Exclusieve Elysia plugin VS Ableton audio fx

MstrFX

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
2.758
Ola, sinds de hectiek van afgelopen weken en de plugins die je om de oren vlogen heb ik heel wat gekocht, ge-cancelled en getest. (nog steeds)
Sommige plugins zijn zo duur dat je denkt ja die komt wel een keer. Zo was het ook met de Elysia Phil's Cascade. Die mocht in mn wishlist want hij klinkt echt te gek.

Maar omdat ik zoveel bezig ben met plugins de laatste dagen en er wat bijzondere in Ableton had gevonden (sub kick maker). Dit effect genereert geen kick
maar heeft heel veel keuze aan type resonantie vormen die je erop kunt loslaten. Toen ik het weer hoorde dacht ik.. Hoe dichtbij kan ik bij Elysia komen met wat ik heb.

Kort samengevat. Ben je in de markt voor zoiets. Luister de Phil's Cascade want die klinkt echt te gek. Ik heb puur even een uurtje hier wat geprobeerd en dat deel ik graag
omdat ik denk dat we zelf best in de buurt kunnen komen. Bedoel de plugin is toch 250,- op het moment.

In de bijlage zet ik de Cascade en Live wav's en hier wat screenshots van de plugs en gebruikte instellingen.
Anyway niet te serieus nemen maar wellicht leuk om zelf ook te probern. Ik ben te lui om echt alles settings op te nemen.
Dus het is absoluut een amateur vergelijking. En anders lekker de Cascade kopen want die werkt makkelijk en klinkt heel nice.

Phils Cascade.png


live plugs.png


 

Attachments

  • Elysia HEAT.wav
    12,3 MB
  • LIVE (HEAT).wav
    6 MB
zal het luisteren, laptop koptelefoon net naar de maan, en te lui om een andere te pakken.

die cascade plugin, zal uiteindelik, 40 dollar zijn.. het is soms wachten.... en Plugin Alliance, heeft sinds kort weer net andere prijzen, maar ik denk dat je m soms nog goedkoper zal kunnen skoren....
de prijzen van Plugin Alliance, zijn altijd.... nou ja.... kloppen niet... dat gestunt, zeker in het begin met de hoge prijzen....
 
Minder van je koptelefoon..ik heb gezeur met met mn audio in op drumlogue en mn nieuwe pro-800 gaat lekker..
 
vind het wel een mooi project, bedoel ze proberen wel next level te gaan. De hardware unit zal wel heel dik klinken.

“Zoals alle elysia'a-plug-ins, was Phil's Cascade gemodelleerd naar een stuk echte analoge hardware. Maar deze specifieke one-off hardware unit is exclusief ontworpen en gebouwd om een plug-in te worden! Deze aanpak verwijderde alle praktische beperkingen van het ontwerpen van een ideaal analoog apparaat voor verzadiging. Op maat gemaakte NOS-componenten (New Old Stock) die alles behalve standaard zijn in audiotoepassingen, werden gerangschikt om een nieuw circuit te maken dat een creatieve viering is van wat mogelijk is in het analoge domein”

“U kunt er zeker van zijn dat de originele hardware waarop deze plug-in is gebaseerd, nooit in productie zal gaan. De meeste onderdelen zijn zo zeldzaam dat er slechts een handvol eenheden bestaan, met milieubeperkingen die het gebruik van de meeste in nieuwe producten verbieden, en de verkoo prijs die het zou moeten opbrengen zou op zijn zachtst gezegd onbetaalbaar zijn. Gelukkig geeft de nauwgezette analyse en modellering van het circuit en het gedrag van de componenten u de perfecte basis voor het creëren van echt prachtige, nieuwe en ongehoorde geluiden”
 
Laatst gewijzigd:
Ok ik kon het niet laten... een goed klinkend filter ertussen maakt het nog wat interessanter.
Ik heb er een moog mf-101S voor gezet.

Hieronder wat voorbeelden. 1 droog zonder de plugs en 1 nat en een 3e experiment.

Screenshot 2023-11-30 at 01.18.57.png
 

Attachments

  • TEST3.wav
    7,1 MB
  • DROOG.wav
    1,2 MB
  • NAT.wav
    7,4 MB
Je moet niet naar de Plugin Alliance 'normale' prijzen kijken, want ze hebben ongeveer 364 dagen per jaar sale. Phil's Cascade kun je regelmatig voor 30eu of minder kopen.

