Software emulaties...

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.566
Locatie
Zeist
Wie heeft er ervaring met software emulaties van iconische hardware synths zoals de Arp 2600, EMS VCS3, Korg MS-20, etc. En hoe beviel dat?

Achtergrond van mijn vraag: dergelijke iconische synths zijn voor mij onbetaalbaar, en voor het daadwerkelijk spelen van muziek heb ik bovendien zelf ook onvoldoende talent. Wel vind ik het leuk om wat van dergelijke klassiekers (als was het dan maar als software) in huis te hebben om zo iets te kunnen proeven van wat je met die dingen aan klanken zoal kunt genereren.
 
Al eens naar het Arturia soft synth pakketje gekeken? Eens in de zoveel tijd in de aanbieding en daarmee haal je een hoop nagebootst bekend en onbetaalbaar vintage in huis voor weinig.

Mocht het zelfs gratis moeten check dan eens de Korg recreaties van Full Bucket Music.

Beide indrukwekkend naar mijn mening.
 
Bedoel je dit?: V Collection 9

Dat ziet er inderdaad heel aantrekkelijk uit. Het is even een uitgave maar dan ben ik ook in een keer klaar.

Van Full Bucket Music heb ik al een boel gratis plugins. Klinken goed inderdaad.
 
Dat ziet inderdaad heel aantrekkelijk uit. Het is even een uitgave maar dan ben ik in een keer klaar.

wanneer je al wat van Arturia hebt, gaat er wat van de prijs af. let op de sales, dan is de uitgave heel wat minder, iemand moet me korrigeren, maar zonder iets van Arturia te hebben, kan je in sale de Collection kopen rond €249 of €299, en 2e hands is er veel, wanneer er een nieuwe verschijnt. en sowieso worden ze regelmatig aangeboden, wel via KVR audio...

er is altijd veel te doen geweest over kwaliteit van Arturia, maar zelfs waar ze nu nog over 'zeuren', vind ik erg fijne synths, ik kan absoluut niet beoordelen hoe goed de emulaties zijn, en waarschijnlik kan niemand echt goed.... nou ja, niemand, er zijn nogal veel variabelen, het eksemplaar dat je emuleert, bij voorbeeld. het ene eksemplaar klinkt anders dan de... andere...

goed.. maar het is een erg goed kollektie, vind ik zelf.

(de ARP 2600 emulatie van Cherry Audio, vind ik erg slecht, het filter is echt niet een ARP 2600, andere emulaties van Cherry Audio zijn best goed tot zeer goed. uiteindelik is Arturia goedkoper, vreemd genoeg, maar eenmaal in Arturia gezogen, krijg je aanbiedingen, en blijf je besteden. ben je even duur uit. maar dat Cherry Audio echt zo goedkoop is, ja, voor 1 synth die je graag wilt hebben, maar elkaar, telt het op...
ik heb wel een redelijk aantal Cherry Audio synths, hun MS-20 emulatie, is niet slecht; op zich een heerlikke synth, die misschien niet zo trouw is aan het origineel, maar wel erg veel plezier geeft.

de MS-20 emulatie van KORG, die ik al jaren heb, vond ik zelf altijd al erg lekker en goed.

Arturia, heeft nu ook een MS-20 emulatie, met de naam/ondersteuning van KORG, een beetje vreemd; die is simpelweg erg goed, vreet CPU, als je MK2 filter gebruikt, maar dat is zeer degelijke emulatie.

de emulatie van Cherry Audio geeft wel meer plezier, in mijn geval. misschien ook omdat ik m eerder had...

en er zal zeker ineens, zoals bij mij dat vaker voor komt, een synth die ik nog niet zoveel heb gebruikt, ga ik vol in, en ontdek wat ie kan)
 
Hoe gaat dat eigenlijk, koop je die software op CD? Of als je het tweedehands koopt, is dat dan een kopie van het origineel? En wordt dan dan gewoon als bestandje met een e-mail verstuurd?
 
Hoe gaat dat eigenlijk, koop je die software op CD? Of als je het tweedehands koopt, is dat dan een kopie van het origineel? En wordt dan dan gewoon als bestandje met een e-mail verstuurd?

het zijn 2 kodes, die je dan invoert op je account bij Arturia. en dan via hun installer; Arturia Software Center (ASC), kun je synths downloaden (je hoeft ze niet allemaal te installeren).

ze nemen wel veel ruimte in op de schijf overigens, maar als je veel spul hebt, heb je sowieso al flinke boot drive nodig....

maar door dat ze voor een aantal groottes, aparte 'plaatjes' hebben, voor de knoppen, etc... dan neemt een synth nogal wat in beslag. het oplopen tot 30gb of zo? als je allemaal installeert...
je kunt de zogenaamde resources wel op een andere schijf installeren.

iets om rekening mee te houden.

maar ik herhaal, het zijn 2 kodes, dat is het, en je download het via ASC, die ook de aktivaties regelt. (5 computers kun je aktiveren...).

soms is dat wel maf, koop je voor veel geld iets, zijn het 2 rijtjes of 1 rijtje cijfers/letters..... maar goed het is software, zo gaat dat...

dus geen CD, of een SSD schijf (zoals bij Native Instruments, maar volgens mij doen ze dat ook niet meer...).

