PLogue c64

Heb Chipsounds al van Plogue en die gebruik ik niet vaak (klinkt wel ok hoor), dus deze sla ik over. De OPS7 gebruik ik veel en vind ik fantastisch klinken.
 
nou, ik heb m in de pocket.
gelijk avondje lol gemaakt XD

normaal deel ik deze shit niet, maar nu is het on topic :p
(melodietje gejat trouwens; is van rodland voor Amiga, maar uit het blote hoofdje hoor... dus klopt misschien niet helemaal)

(allemaal Chipsynth C64 btw, geen andere synths gebruikt. wel een beetje reverb gebruikt)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb wel een zwak voor die chip/SID sounds maar vind ze altijd maar lastig te integreren met "de rest".
Dat is wel een beetje zo. Tenzij je gaat voor een echte chipsounds zijn ze best lastig bruikbaar.
Ze zijn soms wel goed te gebruiken als layer voor lead sounds vind ik zelf. Krijgt een lead vaak een scherp randje van.
 
Leuk deze synth.
Geloof er niet van dat hij hier 15 jaar aan heeft gewerkt. :)
Chiptune sounds gaan prima met andere synths.
Zelf met akoestische instrumentatie.
Idd een scherp randje, nu is phaser iets wat dat scherpe randje er ook afhaalt.

Maar 1 part is wel de max anders word het een zooi.
En je kan chiptune sound op iedere synth wel maken als die maar een spons on squarepants osc en pwm heeft.
 
Leuk deze synth.
Geloof er niet van dat hij hier 15 jaar aan heeft gewerkt. :)
Chiptune sounds gaan prima met andere synths.
Zelf met akoestische instrumentatie.
Idd een scherp randje, nu is phaser iets wat dat scherpe randje er ook afhaalt.

Maar 1 part is wel de max anders word het een zooi.
En je kan chiptune sound op iedere synth wel maken als die maar een spons on squarepants osc en pwm heeft.
Datvis ook waar. Chipsounds nadoen kan overal wel op.
Maar de plogue synths hebben wel leuke features naast nadat ze een stuk authentieker klinken dan mijn eigen nagemaakte chipsounds (voor zover dat belangrijk is).

Neem bijvoorbeeld de mogelijkheid om amiga soundtracks te importeren in chipsounds die vervolgens de instrumentkit als preset speelbaard maakt.
Kan ook voor snes soundtracks met chipsynth sfc.
En wellicht ook in deze C64 (nier geprobeerd trouwens, dus misschien heb ik t mis).
In sfc kun je ook je eigen samples laden die dan de snes-sound ook krijgen.

Verder zitten ze vol met leuke presets, die makkelijk te bewerken zijn tot iets bruikbaars.

Maar je moet wel wat hebben met die sound denk ik. Anders is het vooral een hoop "bliep-bliep" die niet iedereen even aangenaam vind.
 
ja das wel tof.
Ik heb zelf niet zoveel met 'die' sound.
Maar een element hier en daar kan soms leuk werken.
Maar de SID kan gewoon heerlijke PWM sounds.
 
Geloof er niet van dat hij hier 15 jaar aan heeft gewerkt. :)
Dit wil niet zeggen dat hij 15 jaar dag in dag uit aan c64 gewerkt , neen het is een porject dat op en af 15 jaar heeft geduurd en dat klopt dus wel .
De beste man heeft eigenlijk geen enkele reden om hier over te liegen
 
Ik heb wel een zwak voor die chip/SID sounds maar vind ze altijd maar lastig te integreren met "de rest".
Dit ervaar ik ook wel zo, met vooral veel nostalgie voor de C64 sound maar weinig praktische toepassing. Andere zijn daar echt wel goed in geslaagd, zoals Bastian met album Ready destijds. Moet ik nog eens opzetten :-)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik moet zeggen dat het ook wel kriebelt, ik heb meer plugins van Plogue en ze zijn eigenlijk allemaal wel goed.
 
Dit ervaar ik ook wel zo, met vooral veel nostalgie voor de C64 sound maar weinig praktische toepassing. Andere zijn daar echt wel goed in geslaagd, zoals Bastian met album Ready destijds. Moet ik nog eens opzetten :-)
Kwestie van de 'sound' omarmen denk ik :)
Bandje 'I fight Dragons' gebruikt ook een hele leuke mix van die chipsound (NES dacht ik), en mixed het met rock.
ik vind het erg leuk klinken.
 
Ik heb Chipsounds, en die bevat een SID-"afdeling". Wat zou beter zijn aan deze dedicated plugin?

@Nap exact dat "niet passende" maakt dat de sounds meestal moeiteloos door de mix heen snijden.. YMMV, en idd een beetje spice is genoeg, het kan snel pittig worden..

P.S. je kunt ook je drums ermee aandikken... zo'n oldskool SID-snare klettert lekker
 
Ik heb Chipsounds, en die bevat een SID-"afdeling". Wat zou beter zijn aan deze dedicated plugin?
Op het eerste gezicht heb je veel meer controls in de dedicated plugin, en er zitten veel meer versies van de SID chip in, en hij zou een stuk 'echter' moeten klinken (ik weet het zelf eerlijk gezegd niet, vind het allemaal prima klinken ook in chipsounds) maar de meningen over de Chipsounds SID waren niet onverdeeld positief)
Ik heb er krap 1.5 uur mee gespeeld nog, dus ik weet het ook allemaal nog niet precies.

Wel staat in de manual van chipsounds dat de SID chip die daarin zit niet ontworpen is om C64 files accuraat af te spelen, maar meer als instrument om zlef met de C64 chip aan de slag te gaan.
Volgens de manual van Chipsynth C64 is afspelen van originele SID files mogelijk en kun je daarbij ook de te emuleren versie uitkiezen.

en... ik weet niet zeker of ik het helemaal snap... daar kun je vervolgens weer verder mee aan de slag

baseer dit op deze passage uit de C64 handleiding:

ASID: ASID is a system that allows playback of SID music over MIDI. This allows chipsynth C64 to interface a single-SID music file or one voice of synth playback externally.
Analysis: This system allows you to analyze a modulated note in SID music and replicate it as a chipsynth C64 patch.

Ik gok nu een beetje wat-wat is hoor... ik meot het zelf ook nog allemaal uitvinden, maar er lijken wel wat meer toeters en bellen in te zitten.
 
En nog zo’n heerlijke SID doorspekte van dat album Ready. Is overigens dezelfde producer die de Jeugd van Tegenwoordig produceert. Ik ga de CD eens even zoeken :-)

 
Back
Top