Overigens vind ik dat geen hele goede plugin, ook al is het idee erachter leuk. Je kunt beter naar HG2-MS kijken voor dit soort toepassingen imo.
 
Je moet niet naar de Plugin Alliance 'normale' prijzen kijken, want ze hebben ongeveer 364 dagen per jaar sale.
Nou dat is ook het mooie van dit forum, goed dat we elkaar helpen met info. Ik trek die abonnementen niet zo dus toch wel lastig om premium merken voor 50,- per plugin te krijgen.
Heb je eerder elysia plugins voor 30,- gezien? Weiss zou ik ook nog wel willen..
 
Ja hoor, er was vorige week nog een actie van max 3 plugins voor $29,99 per stuk geloof ik. Die hebben ze heel vaak, schrijf je in voor de Plugin Alliance nieuwsbrief en je zult gebombardeerd worden met kortingen en coupons.
 
Heb de HG2-MS net even getest. ik vind het filter wat minder iets analoog klinken en wat harder/scherper over het algemeen maar heb er ook heerlijke sounds uit gekregen dus zeker een contender. Ps ik heb een analogheat en die gaat nog dieper dus ja allemaal eigenlijk niet nodig.
 
Ja hoor, er was vorige week nog een actie van max 3 plugins voor $29,99 per stuk geloof ik. Die hebben ze heel vaak, schrijf je in voor de Plugin Alliance nieuwsbrief en je zult gebombardeerd worden met kortingen en coupons.
Ja ik krijg elke dag van alle kanten die shizzle aangeboden maar er stond een hele lijst van plugs die buiten die 3x 29,99 vielen.. en dat waren uiteraard net degene die ik interessant vond
 
die plugin alliance plugins vin ik wel fijn.
De Brainworks SSL E4000 channel strip is mijn default.
Maag EQ heb ik ook ff op gewacht. Duurde niet lang tot die in de sales ging.
Anyhow na een aantal van hun plugins is het wel genoeg en voegt het weinig toe.
 
Ja ik heb nu ook SSL clones en t/m december trial of native SSL (ik heb ook ssl soundcards) en dan draait ie op hun 360 software maar ja erg duur die plugs..
Heb wel twee SSL natives kado gekregen
 
Nou dat is ook het mooie van dit forum, goed dat we elkaar helpen met info. Ik trek die abonnementen niet zo dus toch wel lastig om premium merken voor 50,- per plugin te krijgen.
Heb je eerder elysia plugins voor 30,- gezien? Weiss zou ik ook nog wel willen..
Zeker.
Phils cascade: KnobCloud

Ik heb elysia alpha comp en museq te koop (zie Plugin Alliance Plugins (elisie, maag, vertigo, shadow hills, etc)) voor prijs waardoor je inclusief activeren bij pa nog rond de 30 zit(of bij meer activeren in 1 keer zit je onder de 30)
 
Ok weer wat geleerd, je kunt die ableton plugs groupen en dan als 1 FX unit opslaan.
Heb nog wat lopen tweeken, Moog filter kon eruit, zone 62 Eq erin met RANDOM!
Ik heb dat gedaan en deel hem hier als .adg Ablton 11.
Zeker.
Phils cascade: KnobCloud

Ik heb elysia alpha comp en museq te koop (zie Plugin Alliance Plugins (elisie, maag, vertigo, shadow hills, etc)) voor prijs waardoor je inclusief activeren bij pa nog rond de 30 zit(of bij meer activeren in 1 keer zit je onder de 30)

Yes knopCloud moeten we supporten!
 

Attachments

  • MstrFX's Cascade.adg.zip
    9,2 KB · Bekeken: 36
de prijzen van Plugin Alliance, zijn altijd.... nou ja.... kloppen niet... dat gestunt, zeker in het begin met de hoge prijzen....
Je hebt helemaal gelijk.. staat nu voor 29,95..
 
