PLogue , bit accurate dx7

nee @the tall lad dat doet jouw tx7 niet. of iig hoor je het verschil niet. kijk:

De Plogue is erg mooi en het is ook erg goed hoe die de DX7 patches vertaald. Het beste van alle plugins tot nu.
Maar het hoog is voor mij niet te harden. Maar goed over smaak valt niet te twisten.
Je ziet dat ook duidelijk op de spectrogram.
ik vind het jammer want anders had ik hem wel gekocht. Als zou die wat anders klinken maakt me dat niet uit.
Volgens de developer zou de DX7 en je daw dezelfde sample frequentie moeten hebben. dat is 49096Hz alhoewel dat weet niemand zeker. Maar clocking is ook belangrijk. ik heb niets tegen aliasing. ben erg blij met mijn Ensoniq Mirage en OP1 die doen dat allebij als een mofo.

Maar ja ik wil nog wel eens de Plogue demo proberen wellicht een soft lowpass en dan is het prima.
Zoals gezegt ik heb graag dat die de DX7 goed benaderd maar slecht hoog is moeilijk mee te leven. Dan ga ik liever voor andere DX'7 plugins.
 
nee @the tall lad dat doet jouw tx7 niet. of iig hoor je het verschil niet. kijk:

De Plogue is erg mooi en het is ook erg goed hoe die de DX7 patches vertaald. Het beste van alle plugins tot nu.
Maar het hoog is voor mij niet te harden. Maar goed over smaak valt niet te twisten.
Je ziet dat ook duidelijk op de spectrogram.
ik vind het jammer want anders had ik hem wel gekocht. Als zou die wat anders klinken maakt me dat niet uit.
Volgens de developer zou de DX7 en je daw dezelfde sample frequentie moeten hebben. dat is 49096Hz alhoewel dat weet niemand zeker. Maar clocking is ook belangrijk. ik heb niets tegen aliasing. ben erg blij met mijn Ensoniq Mirage en OP1 die doen dat allebij als een mofo.

Maar ja ik wil nog wel eens de Plogue demo proberen wellicht een soft lowpass en dan is het prima.
Zoals gezegt ik heb graag dat die de DX7 goed benaderd maar slecht hoog is moeilijk mee te leven. Dan ga ik liever voor andere DX'7 plugins.

Dus jij gaat mij zeggen wat ik hoor of niet , het is al op meerdere fora bevestigd dat de lookuptables oa mdede verantwoordelijk zijn voor de artifacts .
Mijn tg 77 doet dat dus wel ( tx7 ook trouwens hoewel ik die niet heb ) , omdat die net als alle oudere yamaha fm synths lookuptables gebruikt , zoals ik al zei ..de artifacts komen naar boven als je lage noten speelt
Misschien moet jij je maar eens wat verdiepen in de materie ., te beginnen met de lookuptables en hoe ze juist werken .
Hier een soundfil en bijhorende artifacts
Er zijn voldoende mensen met heel wat meer technische kennis als u en ik die het beamen , acreil is er een van ( ingenieur en all round genius )

 
Laatst gewijzigd:
Quote.

Taking full advantage of the sine wave's symmetrical property, the OPS stores only a quarter of the sine's full period. Flipping and inverting the data to assemble the full wave as needed. Ken Shirriff's decapsulation on the OPS chip verified that the quarter log-sine table consists of 1024 samples, with a fully assembled sine wave having 4096.
Prior to this being verified, the brilliant synthesiser enthusiast Acreil made the remarkable observation that when using a modulator frequency much lower than the carrier, harmonics appear in the wave corresponding to the length of sine table. With a modulator frequency of f, and a full sine period of n samples, images of the harmonic appear at n*f. In the case of the DX7, n=4096. Interestingly, these harmonics become more attenuated as the sine table length increases. This factor likely contributes heavily to the trademark gritty digital quality of the later FM chips.

Quote

Laatsr gedeelte is belangrijk
Hier heb je meer info

 
volledige werking van de dx7 is niet duidelijk. maar naast het analoge lowpass is er meer appart aan de dx7.
bv de dac die schijnt op 49khz te werken. sommige zeggen 50khz
Se dac is 12 bit maar heeft meer dynamisch bereik omdat er een analoge muliplexer achter hangt.
Nou ja heel verhaal maar je snapt dat een software emulatie niet al die nuances mee pakt. Dat hoeft ook niet en is mieren neuken.
maar

Maar goed ik heb de plogue demo nog een gechecked en de aliasing krijg ik koppijn van.
Ik heb een DX11 die dacht ik dezelde dac heeft en best aliasing en noise heeft maar als ik die na de Plogue hoor is die aliasing veel milder en goed te nassen.
Ik heb geen DX7 maar heb die wel gehoord in een studio en vond die heel fijn klinken.
Ik ben erg bij met mijn DX11 en ben al lang op zoek naar een tx802, tx7 of tx816. had echt gehoopt dat de de Plogue de oplossing kon zijn maar blijkbaar niet.
Ik ben blijkbaar de enige.

cheers
 
Flyweight, die jongen van Plogue weet heus wel hoe die DAC werkt hoor ... waarom denk je dat hij overal met z'n logic analyser in zit ... De presets zijn blijkbaar wel modern ofzo ...
 
