De synthforum analoge computer (modular)!

Eindelijk dan. De raadselachtige panelen. Op de achterkant (staat niet in spiegelschrift) zijn dezelfde leesbare zinnen te vinden.
Het is een beetje bakaliet achtig plastic-kunstof (het geleid geen electriciteit.) De draadjes met aan weerskanten banaanstekkers die precies in de gaatjes passen moet ik nog opzoeken. De omlijsting was van alluminium en zouden in een of ander rek kunnen passen.


IMG_1514K.jpg
 
`K heb het gevonden de eerst computers.


Daarnaast beschikt het museum over een EAI-ponskaartlezer.
Deze ponskaartlezer is afkomstig van de LR-analoge/digitale computer.

Het is van de Droogdok RSV Rotterdam geweest vermoedelijk van de loonuitbetalingsadministratie.
waar ik toen ook nog gewerkt heb. 1970 (niet op de administratie)
Uit de tijd `toen was geluk nog heel gewoon.`

Ik herriner me nog die kaarten waar je de huur mee kon betalen.

 
Laatst gewijzigd:
Knap zoekwerk! Het is dus wel van een oude computer, maar niet van van een analoge computer. Ik wist niet dat vroege digitale computers ook met patch panels werkte. Misschien zijn ze er in dat museum wel in geïnteresseerd?
 
Misschien een domme vraag, maar waarom bewaar je dat soort meuk eigenlijk als het niet eens werkt / incompleet is of zelfs onduidelijk is wat het überhaupt is? Ik heb ook weleens een neiging om ouwe meuk te bewaren ("komt misschien nog van pas") maar zo af en toe heerlijk om 99 van die 100 VGA kabels gewoon weg te gooien.
 
Laatst gewijzigd:
Zeroscope is dan wel wat prijzig, waarschijnlijk heb je al genoeg aan een DSO138? Heb ik ook aan mijn modular hangen, werkt prima. Was €25,- ofzo.

Excuses voor het hijacken van dit topic.. Ik kwam deze post tegen tijdens m'n zoektocht naar een (eurorack) oscilloscope module.

Is zo'n DSO138 makkelijk te combineren met eurorack? Is het nog noodzakelijk dat ik hem uitbouw met minijack inputs? Hoe gaat dit precies in z'n werk? Ik ben echt 100% noob wat DYI betreft.

Alvast bedankt!

EDIT:
De vpme ZeroScope is eigenlijk perfect, maar als ik voor 25 euro hetzelfde kan bereiken dan heeft dat wel m'n voorkeur :)
 
Dat is inderdaad de grote uitdaging: wat kun je met een analoge computer dat ook nog auditief interessant is...?
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja dat vroeg ik me eigenlijk al vanaf het begin van deze draad af maar ik neem aan dat je vooral in het generatieve/sequence achtige veel leuke dingen kunt doen door triggers en CV waardes te 'berekenen' enzo.
 
Ja dat vroeg ik me eigenlijk al vanaf het begin van deze draad af maar ik neem aan dat je vooral in het generatieve/sequence achtige veel leuke dingen kunt doen door triggers en CV waardes te 'berekenen' enzo.

Daar zal het denk ik op uit draaien. Chaos als audiosignaal is even leuk, maar veel daarvan klinkt min of meer hetzelfde. Dat wordt dus nog een hele uitdaging om daar iets verrassends uit te krijgen. (Dat is mijn plan A.) Trage chaotische signalen kun je wel voor modulatie gebruiken. Dan krijg je ambient-achtige zaken. (Dat is mijn plan B.) ;)
 