Ik ken de meeste plugins uit dit draafje niet, maar Ableton plugins zijn echt wel heel goed vaak. Ik ben fan.
Maar soms niet uit de box. Soms vergelijk je een ableton stock plugin en dan klinkt die ableton plugin eerst wat minder maar naar mate ik in de tijd steeds beter snap wat al die instellingen in al die plugins doen haal ik ook steeds vaker mooie resultaten met stock plugins.
En die functie om fx racks (of synth/drumsracks) te creeren en op te slaan is ook goud inderdaad.

Veel VSts van derden dienen vooral het gemak in de vorm van hele bruikbare presets en soms is de UI intuitiever waardoor ze een leerzame rol vervullen. In enkele gevallen bleek een plugin van derden wel echt een stuk uitgebreider/beter, maar over t algemeen ervaar ik ze vooral als 'anders' en een alternatieve manier om iets te doen (wat op zichzelf ook wel weer prikkelt tot leren en creatief doen).
Maar over het algemeen ben ik meer fan geworden van ableton plugins in de tijd dat ik het gebruik.
 
De bewuste plugin die ik gebruikt heb is wel ontwikkeld door A.A.S. Dat zie je rechtsboven bij subkick maker.. Maar ik weet niet of ie stock is.. denk het wel. Bedoel was een verassing om te vinden maar ja door een jaar heen download je best veel.
 
De bewuste plugin die ik gebruikt heb is wel ontwikkeld door A.A.S. Dat zie je rechtsboven bij subkick maker.. Maar ik weet niet of ie stock is.. denk het wel. Bedoel was een verassing om te vinden maar ja door een jaar heen download je best veel.
die is stock. zit in elk geval bij suite. wel leuk... ik heb m eigenlijk nog nooit gebruikt. ga hem gelijk ff proberen :)
 
die is stock. zit in elk geval bij suite. wel leuk... ik heb m eigenlijk nog nooit gebruikt. ga hem gelijk ff proberen :)
Ik zie nu pas dat het een preset van Corpus is (die idd van AAS is),
Die heb ik wel eens gebruikt... maar nog niet zo vaak (wel vaak collision gebruikt).
Anywho... ik gaat er ff wat mee doen :D
 
Wel grappig, gisteren beetje aan de knoppen zitten draaien.
Even kijken of ik het een beetje snap hoor...

ik heb zelf corpus nog nooit ingezet om de (sub)bass wat aan te zetten.

Meestal pak ik Ableton Drumbus. Met drumbus kan je net als met die Elysia plugin satureren, maar ook die diepte in door een getunede sine-wave toe te voegen.
als ik die extra sub niet nodig heb gebruik ik alleen een saturator voor wat extra boventonen (ik heb daarvoor inmiddels best wat opties in zowel ableton als in 3rd party plugins; zoals decapitator)
Als een andere manier voor al dat extra laag zou ik denk ik het verloop van de kick in kick2 wat bewerken (als ie daarmee gemaakt is, wat vaak zo is bij mij) of ik layer de kick met iets wat wel het gewenste laag heeft (een bass-tom sample uit de analog rytm heb ik wel eens gebruikt bijvoorbeeld).

Het idee om corpus daarvoor in te zetten was niet in me opgekomen, maar klinkt op zich wel logisch en bruikbaar.
corpus (en ook de ableton plugin 'resonators' ?) zijn wel geinig om drums een beetje 'getuned' (?) effect mee te geven, dus dat kan natuurlijk ook voor (sub) laag.
Verder heb ik ook het idee dat corpus wat saturatie meegeeft, maar dat is misschien enkel het transformerende effect van de resonators op bestaande boventonen (?)

Is dit een beetje het idee achter het inzetten van corpus voor bass? De werking is dan wel fundamenteel anders dan andere plugins voor vergelijkbare doelen, of niet?
Of doet die Elysia plugin ook kicks tunen met resonantie?

Het kan zijn dat ik er echt geen bal van snap hoor.

Ik denk nu vooral even hardop in de hoop dat ik gecorrigeerd word en wat bijleer.
Ik vind kicks maken en het controleren van m'n lage frequenties behoren tot de meer uitdagende onderdelen van muziek maken/mixen, en ik ruik hier een kans tot het vergaren van nieuwe kennis :)

Alvast sorry als ik hierbij tenenkrommende onwetendheid heb uitgekraamd.
 
Back
Top