Software emulaties...

Zo wordt het mij wel steeds duidelijker waarom de hardware synths niet eenvoudigweg door de opkomst van soft synths zijn weggevaagd. Een hardware synth blijft tot in lengte van jaren werken en is ook niet afhankelijk van een OS of ondersteuning vanuit het internet. Althans ideaal gesproken, want ik lees hier ook geregeld over firmware updates (wat dat ook moge zijn).
Hmm ik weet het niet. Ik koop hardware voor het "knoppengevoel" wat je nooit bij een ipad met een neutrale controller kan krijgen. Maar de grote namen (moog, arturia, eventide, etc. ) houden hun updates wel bij met de updates van het os dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. B.t.w ik kocht een standaard ipad specifiek voor model15 en die werkt nog steed prima voor alle apps behalve de logic.
 
Het fysieke van een hardware synth is ook hetgene dat mij aanspreekt; het feit dat de interface en het 'hok' speciaal is ontwikkeld voor dat instrument. Daarnaast vind ik ook dat vooral analoge synths toch nog wel een 'edge' hebben over de emulaties, al worden die wel steeds beter en is het verschil soms nog amper te horen. Aan de andere kant zijn veel software synths weer zo uitgebreid dat die beter te editen zijn op een scherm, en hebben ze het voordeel van veel processorkracht, opslagruimte en geheugen. Overigens vind ik het vaak gehoorde argument over dat software op een gegeven moment niet meer werkt wel een beetje eenzijdig. Ik gebruik al weet ik niet hoe lang plugins, en al mijn favorieten werken tot op de dag van vandaag nog steeds of zijn vervangen door betere alternatieven. De kans dat jouw 'signature sound' plugin er ineens mee kapt én er niets is op de markt waar je het makkelijk mee kunt vervangen is minimaal. Daarbij is de prijs ten opzichte van hardware alternatieven vaak zo laag dat het ook weer niet echt een drama is om een plugin af te moeten schrijven na een aantal jaar gebruik.
 
voor mij gaat het puur om de klank.
Maar vst's zijn vaak zo uitgebreid dat editen niet zo intuietief is als op een beperkte hardware bak.
Dus hardware gaat denk ik wel primair om de interface.
Nu ben ik wel templates aan het coden voor de Electra One controller en word software bijna hardware.

Naast hardware amps met buizen enzo gebruik ik ook modeling amps en pedals en die klinken ook fijn en zijn een stuk lichter.
 
Naast hardware amps met buizen enzo gebruik ik ook modeling amps en pedals en die klinken ook fijn en zijn een stuk lichter.

Kleine kanttekening qua modelling:
Een tot zover toch wel schandalig over het hoofd geziene aspect bij modeling amps is ons oudste en eenvoudigste zintuig: geur ! :D

Is technisch goed te doen, maar wellicht een kleine te niche... ik heb het qua de volledige buizenamp-beleving nog geen enkele fabrikant of software-maker zien toevoegen.
 
Is technisch goed te doen, maar wellicht een kleine te niche... ik heb het qua de volledige buizenamp-beleving nog geen enkele fabrikant of software-maker zien toevoegen.
Wat bedoel je precies?
Er zijn genoeg modeling amps die buizen nadoen.
Handig en licht maar echte tube sparkle is toch anders.
Een Fender twin silver face tonemaster vs og en de tonemaster is 1 dimensionaal en stukken minder dynamisch.
Daar mee bedoel ik hoe die op je gitaar reageerd.
Maar oma kan hem wel zonder problemen optillen
 
Wat bedoel je precies?

't Was deels natuurlijk onzin, maar toch, zoals ik het typte: GEUR!

Een (oudere) buizenamp heeft een bepaald broeierig echter zeker-niet-onprettig luchtje, van warme trafo's en buizen zal het zijn.

Of wellicht begint de lijm onder het tolex dan te geuren, geen idee. Een frontplaat & chassis die warm zijn.

En als je je gitaarkabel aan het einde van de avond uitplugt hoor je nog 'ploenk' (dat laatste zal een hele specifieke zijn van mijn amp, wrsch lichte microfonie van een preamp-buis).
 
voor mij gaat het puur om de klank.
Maar vst's zijn vaak zo uitgebreid dat editen niet zo intuietief is als op een beperkte hardware bak.
Dus hardware gaat denk ik wel primair om de interface.
Nu ben ik wel templates aan het coden voor de Electra One controller en word software bijna hardware.

Naast hardware amps met buizen enzo gebruik ik ook modeling amps en pedals en die klinken ook fijn en zijn een stuk lichter.
Ik bepaalde mede of ik een HW bak kocht destijds of er ook een editor voorhanden was. En dan edit ik lekker op een scherm :P
Daarom was ik wel fan van yamaha en dsi enzo. De meeste interssante HW bakken hebben gewoon menudiving en daar kan ik gewoon niets mee in de praktijk. Gaan zitten scrollen door een 2 regelige LCD met 10 lagen op en neer.

Bijv zon Roland Integra of JV1080, das gewoon kut op zon ding zelf.

Ik gebruikte dan ook emagic soundiver / midiquest om al die ouwe bakke te editten. Later ook met CTRLR.org panels enzo.

Zon knoppenbak is leuk als je er maar 1 hebt ofzo, als je er 10+ hebt is het gewoon een onpraktisch gedoe allemaal.
 
Ja wel mee eens.
Dan liever de rack versies en via de Electra one alles besturen.

Er is ook wel iets met analoge mono synths die geen geheugen hebben. Das toch wat anders dan als er digitale besturing on zit.

Maar goed ik moet wel wat gaan uitdunnen.
Er staan nu 5 synths tegen de muur en een Matrixbrute hoog in rack en een ms20 in zijn flightcase....
 
Ik bepaalde mede of ik een HW bak kocht destijds of er ook een editor voorhanden was. En dan edit ik lekker op een scherm :P
Daarom was ik wel fan van yamaha en dsi enzo. De meeste interssante HW bakken hebben gewoon menudiving en daar kan ik gewoon niets mee in de praktijk. Gaan zitten scrollen door een 2 regelige LCD met 10 lagen op en neer.

Bijv zon Roland Integra of JV1080, das gewoon kut op zon ding zelf.

Ik gebruikte dan ook emagic soundiver / midiquest om al die ouwe bakke te editten. Later ook met CTRLR.org panels enzo.

Zon knoppenbak is leuk als je er maar 1 hebt ofzo, als je er 10+ hebt is het gewoon een onpraktisch gedoe allemaal.

Dat deed ik vroeger ook, en nu is het nog makkelijker met ipad editors. Met een iconnectivity midibak is het helemaal top, gewoon ipad via kabeltje inpluggen en je kunt alles naar alles routen. Het grote voordeel van een editor via een ipad is dat het geen schermruimte opeet. Met midiquest (als die het doen, want nog steeds zo buggy als de neten) e.d. heb ik toch altijd het idee dat ik alsnog met een VST aan de slag ben.
 
Mijn racksynths/romplers edit ik ook het liefst vanaf mijn Mac, behalve de Yamaha EX5r want daar heb ik nog niets voor gevonden dat werkt. Gelukkig heeft die een groot display maar wel op zijn Yamahaas onoverzichtelijk.
 
Back
Top