Fallen

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.735
Locatie
Nijmegen


Eindelijk weer wat nieuws, was ff druk met andere dingen.

Ik heb een beetje problemen om een overall stabiele tonal balance bij deze track te krijgen. Ik heb geprobeerd eea met EQ wat te compenseren (op individuele tracks en wellicht teveel), maar er zitten toch wel wat "gaten" in. Geen idee of ik me daar nou druk om moet maken of niet... Meningen?
 
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt. Misschien zijn er af en toe wat momenten dat de verschillende lagen wat in dezelfde frequentie overlappen (4:53 bv), maar omdat de track best wel afwisselt stoort dat echt niet. Leuke uitwaaierende track, met een touch van Burial overigens.
 
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt. Misschien zijn er af en toe wat momenten dat de verschillende lagen wat in dezelfde frequentie overlappen (4:53 bv), maar omdat de track best wel afwisselt stoort dat echt niet. Leuke uitwaaierende track, met een touch van Burial overigens.
En ook bedankt!

Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt.
Ik zal het even verduidelijken met plaatjes. En even vooropgestelt, ik besef dat het belangrijkste is hoe het klinkt, en niet perse wat de plaatjes zeggen, maar er zit natuurlijk wel degelijk een (theoretische ) waarheid achter. Voor een balanced mix, moet je over het algemeen binnen de gestelde lijntjes blijven, waarbij je frequency spectrum ongeveer evenveel/evenredig de mediaan bestrijkt (hoe minder gaps daarin hoe beter). En ik snap dat dat niet voor de gehele duur van de track hoeft te gelden, heb je gewoon wat minder content/partijtjes in een deel van je track, waarbij je minder hoog hebt en veel laag, tja dan krijg je daar op dat moment natuurlijk een gat te zien, da's logisch. Maar nu heb ik in delen van mijn track, waar toch best wat content aangwezig is, voor mijn gevoel toch een unbalanced mix, hoe zorg je dan dat die meer belanced wordt met zo weinig content (hier dus weinig mid), zonder dat je dan maar op die plek alles boost (al dan niet automated, doe ik overigens niet hoor, daarmee verneuk je eea nog meer).

Ik snap soms niet hoe een reference track zo warm en vol klint en dan toch maar heel weinig content bevat (lees: weinig verschillende elementen), en waarbij die tonal balance weergave dan perfect in het midden uitkomt. Komt het misschien omdat het dynamische bereik tussen hoog en laag te groot is? (ik roep maar wat, ik bedoel: teveel bass tov mid/high).

Hier de plaatjes, de eerste 2 horen bij elkaar (redelijk balanced, tussen 2:00-2:30) en de laatste 2 zijn dan minder in balans (tussen 3:22 en 3:54). Deze plaatjes zijn trouwens up de master channel (maar niet gemastered).



1-tonal-balance-ok-200_230.png
2_eq-tonal-balance-ok-200_230.png

3_tonal-balance-not-ok-322_354.png


4_eq-tonal-balance-not-ok-322_354.png
 
Ik kan je alleen zeggen wat ik hoor, en dat is dat, naar mijn oren, en niet op een goed systeem beluisterd, je track het best klinkt op de momenten waarop je arrangement het leegst is, of op zijn minst elk element een eigen specifieke range heeft. Bv:
0:00- 0:20
1:30-2:05
2:25-2:45

Op de ogenblikken dat het drukker is in je arrangement klinkt ie naar mijn gevoel net iets te vol of te overlappend: verschillende elementen van je arrangement vechten voor aandacht in ongeveer hetzelfde frequentiebereik. Dat is niet omdat de sound design slecht is, die is helemaal top notch, maar je kan denk ik wel beter uitpuren in welk frequentiebereik elk element piekt. Wat me bv opvalt is dat de vocal samp (heel mooi, overigens) best breed is. Je kan daarvan een deel van de basfrequenties weghalen, en in de mix zal die vocal nog steeds even goed werken (als je hem solo't klinkt ie waarschijnlijk te schril, dan, maar dat doet er niet toe want je luisteraars horen een mix, geen solo).

