De mislukte reetschudder

Mooie geluiden en goede beat programmering.
Is de bas niet iets te hard? kan een stijlkeuze zijn.
En niet zeker maar misschien zitten de kick en de bas elkaar een beetje in de weg in de zelfde frequentie?
Kan je oplossen met een side-chain maar ik geef er de voorkeur aan om het met eq te doen.
Pro-Q 3 van FabFilter heeft een mooie tool waarmee je precies het conflictgebied kan zien.
De kick in het laag iets minder dan. Meestal doe ik eq en sidechain beide
 
Mooie geluiden en goede beat programmering.
Is de bas niet iets te hard? kan een stijlkeuze zijn.
En niet zeker maar misschien zitten de kick en de bas elkaar een beetje in de weg in de zelfde frequentie?
Kan je oplossen met een side-chain maar ik geef er de voorkeur aan om het met eq te doen.
Pro-Q 3 van FabFilter heeft een mooie tool waarmee je precies het conflictgebied kan zien.
De kick in het laag iets minder dan. Meestal doe ik eq en sidechain beide

Dank voor je reactie! Ik had het er even bij moeten zeggen, maar de EQ op m'n recorder stelt niet veel voor, dus dat skip ik vaak. Als ik hier een 'track' post is het dus een zeer groffe mix en weet ik nog niet zeker of ik 'm echt af ga mixen. Ben ook nogal lui wat dat betreft.

Ik waardeer je tips, heb er zeker wat aan. Denk dat ik de stems toch maar in Ableton gooi, hoewel ik m'n tracks lang niet goed genoeg vind, is het toch goed om te oefenen met mixen, alleen al omdat die tracks dan toch beter klinken. Ik vind het alleen zo saaaaai.
 
Ik vind het alleen zo saaaaai.

Ja ik heb ook een graf hekel aan dat eindeloze gepiel achteraf.
Darom doe ik het nu vaak direct. De kick en bas is de basis van je track. Dat moet gewoon in orde zijn.
Daarna ga ik er verder op bouwen. Zie het als een gespreid bedje

Als je muziek gaat uitbrengen moet je wel zorgen dat alles klopt.
Eenmaal uitgebracht is het voorgoed in de wereld geslingerd en kan je er niets meer aan veranderen.

🙂
 
Laatst gewijzigd:
Dat fm basje blijft een gruwelijk lekker sound. De laatste keer dat ik er een liedje mee hebt gemaakt is ook alweer 25 jaar geleden (met een dx 27s).
 
Goed opzettelijk(neem ik aan) opgezet opzetje, lekkere oldskool vibe!
Kan wel wat worden.
Mag zeker nog wel wat aan de mix worden gedaan, wat mij betreft dan :)
Dan is het hiermee beklonken, voor de mix ga ik nog eens een zondagmiddag reserveren. Thanks!
 
Dat fm basje blijft een gruwelijk lekker sound. De laatste keer dat ik er een liedje mee hebt gemaakt is ook alweer 25 jaar geleden (met een dx 27s).
Mee eens! Ik gebruik de Solid Bass regelmatig. Heb vorig jaar te veel geld betaald voor een DX100. Ik moest 'm hebben vanwege de sound, het uiterlijk en het formaat. Geen seconde spijt van gehad, soms moet je gewoon die ene synth hebben en is er geen tweede keuze.
 
De bas kan trouwens ook EQ gebruiken.
Ik zou de kick in het octaaf 1 gedeelte dippen en in het octaaf 2 gedeelte boosten.
En dan rond de key van de song of een 5e daarvan en de bas precies andersom
Dan gaat de bas lekker knetteren terwijl hij sub laag heeft en de kick past er precies tussenin in het tegenovergestelde freuqentie gebied
 
..dan heeft de bas nog een 3e eq puntje (boost) nodig tussen het 2e en het 3e octaaf gebied (was ik nog vergeten te zeggen)
Dank weer! De tips gaan me denk ik net iets m'n pet te boven, maar ik ga tzt proberen ze uit te voeren. Hopelijk vind je 't oke als ik je een PM stuur bij verdere vragen?
 
Dank weer! De tips gaan me denk ik net iets m'n pet te boven, maar ik ga tzt proberen ze uit te voeren. Hopelijk vind je 't oke als ik je een PM stuur bij verdere vragen?

Graag gedaan weer :) Ja is goed. Ik kan je ook screenshots sturen van de eq settings die ik in mijn hoofd krijg als ik dit hoor.
ben ook gewoon benieuwd hoe het geheel dan klinkt
 
Damn boi. "Probeersel", puh.. ;)

Mocht je 'm nog open hebben - wat mij betreft mag 'ie langer doorrollen. Wel met afwisselingen, maar deze breaks halen het momentum eruit, ipv dat ze opzwepen. Kort en puntig zal meer "woww" zijn.. ennnn verder! Lekker man.
 
Damn boi. "Probeersel", puh.. ;)

Mocht je 'm nog open hebben - wat mij betreft mag 'ie langer doorrollen. Wel met afwisselingen, maar deze breaks halen het momentum eruit, ipv dat ze opzwepen. Kort en puntig zal meer "woww" zijn.. ennnn verder! Lekker man.
Thanks, Stoter! En ha, wat grappig, ik merk eigenlijk nu pas dat deze track nogal veel breaks heeft. Er zitten inderdaad een paar momenten in waarin je prima ff koffie kunt halen. De inspiratie kwam ook van tracks die meer doorrollen, dus ben het met je eens. Ik heb de hele wirwar aan sequences en patterns nog, kijken of ik 'm 'urgenter' krijg.
 
Back
Top