Help! Te veel zooi!

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.258
Locatie
velserbroek
Hey beste mensen,

IK heb een vraag over hoe mensen de boel aansluiten op hun pc en/of met de mogelijkheid om 'offline' op hin hardware te spelen.

Op dit moment heb ik de vogende hardware aangesloten op de pc.

- focusrite 4i4 naar pc met usb.
- waldorf quantum via usb op pc en audio naar Focusrite 4i4.
- Analog Rytm MK2 via USB naar PC
- Korg OpSix via USB naar PC
- microfoon via xlr naar focusrite 4i4.

en een stel speakers en een headphone op die focusrite 4i4.

Nu wil ik graag de rytm en de OpSix ook zo aanslyiten dat uk de audio kan opnemen (zonder stekkertjes te wisselen). En verder ook een beetje toekomst proof worden (ivm met milde GAS).

Meestal speel ik met de DAW open maar daarnaast lijkt het me fijn als ik ook zonder de pc aan te zetten kon spelen met de apparatuur.

Dat is best lastig want ik vind het best verwarrend allemaal... audio interfaces, mixers, en patchbays... ik weet t allemaal niet.

Om te voorkomen dat ik shit ga kopen die ik niet nodig heb of over een jaar weer moet vervangen dacht ik even goed in te lezen en ook hier de vraag te droppen voor het geval hier mensen zijn die er iets slims over kunnen zeggen :)

Hoe hebben jullie de boel aangesloten en wat lijkt het beste 'aan te sluiten' (no pun intended) bij mijn wensen :)
 
Tijdje geleden geïnvesteerd in meer in- en outputs op mijn audio-interface (grotere interface + ADAT), zodat mijn DAW mijn mixer kon worden - en ik nu met 1 opname alle losse sporen kan pakken, ipv in meerdere takes - waardoor ik nog meer jammend kan produceren, én ik best-of-both-domains heb (voor m'n gevoel).

Ipv hardware of software, streef ik ernaar om dat onderscheid te laten verdwijnen. Moet misschien niet al te filosofisch worden, maar ik zie mijn laptop + interface ook als hardware, in dat gehele plaatje. Dat geldt wellicht niet voor jou / is juist niet wat jij zou willen. Stand-alone hardware begint denk ik met een mengtafeltje, zodat alles bij elkaar kan komen. Vanaf daar kan je 't opbouwen.
 
Bedoel je dat je je gear over de monitors wil horen ook als je computer uitstaat? Meeste audio interfaces kunnnen ook hun inputs monitoren zonder dat een computer aan staan. Meestal zit er een blend knop op van alleen input monitoring geleidelijk naar alleen computer outputs. Weet niet of de jouwe dat ook heeft.

Of bedoel je met offline dat je je laptop ergens mee naar toe wil nemen en je gear dan moet loskoppelen ofzo?
 
Bedoel je dat je je gear over de monitors wil horen ook als je computer uitstaat? Meeste audio interfaces kunnnen ook hun inputs monitoren zonder dat een computer aan staan. Meestal zit er een blend knop op van alleen input monitoring geleidelijk naar alleen computer outputs. Weet niet of de jouwe dat ook heeft.

Of bedoel je met offline dat je je laptop ergens mee naar toe wil nemen en je gear dan moet loskoppelen ofzo?
Dat eerste, dat ik het kan horen zonder de pc aan te zetten. Kan met die 4i4 volgens mij niet.
Overstappen op een andere audio interface is een optie, wat zou dan een goede zijn?

Het blijft allemaal netjes op zn plek verder. Ik ga niet op reis met de spullen ;) ik werk via een windows desktop pc.
 
Tijdje geleden geïnvesteerd in meer in- en outputs op mijn audio-interface (grotere interface + ADAT), zodat mijn DAW mijn mixer kon worden - en ik nu met 1 opname alle losse sporen kan pakken, ipv in meerdere takes - waardoor ik nog meer jammend kan produceren, én ik best-of-both-domains heb (voor m'n gevoel).

Ipv hardware of software, streef ik ernaar om dat onderscheid te laten verdwijnen. Moet misschien niet al te filosofisch worden, maar ik zie mijn laptop + interface ook als hardware, in dat gehele plaatje. Dat geldt wellicht niet voor jou / is juist niet wat jij zou willen. Stand-alone hardware begint denk ik met een mengtafeltje, zodat alles bij elkaar kan komen. Vanaf daar kan je 't opbouwen.
Dit overlapt wel met wat ik wil. Werken met dd DAW open is prima 90% van de tijd.
Alleen af en toe wil ik gewoon een kwartiettje spelen en aan de knoppen draaien... geen doel... gewoon ff paar minuutjes prutsen. Als de pc dan uit kan blijven is dat wel zo makkelijk.
 
Ik zie dat je 2 synths via USB verbonden hebt, en dat zou ik lekker zo houden als dat werkt. Je kan parallel daar aan een klein mixertje erbij zetten en diezelfde synths met jacks aansluiten. Ben je voor een paar tientjes klaar.
 
Ik zie dat je 2 synths via USB verbonden hebt, en dat zou ik lekker zo houden als dat werkt. Je kan parallel daar aan een klein mixertje erbij zetten en diezelfde synths met jacks aansluiten. Ben je voor een paar tientjes klaar.
De rytm werlt best goed via enkel usb idd. Alleen effecten neemt ie dan niet op. Kleinigheidje.
De OpSix doet geen audio via usb, maar de patxhes kun je via usb overzetten naar de vst versie. Echter lijkt t mij wel leuk om wat live op te nemen terwijl ik aan de knoppen draai, dus daar is wel een audio kanaaltje bij nodig.
Maar je hebt gelijk, zo lang usb goed genoeg is, prima... scheelt weer kabels :)
 
Een mixer kan dus meerdere devices doorgeven naar 1 set speakers? Zitten daar nog beperkingen aan?

