Philips Philicorda

LEF

Nieuwkomer
Lid sinds
3 november 2023
Berichten
24
Locatie
Uden
Ja hoor, nog een gevonden…. Een Philips Philicorda. Vooralsnog is werking onbekend maar daar gaan we van de week achter komen.
 
IMG_2285.jpeg
 

Attachments

  • IMG_2286.jpeg
    IMG_2286.jpeg
    82,9 KB · Bekeken: 61
Een jaar of tien geleden 1 met jack-mod verkocht (voor 35 euro..) en 1 weggeven, zelfde type als deze (AG7500?)
Stonden vooral in de weg, maar wel mooi als bijzettafeltje ; - )
 
Ik heb er ook een een tijdje gehad, eerste transistorversie. Superleuk, die zoemende mellowklanken. Maar, wel weer een vullertje in de studio, dus toch maar weer weggedaan. Zelfde met het Lancia 1044/P orgeltje.
 
Leuk ding dat ik ooit kocht voor vijfentwintig gulden.
Toch maar weer weggedaan in een paar weken.
En dat in de tijden dat polyfonie nog geen standaard was.
Alleen jammer dat het geluid een beetje saai was en niet veranderd kon worden.
Vemoedelijk had ik een eenvoudigere uitvoering.
 
De meeste van die 100 buisjes zijn eenvoudige dingetjes hoor (neon?), maar toch...

Ik heb een 751 torrenversie gehad, en een 7500 let problemen. Leuk, maar beperkt inzetbaar in mijn muziek. Te aanwezig om als laagje te dienen, en niet erg geschikt als aanwezige klank.
 
Even terzijde qua Philicorda....
ik kwam puur toevallig ergens dit stukje trivia uit 1968 tegen, waarin de grootlampengrutter een soldeerliefhebbersblaadje (de Elektuur) achter de vodden meent te moeten zitten ... 8o) :erm:


Elektuur 70 1968-12_0027_selectie.jpg
 
Ik vond nog een ander bericht waarin Elektuur de naam MINImOrG overwoog te gebruiken voor hun Orgel-knutselproject-artikelenreeks,
maar toen kregen ze weer een boze brief, dit keer uit de USA... ;) 8o)
 
Voor wat het waard is... 'k zag later nog dat de Elektuur in diverse andere artikelen her & der wel behoorlijk wat 'inspiratie' bij de Philicorda opdeed, begrijpelijkerwijs ... maar de knipoogjes naar de overeenkomsten waren ook niet van de lucht. Dus kennelijk was op een gegeven moment de (driekwartsmaat-)maat vol...

Zo te zien heeft de Philicorda op zijn/haar beurt echter weer inspiratie opgedaan bij DIY-tijdschriften zoals de Elektuur etc, want my god, wat zijn die behuizingen plomp, 'k vind ze niet bepaald moeders mooiste... :engel: - kan juist cult zijn, maar Philips heeft toch best het nodige spul gemaakt dat een stuk sierlijker vormgegeven was. (flame-suit on... 8o) )
 
Daar valt nog wel een boom over op zetten. Vanmiddag was ik bij een reparatieclub. En ik repareer altijd ALLES dat het weer werkt.
Zo ook nu. Alleen het was weer eens een keer niet mooi. Tot balens toe vanwege gebrek aan onderdelen.
De belangrijkste onderdelen van de electuur sinterssyzer +/- 1981 heb ik nog en die werken.
Die man waar ik vanmiddag mee samenwerkte heeft zijn hele leven bij Philips gewerkt.
Blijkt het om de reputatie van die mensen te gaan. Nou snap ik dat ze bijna overal de deur hebben dicht gedaan bij Philips.
 
Back
Top