Misschien een domme vraag, maar waarom bewaar je dat soort meuk eigenlijk als het niet eens werkt / incompleet is of zelfs onduidelijk is wat het überhaupt is? Ik heb ook weleens een neiging om ouwe meuk te bewaren ("komt misschien nog van pas") maar zo af en toe heerlijk om 99 van die 100 VGA kabels gewoon weg te gooien.
Geen domme vraag. Voor mij was het gratis. Daarom hecht ik er ook geen waarde aan. Gebruik het dan voor een heel ander doel. Als thee onderzetter en omdat het zo klein is. Het kan ook als zeef gebruikt worden. Het is makkelijk schoon te houden even afspoelen onde de kraan. Na al die jaren is het nog behoorlijk sterk. Het geen bakaliet dat was er eerder. Het isoleerd goed. In plaats van gas zit ik nogal eens met electronica te prutsen allemaal uit de jaren zeventig dat is gelukkig tegenwoordig een stuk goedkoper geworden. Het enige wat ik niet heb is aftertouch met muziek instumenten. Goedkope `brol` Maar dat zit mijn creativiteit niet in de weg.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Heb je deze inmiddels in bezit? Ja/nee/waarom ?

Nee - dat is niet doorgegaan omdat die plotseling veel duurder werd dan waar ik op gerekend had. Ook was ik van plan The Analog Thing in Willem I of II te bekijken en even uit te proberen, maar toen was die net uitgeleend. Wat voor mij de doorslag gaf is dat Ladik inmiddels een integrator module heeft uitgebracht, waarmee het mogelijk wordt een (soort van) analoge computer op Eurorack te bouwen. De andere Eurorack modules die je daarvoor nodig hebt bestaan al langer. Uiteindelijk heb ik nu aan mijn modular al wel evenveel geld of meer uitgegeven dan The Analog Thing kostte... Maar goed - ik wil niet al te vaak van plan veranderen, dus ga ik nu met Eurorack verder. Dat laatste is ook veel avontuurlijker dan het gebruik van een kant en klaar semi-modulair toestel als The Analog Thing. En zo zie je maar: de wereld hangt van de toevalligheden aan elkaar! ;)

Waarschijnlijk verdient The Analog Thing voor meer wetenschappelijke en educatieve doeleinden wel de voorkeur. Maar voor mij is het toch meer hobbymatig gepiel met wat curieuze audio toepassingen.
 
Onbegrijpelijk dat het veel geld kost. Het kost alleen tijd. Alle jaren zijn er wel zendamateur verkopen van onderdelen. Of van sloop van electronisch goedkope spullen dingen uit elkaar gehaald. Knutselaars die er mee ophouden geven vaak dozen met spullen weg om er maar van af te zijn. In landen die veel armer zijn dan Nederland wordt er ook altijd nog volop ge-hobiëd.
 
Laatst gewijzigd:
Ja op Waterlooplein was er een tijdje een stal die de inventaris van een oude electronica zaak had opgekocht man o man zag er allemaal erg laboratorium uit, ook dingen met buizen ik vond het facinerend ik kon er alleen niks mee. Heb wel electronica voor dummies liggen.. maar helaas
 
Onbegrijpelijk dat het veel geld kost. Het kost alleen tijd. Alle jaren zijn er wel zendamateur verkopen van onderdelen. Of van sloop van electronisch goedkope spullen dingen uit elkaar gehaald.

Moet maar net iets tussen zitten dat bruikbaar is. In het geval van The Analog Thing, die bevat analoge multipliers. Zo'n AD633 is gewoon duur, kom je ook niet zo snel tegen.
 
Ik heb ook zelf geprobeerd integrators te bouwen (en mijn belevenissen moeten hier en daar op het forum nog wel terug te vinden zijn), maar het bouwen van een deugdelijke integrator is toch lastiger dan het lijkt! Die dingen zijn extreem gevoelig voor storingen, brom en drift. Zeker als je er een paar achter elkaar wil kunnen schakelen! Dus dat moet netjes en heel compact gebouwd worden. Een plankje met spijkers zoals ik van plan was kun je vergeten, want dat gaat al snel brommen en oscilleren. Daarom ben ik daar ook mee gestopt, dan maar liever wat meer geld uitgegeven en netjes gebouwde kant en klare modules gekocht.
 
Back
Top