Music AI tools topic

Met AI werken kan iedereen.
Dat denken mensen ook vaak als een synthesizer/drumcomputer/sampler zien, "dat kan ik ook, je hoeft maar op een knopje te drukken". Net als bij andere creatieve bezigheden zie je wel degelijk verschil tussen mensen die iets fantastisch kunnen genereren en de rest. Ja, (bijna) iedereen kan generieke meuk genereren, maar iets goeds maken blijft oefening en studie vragen. Helaas is het vooral de generieke meuk die het grote publiek ziet, net als het grote publiek hoort in de muziekwereld.
 
Audacity, opens source tool, heeft nu ook music separation.
 
Audacity, opens source tool, heeft nu ook music separation.
Voorlopig alleen voor Windows.. even wachten dus nog voor mij.
 
Dat denken mensen ook vaak als een synthesizer/drumcomputer/sampler zien, "dat kan ik ook, je hoeft maar op een knopje te drukken". Net als bij andere creatieve bezigheden zie je wel degelijk verschil tussen mensen die iets fantastisch kunnen genereren en de rest. Ja, (bijna) iedereen kan generieke meuk genereren, maar iets goeds maken blijft oefening en studie vragen. Helaas is het vooral de generieke meuk die het grote publiek ziet, net als het grote publiek hoort in de muziekwereld.
Moet ik toch nog
even zeggen.
Dat jonge mensen
Bijna of geen muziek les krijgen.
En elkaar na apen
Muziek kennis komt ook uit het verleden.
Als je dan groot en sterk bent en je hersens zijn volgroeid kan je een keus maken.
Ik zal geen gebruik maken van AI.
Groeten van andreos.
 
En zo begint het..
IMG_1082.jpeg
 
Ja, en Hollywood denkt nog dat ze eraan ontkomen maar de toon is gezet, steeds meer zullen acteurs en actrices niet meer nodig zijn en chat GPT die een scenario verzint.
Nog even en er is geen cameraman meer nodig want alles wordt door AI gedaan en de producenten zijn steeds minder kwijt aan een film.
 
Dit was gisteren modelijk met Udio beta, maar vandaag hebben ze het al 'gefixed". Je kon dus Depeche Mode ingeven als prompt en dan kreeg je de melding artist replaced en werd je prompt herschreven met enkele stijlen die ongeveer overeenkomen met de naam. MAAR kreeg je toch nog de AI versie van Dave Gahan te horen.:D Heb het vandaag nog geprobeerd en nu krijg je een random stemmetje...

 
Damn..
Dit was gisteren modelijk met Udio beta, maar vandaag hebben ze het al 'gefixed". Je kon dus Depeche Mode ingeven als prompt en dan kreeg je de melding artist replaced en werd je prompt herschreven met enkele stijlen die ongeveer overeenkomen met de naam. MAAR kreeg je toch nog de AI versie van Dave Gahan te horen.:D Heb het vandaag nog geprobeerd en nu krijg je een random stemmetje...


Wat me tot nu toe nog opvalt aan al deze AI gegenereerde songs is dat ze de echte tension en release van menselijk geschreven en gearrangeerde songs missen. Het laat me (tot nu toe) nog niets voelen. Dus zal voorlopig nog bij samenwerking AI en mens blijven. Je krijgt hiermee al wel snel ideeen voor een song die je dan kan arrangeren en produceren.
 
Ik vraag me bij een service zoals Udio (AI music generator) af wie dan rechtsmatig de 'eigenaar' van het geproduceerde stuk muziek zal zijn. Mechanical rights etc etc. In hun ULA staat wel wat over

Ownership of the Services: The company and its licensors hold all rights, including intellectual property rights, to the services, content, and technology used. Users are not to take actions inconsistent with this ownership.

Your Content: Users can post, upload, or submit content they own and control. The company does not claim ownership of this content but may require certain license rights to operate the services. Users grant the company a license to use their content for various purposes outlined in the terms.

Maar het kan best zo zijn dat ze er op gokken dat er zoveel muziek wordt gegenereerd, sommige muziek daarvan zal wild succesvol kunnen worden en dan pakken ze je met de Ownership of the Services clausule en dat het bij "Your Content" alleen over zelf geproduceerde content wat niet door hun algoritme gemaakt is.
 
Ik vraag me bij een service zoals Udio (AI music generator) af wie dan rechtsmatig de 'eigenaar' van het geproduceerde stuk muziek zal zijn. Mechanical rights etc etc. In hun ULA staat wel wat over

Ownership of the Services: The company and its licensors hold all rights, including intellectual property rights, to the services, content, and technology used. Users are not to take actions inconsistent with this ownership.

Your Content: Users can post, upload, or submit content they own and control. The company does not claim ownership of this content but may require certain license rights to operate the services. Users grant the company a license to use their content for various purposes outlined in the terms.

Maar het kan best zo zijn dat ze er op gokken dat er zoveel muziek wordt gegenereerd, sommige muziek daarvan zal wild succesvol kunnen worden en dan pakken ze je met de Ownership of the Services clausule en dat het bij "Your Content" alleen over zelf geproduceerde content wat niet door hun algoritme gemaakt is.
De beta is momenteel nog gratis maar daar komt natuurlijk een paid versie van eens ze de plooien hebben uitgestreken. Dan is gangbaar dat alles wat je maakt tijdens de betaalde periode ook volledig van jou is.
 
Intussen wordt er flink aan wetten gesleuteld die je verplichten om te vermelden als beelden e.a. virtueel zijn gemaakt. In Frankrijk is het ook al verplicht om te vermelden als beelden worden bewerkt met Photoshop. Het is duidelijk dat soortgelijke wetten er ook moeten komen om 'onechte' door computers gegenereerde muziek te labelen. Niet om te verbieden, wel om duidelijk onderscheid te maken.
Net zoals niet elke schuimwijn champagne mag worden genoemd. Hoog tijd !! Anders kunnen we meteen elke kunstvorm afschaffen. ( btw, ik werk dagelijks met Photoshop, Illustrator, Indesign en Premiere.
Ik heb er geen enkel probleem mee om bewerkte of AI gegenereerd artwork als dusdanig te benoemen.
Onderstaande fotos werden helemaal AI gegenereerd door de woorden 'beach girl bikini & beach girl bikini 50's Miami palmtrees' Lekker hé? (of ben ik nou echt een vieze ouwe man aan't worden?) ;)

1713013478779.png


1713014328029.png
 
Laatst gewijzigd:
Onderstaande fotos werden helemaal AI gegenereerd door de woorden 'beach girl bikini & beach girl bikini 50's Miami palmtrees' Lekker hé? (of ben ik nou echt een vieze ouwe man aan't worden?) ;)

Bekijk bijlage 3847464

Bekijk bijlage 3847466
Nee hoor, is gewoon mooi imo. Wel heb we al heel lang een obsessie met perfectie en het lijkt met iedere technologische stap verder te gaan. De gezegde ‘picture perfect’ springs to mind..
 
Back
Top