EDIT: SSD schijven zijn op dit moment zeer laag in prijs; 1 TB voor 50 euri... natuurlik harde schijven blijven nog goedkoper, maar voor boot/en inladen van arturia spul en andere zaken, is een SSD gewoon fijn.
NVME schijven, zelfs de snellere, sja, zijn 50 euri nu... (al zijn de snellere, je merkt het bijna niet, of gewoon niet, alleen bij hele specifiek case loads). als je SSD gaat, neem dan wel 1 met TLC Nand chips, want QLC, na een tijdje zakt de snelheid flink in...
 
Er is geen origineel, gewoon een laatste versie van de software, die je hoe dan ook downloadt. Wat dan specifiek bij jou hoort is de sleutel om de boel te ontgrendelen.

// edit ah @vink was me voor :)


Weet niet hoe het met Arturia zit, maar je kunt bij Cherry Audio in alle gevallen demo's uitproberen. Dat zijn volledige versies met een tijdslot.

En VCVRack is ook supergaaf - maar van Cherry Audio's Voltage Modular is er een (betaald) pakketje modules om zo'n analoge computer te maken, waar ik je wel eens over las. Good times. Kan wellicht met VCVRack ook, maar niet zeker. Misschien iets om naar uit te kijken.
 
@stoter heeft wel gelijk met Voltage Modular, en VCV rack (of cardinal), zitten vaak veel filters in die de bekende filters emuleren, en lang niet slecht.

en de Cherry Audio synths zijn goed uit te proberen, en zijn ook regelmatig in sale. wel om de minuut een ruis...

Arturia heeft ook demo's, volgens mij met tijdslot. Cherry Audio, kun je 30 dagen? proberen, met de ruis dan... (en je kunt presets bewaren bij Cherry Audio, wel een goede truc, want als je een paar mooie presets hebt gemaakt, wil je uiteindelik de volledige versie....)
 
Ik ben op het moment helemaal verslingerd aan de Minidexed DX7, dit is een software die draait op een Raspberry Pi , hardcore (geen OS).
Dus niet echt een softsynth…
Lees erover op Home

quote: MiniDexed is a FM synthesizer closely modeled on the famous DX7 by a well-known Japanese manufacturer running on a bare metal Raspberry Pi (without a Linux kernel or operating system). On Raspberry Pi 2 and larger, it can run 8 tone generators, not unlike the TX816/TX802 (8 DX7 instances without the keyboard in one box).
 
Ik ben op het moment helemaal verslingerd aan de Minidexed DX7...
Dus niet echt een softsynth…
Vond de demo erg goed klinken. Mocht je wel een software DX7 willen... de Plogue OPS7 vind ik echt goed klinken en hij kost niet veel.
 
Arp 2600 software emulaties vind ik persoonlijk echt allemaal in niets lijken op het origineel (ik heb een echte en een re-issue ) maar als je dan toch moet ga dan voor Arturia
Voor Korg, kijk eens bij Korg zelf, ze maken goede plugins van hun eigen vintage gear.
 
Wie heeft er ervaring met software emulaties van iconische hardware synths zoals de Arp 2600, EMS VCS3, Korg MS-20, etc. En hoe beviel dat?

Achtergrond van mijn vraag: dergelijke iconische synths zijn voor mij onbetaalbaar, en voor het daadwerkelijk spelen van muziek heb ik bovendien zelf ook onvoldoende talent. Wel vind ik het leuk om wat van dergelijke klassiekers (als was het dan maar als software) in huis te hebben om zo iets te kunnen proeven van wat je met die dingen aan klanken zoal kunt genereren.

Ik mag de reviews van ene Gordon Reid altijd met smaak lezen (Sound On Sound magazine),
omdat hij een ervaringsdeskundige is, al dan niet ook in bezit van veel van die oude muk, en die spullen erbij pakt als er een software emulatie te reviewen is.

Op prettig nors brommende wijze weet hij het ook nog eens tasty op te schrijven. :halleluja

Even die Korg MS-20 etc emulaties ter illustratie (die getoonde controller heb je niet noodzakelijkerwijs nodig, maar is wel leuk):

de aloude Legacy bundel van Korg zelf:

Arturia, met o.a. die genoemde Korg-approved MS-20:

(meer van dergelijke reviews van heer Reid desgewenst zelf even op die site zoeken)
 
Wel vind ik het leuk om wat van dergelijke klassiekers (als was het dan maar als software) in huis te hebben om zo iets te kunnen proeven van wat je met die dingen aan klanken zoal kunt genereren.
Aanvullend puntje, excuus als ik het mis heb, of dat ik je met een ander verwissel, maar staat me ergens bij dat je op wat oudere computers werkte, danwel andere OS voorkeur had (Linux?)
Die hier genoemde/emulaties willen liefst wel een Win of Mac OS en een relatief wakkere/enigszins recentere CPU en/of redelijke hoeveelheid RAM.

Dus dit zonodig iets om mee te nemen in het kostenplaatje (of scoor een niet al te oude refurbished laptop hiervoor en go).
 
Onlangs heb ik een refurbished Windows laptop aangeschaft. Ik heb nu dus ruimte voor een paar (niet al te veel) Windows emulaties van iconische synths. ;)

Het serieuzere werk blijf ik nog wel op mijn Linux desktop doen.
 
Ah OK, die mogelijke hobbel lijkt weggenomen, mooi!

Ja - ik wil ook zelf kunnen zien en horen hoe mijn experimentele progjes het op Windows computers doen. Enkel dingetjes maken voor Linux gebruikers is mij te beperkt. Daarom heb ik die stap gezet, hoewel ik persoonlijk een voorkeur voor Linux blijf houden.
 
Back
Top