Zou ik bijvoorbeeld een opstelling kunnen maken waarbij ik alle synths aansluit op een mixer, en die vervolgens aansluit op de audio interface die het geluid doorstuurt naar pc en speakers?
 
Zou ik bijvoorbeeld een opstelling kunnen maken waarbij ik alle synths aansluit op een mixer, en die vervolgens aansluit op de audio interface die het geluid doorstuurt naar pc en speakers?

je koopt een mixer zodat je al je hardware in kan pluggen en die gaat dan in je interface of je koopt een grotere interface met meer ingangen.

 
Ik heb zelf een soundtrack signatuur 12 mtk. Is een analoge mixer die ook en 12 in usb audio interface is. Met analoge eq en wat fx die ik nooit gebruik. Voordeel is dan dat je alles op losse sporen kan opnemen op je pc in tegenstelling tot een normale mixer naar een audiointerface.
 
Overstappen op een andere audio interface is een optie, wat zou dan een goede zijn?
Ik heb een UMC1820 van behringer. Erg te breiden over. 8 inputs en midi in out. En dat mocht je nog willen uitbreiden later. Die kan wel de inputs monitoren zonder computer. Dan is het eigenlijk gewoon een volume mixer.
 
Dus alles bijelkaar lijkt t meest praktische denk ik tot nu toe gewoon een audio interface met meer inputs.

Ik heb dus nu een 4i4 van focusrite.
Ik weet hoe dat werkt, en ben er blij mee. Dus als ik in die lijn van producten zoek dan lijkt de 18i8 me een goede optie?

Veel meer inputs dan de 4i4 dus daar ben ik wel ff zoet mee.
Ik hoef niet zoveel outputs. Alles meer dan 4 is voor mij verspilde ruimte (de 18i8 heeft er 8). En als ik het goed begrijp is die 18i8 in tegenstelling tot de 4i4 wel als standalone te gebruiken (kan iemand dat bevestigen?).

Met nog geen 400 euro is dat ook wel betaalbaar, wat ook wel fijn is. Dan gebruik kan ik de 4i4 wel gebruiken als ik eens met de laptop en een device op stap wil :)
 
Ik hoef niet zoveel outputs. Alles meer dan 4 is voor mij verspilde ruimte (de 18i8 heeft er 8). En als ik het goed begrijp is die 18i8 in tegenstelling tot de 4i4 wel als standalone te gebruiken (kan iemand dat bevestigen?).

Heb die reeds zo gebruikt: Drumcomputer 8 uitgangen naar 18i8 en dan naar monitoren.
 
Ik heb een UMC1820 van behringer. Erg te breiden over. 8 inputs en midi in out. En dat mocht je nog willen uitbreiden later. Die kan wel de inputs monitoren zonder computer. Dan is het eigenlijk gewoon een volume mixer.
Ik heb ook een UMC1820, werkt prima en dan heb je ook een Adat in en out zodat je heel makkelijk flink kan uitbreiden met bijv ADA 8200 voor iets meer dan 200 euro en krijg je een hele sloot aan ins en outs erbij, Adat zit ook op de Focusrite da's wel handig maar da's wel alleen een input, er zit geen output op.
Mocht je een mixer voor je interface erbij willen zetten dan is bijv een Tascam 12 handig omdat die behalve audio ook midi verwerkt Tasscam 12
 
Ik had vroeger een 2i2(fantastisch apparaat en usb D!!) maar wou meerdere sporen kunnen opnemen dus heb een 8i6 gehaald voordeel er van en gelijk nadeel is dat die naast een usb c(oh even me telefoon opladen etc.) aansluiting ook nog een voeding heeft en volgens mij de laatsten instellingen onthoudt maar geen mogelijkheid zonder pc op de gain van input 1/2 de monitor uitgang en de 2 stereo jack uitgangen dingen te veranderen.
Maar goed ik vind de software van Focusrite niet geweldig en heb nog niet de moeite genomen om "gratis" software te vinden waarmee ik multie track kan opnemen al denk ik nog steeds dat wavelab6 dit ook kan.
Maar goed om even op topic te blijven omdat ik ook zonder pc wil kunnen jammen zodat de verleiding om andere dingen te doen zo als sf berichtjes te tikken heb ik lang geleden een keer een alesis multiemix 8 line gekocht ben ik zeer over te spreken 1u niet heel zwaar net iets te groot voor een laptop tas maar zeker makkelijk voor een freaksessie met meerdere mensen met die zelfde rede heb ik ook ooit eens een motu midi express gehaald voordeel van dit ding voor toen die tijd twee of drie honderd euro extra je naast de 8 presets je ook 8 instelling hebt die je van te voren zelf via een pc kan instellen (waar bij mij de software altijd stopt met werken als ik op save druk)maar wel handig van dit apparaat dat je de cc uit kan zetten en puur alleen de klok kan laten lopen al heeft midi magie soms ook zeer vermakelijke momenten!
Heb voor het offline opnemen ooit eens een tascam dp-02cf toe gedeelt gekregen waar ik wel tot het punt mee ben gekomen hoe ik er mee moet opnemen maar nog steeds niet snap hoe je die opnamen dan op die compact flash kaart krijgt en het voordeel van zon scarlett 2i2 is dat je opnamen gelijk digitaal is :D
mocht iemand dit lezen en interesse hebben in een tascam dp-02cf stuur een berichtje ^^

TLDR een laptop is wel handig en maakt bepaalde hardware een stuk goedkoper al zijn er ook zeker goeie en goedkope alternatieve
 
Back
Top