Failliete muziekketen Keymusic veilt alle instrumenten met kortingen tot 90%: “Grootste muziekveiling ter wereld”

Ik zat de algemene voorwaarden door te lezen maar heb sterk het vermoeden dat dit niet door een jurist is ogeschreven.

Maar ja, loop je tegen problemen aan, gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen. Rode vlag als je dit leest in hun voorwaarden, met zo'n bedrijf kun je maar beter geen zaken doen.
 
Wat het niet ophalen betreft en de gevolgen daarvan, dat is bij Troostwijk en BVA niet anders.

Die lui organiseren een ophaaldag en zijn dan heel de dag aanwezig op de betreffende locatie waar de spullen staan opgesteld.

Mocht iemand dan niet komen, dan staan die spullen daar nog terwijl er niemand meer is om ze te overhandigen. Het kan zijn dat de locatie onder het faillissement valt en dan is er buiten de ophaaldag om niet zo maar een mogelijkheid om daar weer binnen te komen, mocht er een locatie zijn gehuurd voor de ophaaldag, dan zit men er ook niet op te wachten dat er spullen blijven staan. Sowieso hebben die mensen die op de ophaaldag aanwezig zijn om je spullen te overhandigen ook gewoon een planning en werken ze vaak elke dag op een andere locatie, hoeft niet perse in de buurt te zijn.

Maw, kom je je spullen niet ophalen, dan leidt dit tot extra kosten voor het veilinghuis die dus ook logischerwijs worden doorberekend. Dat je je spullen dan eventueel kwijt zou zijn kan je als dubieus ervaren maar je bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden als je gaat bieden.

Nu is het wel zo dat er soms nog wel een mouw aan te passen valt, maar die garantie heb je niet. Zie het als een stok achter de deur om er zeker van te zijn dat zoveel mogelijk verkochte items ook daadwerkelijk worden opgehaald.
 
maar je bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden als je gaat bieden.

Niet onmogelijk, maar zou vooraf daar toch een juridisch kader van willen zien. Zoek je even online, veilinghuizen doen meer dingen die wettelijk gezien niet door de beugel kunnen. Zoek bv. even op Google naar het document 'Belgische Internet veilinghuizen permitteren zich onwettelijke praktijken en riskeren zware straffen', door J. De Vree.
 
Ja ik zat me net hetzelfde te bedenken eigenlijk ...
Ik ken een jurist, en die zei net dit:

"Er is wel levering nodig om echt van eigenaar over te gaan. Maar er ontstaat natuurlijk ook wel een leveringsverplichting. Dit mag je inderdaad niet op deze manier opnemen. Dat zouden dan eerder administratiekosten of iets dergelijks moeten zijn."
 
Ik ken een jurist, en die zei net dit:

"Er is wel levering nodig om echt van eigenaar over te gaan. Maar er ontstaat natuurlijk ook wel een leveringsverplichting. Dit mag je inderdaad niet op deze manier opnemen. Dat zouden dan eerder administratiekosten of iets dergelijks moeten zijn."

Op deze manier kan het dus niet, zoals zij dat opnemen in hun voorwaarden. Aan de andere kant, wat @demian hierboven al noemde, zo'n veilinghuis moet in sommige gevallen extra kosten maken. Het kan dan om meer gaan dan alleen administratiekosten, bijvoorbeeld kosten om spullen ergens te stallen totdat de koper het wel komt ophalen. Maar juist dan is het vreemd dat die voorwaarden zo raar zijn opgeschreven, het zou helder moeten zijn in juridische zin zodat iedereen vooraf weet waar hij/zij aan toe is. Omdat dit niet het geval is, het is voor zo'n bedrijf kennelijk niet belangrijk genoeg om dit goed te regelen, ik zou er niet mee in zee gaan...
 
Mja, als je die spullen gewoon op komt halen is er natuurlijk niets aan de hand.

Toen het stripmuseum in Rotterdam failliet ging heb ik een enorme collectie stripsboeken, waaronder een aantal zeldzame, voor een hele mooie prijs op de kop kunnen tikken. Daar kwamen idd wel commissiekosten enzo bij, maar uiteindelijk was het nog een prima deal. Dus ik zou niet meteen zo negatief zijn en eerst maar eens kijken wat er te halen valt en voor hoeveel.
 
Ik ken een jurist, en die zei net dit:

"Er is wel levering nodig om echt van eigenaar over te gaan. Maar er ontstaat natuurlijk ook wel een leveringsverplichting. Dit mag je inderdaad niet op deze manier opnemen. Dat zouden dan eerder administratiekosten of iets dergelijks moeten zijn."
Was het een Belgische jurist, of zijn die regels in de hele EU hetzelfde? En gelden voor veilingen ook niet afwijkende regels tov een winkeltransactie?
 
In sommige gevallen is er bij een veiling de optie om gekochte artikelen te laten versturen, dat werkt prima vaak. Het hangt er wel vanaf hoe makkelijk verstuurbaar is of die optie er is, maar zelfs grote machines kan je soms laten bezorgen (maar is wel heel duur). In ieder geval, ik zou niet gaan bieden als je denkt dat je het artikel misschien niet op gaat halen, verder werken die veilingen prima, heb al meerdere keren een goeie deal gemaakt voor spullen (Niet muziek gerelateerd overigens)
 
Goed om te lezen dat iedereen hier zo negatief is over veilingen.

Dan heb ik tenminste kans om een Moog One voor €1.500 te kopen (10% van €10.000 + de helft aan kosten). :dubbel:
 
Laatste nieuws: Er komt geen Keymusicveiling in Nederland, de curator ziet daar niets in: 'Je verstoort er de markt mee als er voor honderdduizenden euro's aan spullen op internet komen. Daar is niemand bij gebaat.'

De voorraad wordt nu vanaf 15 november (op uw plaatsen.....) verkocht via twee 'poppupwinkels' in Utrecht en Eindhoven en de webwinkel, die onder de curator weer worden uitgebaat door de oud-eigenaar, Jan 't Hoen. Opbrengst gaat dan naar de schuldeisers (maar da's met de Belgische veiling natuurlijk ook zo).

Er komt verder geen doorstart meer. Er was belangstelling, maar de biedingen waren te laag
 
Hmm, misschien ga ik wel even kijken in Eindhoven dan. Vechten om de ukeleles als ware het gratis TVs tijdens Black Friday in de US.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top