Dit is een High Resolution Listening Test

Interessant. Op werk met headset 4, met mn in ears op werk tot 5. (als ik het veel harder zet, hoor ik die anderen evengoed niet, is ook logisch) Op mn telefoon met in ears 6, en 7 een beetje.
 
Laatst gewijzigd:
6 x op studio monitors en ook op AKG k240 80 ohms
(Was eigenlijk echt bang dat dit een jumpscare mopje ging zijn) :D
 
Het hangt wel af van het volume. Als ik het volume tamelijk veel omhoog gooi, maar nog niet op "standje gehoorbeschadiging", dan hoor ik het 8x met een goedkope (maar prima) Superlux HD662F koptelefoon, die hangt aan een goedkope Behringer UCA202, die op z'n beurt weer hangt aan een voorhistorische HP laptop.
 
grappig op mijn inears op mijn telefoon is de 6e duidelijk te verstaan.
nu weet ik dat mijn earbuds het hoog overdrijven.
op mijn hd650 kan ik het horen maar is het niet duidelijk.

wel grappig die opname is echt slecht kwa kwaliteit.
en zoals gezegt hangt het van het volume af.
 
Op een niet al te beste Sony koptelefoon hoor ik het 7,5 keer. Bij de laatste die ik hoor kan ik alleen 'This is a high resolution' horen. Als ik het volume verhoog hoor ik het wel helemaal 8 keer.

Toevoeging: op Presonus Eris E8 monitors hoor ik 'm 5 keer goed.
 
Laatst gewijzigd:
Zoals ik het snap gaat het om bit depth en kan je met hi res nog op laag volume details hebben, die bij minder bits wegvallen in de quantisering.
 
Wat testen we? Onze apparatuur, of onze oren?
Beide.

Hoe vaker je het signaal hoort, hoe hoger de resolutie en hoe beter je oren moeten zijn om het te horen.
(Om te bepalen of je oren of je apparatuur het probleem is, begin je niet aan het begin maar op de helft van de file.
Dan draai je het volume zo hoog mogelijk en probeert te horen of je apparatuur het nog kan weergeven.)


Dan nu de nummers:
Het aantal keer dat je het hoort, min 2, vermenigvuldigt met 10 is jou geschatte dynamisch bereik in dB.
Dus hoor je het geluid 9 keer, dan is je dynamische resolutie 70dB.
11 keer horen is CD kwaliteit.
14 keer horen is de theoretische grens van wat apparatuur kan, ofwel 120dB.

De geluidsfile heeft een crest factor van 18dB en is normaal voor de meeste muziek.
Is de muziek erg gecomprimeerd, dan zal het makkelijker te horen zijn. En zal je het 1x meer kunnen horen.
 
Hoe komt het nu, dat niemand de 14 haalt?

Het dynamisch berijk van het menselijk gehoor is toch 120dB?
Ja en nee.
Die 120dB is het verschil tussen het absolute zachtste geluid wat iemand kan horen.
(Dat is het stromen van het bloed in je oren. Lagere volumes zijn onmogelijk.)
En het hardste geluid wat je nog kan horen zonder meteen pijn in je oren te krijgen.

Hoor je eerst zo’n hard geluid, dan moeten je oren eerst tot rust komen om een heel zacht geluid te kunnen horen.
Er zit blijkbaar een soort mechanische compressie ingebouwd in je oren, dit ook om gehoorschade te voorkomen.
Die compressie moet eerst uitgezet worden, en dat duurt een bepaalde tijd.

In de praktijk is het verschil tussen het hardste en zachtste geluid wat iemand vlak na elkaar kan horen zo’n 70dB.

Hoor je een hard en een zacht geluid tegelijkertijd, dan komt masking om de hoek kijken, en word het verschil nog kleiner.
 
Back
Top