Flyweight, die jongen van Plogue weet heus wel hoe die DAC werkt hoor ... waarom denk je dat hij overal met z'n logic analyser in zit ... De presets zijn blijkbaar wel modern ofzo ...
Dat komt omdat veel van de presets gebruik maken van de extended functionality zoa;s
-feedback per osc
-sine variations
-modulation system etc...
 
volledige werking van de dx7 is niet duidelijk. maar naast het analoge lowpass is er meer appart aan de dx7.
bv de dac die schijnt op 49khz te werken. sommige zeggen 50khz
Se dac is 12 bit maar heeft meer dynamisch bereik omdat er een analoge muliplexer achter hangt.
Nou ja heel verhaal maar je snapt dat een software emulatie niet al die nuances mee pakt. Dat hoeft ook niet en is mieren neuken.
maar

Maar goed ik heb de plogue demo nog een gechecked en de aliasing krijg ik koppijn van.
Ik heb een DX11 die dacht ik dezelde dac heeft en best aliasing en noise heeft maar als ik die na de Plogue hoor is die aliasing veel milder en goed te nassen.
Ik heb geen DX7 maar heb die wel gehoord in een studio en vond die heel fijn klinken.
Ik ben erg bij met mijn DX11 en ben al lang op zoek naar een tx802, tx7 of tx816. had echt gehoopt dat de de Plogue de oplossing kon zijn maar blijkbaar niet.
Ik ben blijkbaar de enige.

cheers
Plogue is de oplossing voor de almost perfecte dx7 emulatie , mss moet je toch maar eens een dx7 bespelen want ik denk dat je auditief geheugen je parten speelt
 
yes mee eens met de nadruk op almost.
maar goed het zal wel aan mij liggen.
ik heb de plogue nog eens gechecked en de aliasing is te duidelijk en naar als ik dat met de dx11 vergelijk.
Bij de dx11 is het milder met ook meer ruis.
heb geen dx7 maar het gaat er bij mij moeilijk in dat de dx7 zo naar zou klinken.
 
yes mee eens met de nadruk op almost.
maar goed het zal wel aan mij liggen.
ik heb de plogue nog eens gechecked en de aliasing is te duidelijk en naar als ik dat met de dx11 vergelijk.
Bij de dx11 is het milder met ook meer ruis.
heb geen dx7 maar het gaat er bij mij moeilijk in dat de dx7 zo naar zou klinken.
Als je werkt op een hogere samplerate dan 44.1 Khz ,zet dan OPS-7 resampler mode op Best
En waarom vergelijk je de OPs7 (dx7) met de dx11 , beide hebben verschillende IC's voor de lookup tables en dus zal je meer of minder aliasing horen
Lees jij uberhaupt iets wat ik post ?
 
dat het bloed uit je oren loopt is juist het toffe aan die dx, weer eens wat anders dan die romige moogbasjes.

ik gebruik die randomizer echt veel en dan met een a en b layeren dan een sequencer erachter krijg je soms echt coole detroit sounds en riffs.
 
Lees jij uberhaupt iets wat ik post ?
nou ja ik heb gewoon een andere mening dan jouw over de Plogue.
verder luisteren we allemaal met andere oren op andere apparatuur.
ik werk op 44.1, wil wel eens een hogere sample rate proberen.
ik vind de echte dx7 geweldig de dx11 ook. Jammer dat die plogue zo kut klinkt.
ik gebruik wel plugins maar het is het vaak net niet. in het geval van de plogue is de aliasing niet te doen. wellicht een beetje ruis en een mild lowpass dat het te doen is.
maar goed jij hoeft je niet druk te maken om mijn mening. het is maar een mening.
en we weten ook niet van elkaar de muziekale context.

@Septic wellicht voor jouw. ik vind juist de organische warme kant van de dx7 vet
 
Bekijk vanaf 10:36 ivm met aliasing
Ik wil jou helemaal niet overtuigen maar weet gewoon dat Plogue een van de weinige software developers is die echt de moeite doen om alles tot in detail te emuleren ( the chipbased stuff ) .
Die gast eet ,slaapt en droomt gewoon over ic's en chips allerhande , Topnotch dsp stuff !
Dus oftewel had je vroeger gewoon niet de goede monitoring om de aliasing in de dx7 te horen of je auditief geheugen speelt je parten , andere optie is dat de ops7 kut klinkt ( jouw woorden ) ..

 
Laatst gewijzigd:
Ja in het hoog vind ik het niet te harden.
Maar ik ben de enige in wereld :)

Ik heb al die filmpjes gekregen.
Youtube compressie houd niet de hoge tonen in stand.
Maar goed wellicht klinkt de DX7 dus ook zo in de hoge regionen. Heb geen DX7 MK1 om het te vergelijken.
 
Nou heb hem binnen ben onder de indruk.
Vergelijking met de OPS7 idd hij aliased ook als een malle maar veel meer ruis en een stuk doffer.
Ja nog steeds bloed uit je oren, nee niet identiek aan de OPS7.
Maar het komt goed in de buurt
 
Ik heb nu de OPS7 en een DX7 en de OPS7 is doffer. Net als alle andere FM vst's zoals FM8, Arturia DX7 die ik ook heb.
Als je daar dezelfde patches op vergelijkt dan heeft de DX7 (TX7) veel meer bite en hoog.
Het is nu juist dat hoog waarmee er schimmer en distortion door de patches heen komt wat ik zo mooi vind.
De Plogue is leuk maar lijkt niet op de DX7 MK1.
Om die reden wil ik toch nog ooit een TX816 aanschaffen.



1669549121331.png


Is dit ok?

Klinkt wel fijn trouwens op 10 bit bv.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top