Music AI tools topic

Dat is hier niet belangrijk.
Want met diezelfde insteek beoordeel je ook de output van AI.
Het is daarom geen argument.

Het punt is meer waarom AI minder creatief is als je op iemands dataset leunt. Zo krijg je nog meer eenheids worst.
Het experiment gaat zo ten delen verloren en juist in het experiment doe je ervaring op waarmee je je eigen visie creeerd.

Anyhow ik heb dit topic niet geopend omdat ik 'tegen' AI tools ben.
Maar goed.
 
Het is een hele verleidelijke discussie (je neemt er zelf ook deel aan.. en ohhwww wat wil ik graag hiphop en sampling erin gooien als argument ghehe) - maar je hebt een punt, dit moest een verzameldraadje voor tools worden.. laten we het wel-en-wee dan ergens anders bespreken
 
Ik heb chat GTP leren kennen dit jaar, voor de afhandeling van een overleden familielid in een Engelstalig land. Van alles al laten vertalen. Contracten van Advocaten of de boekhouder, dan is Chat GTP echt super welkom. Het ziet zo een contract toch in de context zoals het bedoeld en linkt de betekenis van woorden gemakkelijker aan elkaar, woorden die je zelf misschien anders interpreteert doordat het gewoon niet je moedertaal is. Wel altijd kritisch blijven en uitkomst toetsen.. dan abosorbeer je de woorden en betekenis ook beter.

Wat betreft muziek.. Voor teksten vind ik het soms erg handig. Ik vind het interessant om te weten waarover wordt gezongen en als een tekst dan vol metaforen of gezegden zit.. altijd goed om er een paar mee te pikken. Al was deze tekst hieronder wel een beetje hillarisch als vertaling.. . iig weet Chat GTP het over het algemeen beter dan ik dus ik blijf het gebruiken, al is het alleen maar om ervan te leren.


Alle late nachtdeals zijn gesloten, tussen de zijden beaus en hun dames
Prehistorische vuilniswagens, hebben de stad voor zichzelf

Echo's brullen als dinosaurussen, Ze doen allemaal de monster mash
En de meeste taxi's, de meeste hoeren
Nemen alleen oproepen aan voor geld

Ik weet niet hoe het is gebeurd. Het ging allemaal zo snel
Maar het enige wat ik kan doen is het aan jou overlaten
En je nieuwste truc

Nou, mijn deur stond open. Beveiliging was ontspannen en laks
Maar alleen mijn hart werd gebroken Je moet een passe-partout hebben gehad gemaakt van was

Jij speelde met brutaliteit en ik speelde de blues in twaalf maten beneden Lover's Lane
En je had nooit de intelligentie om de twaalf sleutels aan mijn ketting te gebruiken

Ik weet niet hoe het is gebeurd. Het ging allemaal zo snel
Maar het enige wat ik kan doen is het aan jou overlaten
En je nieuwste truc

Nu is het voorbij de laatste oproep voor alcohol
Voorbij de herinnering, is geweest en gegaan
De huisbaas heeft ons eindelijk allemaal betaald
De zijden jazzmuzikanten hebben hun hoorns weggeborgen

En we staan buiten dit wonderland. Kijkend zo berooid en verlaten
Als een zwerver in Bowery die eindelijk begrijpt, de fles is leeg en er is niets meer over

Ik weet niet hoe het is gebeurd. Het was sneller dan het oog kon knipperen
Maar het enige wat ik kan doen is het aan jou overlaten
En je nieuwste truc


Dit is de tekst van "latest trick" van de Dire Straits.. Sommige woorden worden ook duidelijk anders geïnterpreteerd.. (faster than the eye could flick.. of 'passe-partout'.. volgens mij zingt Mark toch echt 'Pass key made out of wax' ?)
Maar sommigen zijn zeker goed gevonden. Als ik weer eens een tekst moet schrijven ga ik dit zeker gebruiken om gewoon te sparren en op wat woorden te komen. Ik heb in het verleden vaak met een co-writer teksten gemaakt, soms zit je ook gewoon vast, dan is dit super easy en toegankelijk..
 
Van begin tot eind, alles AI en harken maar ! Opgezet in 3 jaar tijd, naar hun eigen zeggen.

 
@vink dis wellicht interresant om ook synplant 2 te snappen.


Deze editor zou deeplearning van patches kunnen doen voor de DX7


Dit is de software die Aphex Twin gebruikte. Deeplearning van synthpatches gaat terug naar 1993.




The Yamaha DX7 has a total of 155 parameters, the AI uses a machine learning model known as a VAE that reduces these 155 parameters down to just 8.

The model can then choose these 8 numbers randomly and map them back to the full 155 parameters of the DX7, it has learned to do this by training on a large selection of presets compiled by Bobby Blue

Each cartridge is generated in real time by sampling 32 sets of the 8 VAE parameters and compiling them together in real time. The model generates 99.9% unique voices and so it is highly unlikely that any two cartridges created on this site will be the same

 
Deze werkt nog niet helemaal lekker maar is wel leuk en veelbelovend.
 
Midimutant lijkt nooit te zijn vrijgegeven.

Dit is de logic achter "this cardridge does not excist"


Ik wil gaan uitvogelen hoe ik mijn eigen datasets kan trainen/maken.

Edisyn heeft ook een deeplearning model ingebouwd.

Als je geen DX/TX7 hebt kun je het met dexed proberen.
 
Ja, echt, denk dat spotify overspoelt raakt.

Best wel crazy loco, hier nog eentje dan:

 
Deep DX

Hier doet iemand verslag van zijn eigen custom software die door middel van een GAN model de DX7 patches leert.


Er zijn ook wat sounds te horen.
En klinkt vrij goed vind ik zelf.
 
Co-Producer van Output genereert soms ook bruikbare uitkomsten die je dan weer leuk kunt gebruiken voor sampling, spectral synthese, granular oid (helaas wel alleen in 16bit audio)

 
(helaas wel alleen in 16bit audio)

OMG 16 bit audio, wat een gruis is dat zeg 8o) alle hiphop producers zweren erbij voor die vintage crunchy 90's sound.
 
ik bereid mij vast voor op carnaval:
 

Attachments

  • dutch-carnaval-music-to-dance-to._123023.mp3
    703,9 KB
Back
Top