en de scherpe zang van de C64 hoorbaar maakt terwijl de sylenth patch langzaam uitsterft. Klonk leuk vond ik.

(Worden in mijn volledige project momenteel nog 2 plogue vsts gebruikt naast c64. Namelijk OPS7 en ChipCrusher. ben wel een fanboy)

Daarnaast heb ik het plan om eens een soort vintage soundtrack te maken voor een (niet bestaand) computerspel... gewoon... omdat ik een nerd ben... daar kan ik een goede toolbox aan chipsynths ook wel bij gebruiken.
 
Back
Top