En de kick kan misschien 1 a 2 db minder luid, inderdaad. Of wat van de hogere frequenties dempen, dat kan ook, want hij is behoorlijk klicky.

Maar goed, misschien kunnen anderen wat meer precieze feedback geven.
 
Hele mooie muziek.

Hou dat gewoon in je achterhoofd man. Het is nu al mooie muziek.

Je opmerkingen lezen alsof je vindt dat er een soort objectief ideaal is om te bereiken - en cool als jij die lat hebt bepaald, maar hou in gedachten dat jij alleen maar vindt dat het zo moet klinken. En je spiegelt je aan pro's. Dat siert je, maar is ook een valkuil.

Omdat je dan snel over het hoofd ziet, hoe prachtig het nu al klinkt.

Pfoeh... wƔt een productie. Echt wel petje af.

Wees maar even tevreden. Hang lekker achterover, en geniet van je mijlpaal.
 
Ow cool, vet bedankt voor jullie comments @Kobboi & @stoter , wordt er een beetje stil van hehe. Ik ga de tips zeker meenemen, en Michiel, tja streven naar beter he, zullen de meesten hier wel last van hebben :P. Maar ik het/ik kan het sowieso echt wel beter maken (denk ik :D), ik ga het in ieder geval proberen.... Gracias!!!
 
Ok hier een nieuwwe versie, heel veel stuf aangepakt, teveel op op te noemen :p, maar in de basis heb ik de low end aangepakt (meer gecontroleerd hoop ik), meer ruimte gecreeerd (minder elementen tegelijk), meer spacial gemaakt en de track zelf gemastered (de vorige was mbv Landr) en track ook maar ff hernoemd.

Hier de nieuwe versie:


En for reference de oude versie als mp3-tje ge-embed.
 

Attachments

  • LANDR-20231012-08-Open-High.mp3
    15,7 MB
Over je mix, wat me opvalt, is dat de kick op het randje zit met sub en zou opzicht iets meer mogen. Daar tegenover zijn de (soort van) percussie geluiden veel meer aanwezig in het sub. Weet niet of dit bewust is gedaan? De track zelf vind ik goed gedaan. Als ik jouw naam zie, dan weet ik dat de productie zo wie zo goed is. Denk dat je (mijn persoonlijke smaak) een van de betere producers bent op het forum, en weet je me vaak te verassen met wat je in huis hebt. Zie net dat je een tweede versie hebt gepost, heb zelf de eerste (openings post) beluisterd. Even snel het laag gecheckt op de nieuwe versie, en daar is het beter in balans. Wel blijf ik bij mening dat de kick iets meer body zo mogen hebben. Maar wellicht is dit ook smaak.
 
Over je mix, wat me opvalt, is dat de kick op het randje zit met sub en zou opzicht iets meer mogen. Daar tegenover zijn de (soort van) percussie geluiden veel meer aanwezig in het sub. Weet niet of dit bewust is gedaan?
Op zich is het wel bewust ja, ik probeer meestal in het diepe laag te balanceren, met veel subtiele microvariaties, maar tis een fine line, en de ene keer lukt het wat beter dan de andere keer.

Ik heb de kick in de nieuwe versie juist iets wat proberen te temperen (in de mp3 is de oude versie te horen), want die was echt te luid en gaf teveel druk op de oren. Ik heb een reference track gepakt en daar was eea goed in af te lezen, maar ik geef je wel gelijk, de kick mist wel wat body (ik kreeg um niet zo vol als de reference track, zonder het mbv volume op te lossen)

En mucho gracias voor de toffe opsteker!
 
Heerlijke track.
Ik heb hem beluisterd onder een DT770. Dat is niet 'neutraal', maar na 7 jaar intensief gebruik, ken ik ze erg goed.
Het enige wat mij opvalt is dat bepaalde geluiden veel dichterbij klinken dan de rest.
Kick, low toms en bass met name. Dat is (denk ik) een kwestie van mastering / compressie, maar ik ben daar geen master in 8)
 
Back
Top