Synthforum Colllab: NorthernlightX VS Stoter

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.806
Locatie
Velserbroek
Hallo lieve mensen.

Omdat @stoter wel ruige techno plaatjes produceert, en ik dat soms ook wel leuk vind om te maken maar nog niet zo veel ervaring mee heb, heb ik hem half februari benaderd of hij het leuk vond om eens wat samen te doen. Na wat heen en weer gestuur van ideetjes is daar een best leuke track uit ontstaan. Niet voor tere zieltjes. We hebben nog geen titel voor de track, al schiet me nu te binnen dat "Tinnitus" misschien wel een passende naam is :D.

De track is gemaakt in Ableton Live. Die DAW hebben we allebei, maar er was dan weer bijna geen enkele 3rd party plugin die we allebei hadden. Bij het produceren en mixen van de track zijn dus vrijwel alleen "stock" ableton plugins gebruikt. Op een enkel spoor is de (gratis) plugin Valhalla SuperMassive gebruikt als galm. Voor het masteren heb ik Fabfilter Pro-Q3 en Pro-L2 gebruikt, evenals de Sonnox Inflator. Geluiden komen o.a. uit Hive2 (gesampled en verknipt door Stoter), en de lead zijn 2 layers uit Analog (Ableton) en een Moog Subsequent37.

Feedback is welkom. De track is vrij minimal, dus als je suggesties hebt om de track vetter te maken dan staan we daar voor open.



De embed link doet het niet ten tijde van het posten, dus dan maar ook een web link:
 
Geslaagde samenwerking :okdan:
Persoonlijk vind ik het geheel iets teveel geplet, waardoor sommige sounds niet helemaal lekker uit de verf komen. Daarnaast vind ik de kick teveel tok en te weinig low end hebben, of de kick is net iets te kort. ik had voor dit genre voor een rumble kick gegaan. Ik heb er ooit eens eentje gemaakt met hulp van deze video:



Verder goeie opbouw, lekkere vibe, goeie break!
 
Hmm, weinig mensen zijn fan van het hoog in de kick blijkbaar. Dat is wel opvallend. Moeten we misschien iets mee doen, al zal de klik niet helemaal uit de kick verdwijnen want dan verandert het hele karakter van de kick.

Er komt waarschijnlijk nog een ge-update versie want we hebben een klein lijstje aan puntjes verzameld om naar te kijken. Zal wel een seintje geven als er een nieuwe versie online staat.
 
Toffe track, ik ben geen fan van het genre, dus mss zijn mijn suggestie een beetje off the mark. Maar ik zou de kick iets later laten inkomen, samen met de hh, zodat het eerste geluid wat meer kan ademen en spanning kan opbouwen. Ik zou ook bij de melodische stukken de eq zo instellen dat de melodie iets meer eruit springt.
 
Wauw, zoveel toffe reacties - en ik had nog niet eens gereageerd. Excusé. Ik was sowieso wat aan de drukke kant, en ik moest eigenlijk ook wel even bijkomen van deze. Niets negatiefs hoor, gewoon zoals je dat kunt hebben, na zo'n piekje van knallen aan een track.

Ik heb 'm net weer es terug opgezet, en niet slecht hoor, ha! :D

Toch mooi voor elkaar gekregen zo.


Met stoter erbij lukt het altijd :)
Goed gelukt dus, ik heb er met plezier naar geluisterd. Topplaatje.

ahwww, Jan.. dat is lief.

Dank voor de complimenten!


Lekker hoor, zelf ben ik niet zo'n fan van zo'n gelayerde kick. De 'click' in de kick begint me op een gegeven moment wat te storen (maar dat is persoonlijk, hou ook meer van diepe donkere kicks).
Geslaagde samenwerking :okdan:
[...] Daarnaast vind ik de kick teveel tok en te weinig low end hebben, of de kick is net iets te kort. ik had voor dit genre voor een rumble kick gegaan.

Thanks guys! :)

@NorthernLightX had me precies dat doorgestuurd, een project met een rumble kick, haha... oeps.. my bad, waarschijnlijk.. ik ben er altijd wat voorzichtig mee, liever te weinig dan teveel (sub)bas in de kicks, maar ik mag idd wat meer lef hebben en gewoon ervoor gaan. Daarnaast moet ik simpelweg mijn studio nog wat beter leren kennen, nog niet zo heel lang geleden een subje toegevoegd. Die zet ik soms te hard en soms te zacht, moet de sweetspot nog effe vinden.


Het missen van sampler-vocals en stem effecten...
Ramt er lekker op los hoor! Tip beaam ik met de bovenbuurman, maar ach aan de andere kant, dat gelul van die stemmetjes ook altijd ...

Hahaha, true. Maar goed, het zou kunnen.. Thanks! En Zoolook is tof :okdan:


geslaagde samenwerking, heeft wel die grote danshal allures
Lekkere track.
Op m'n laptop klinkt hij een beetje 'massaal', maar dat kan bewust zijn.
(alsof er heel veel tegelijk gebeurt, wat eigenlijk wel meevalt)
Persoonlijk vind ik het geheel iets teveel geplet, waardoor sommige sounds niet helemaal lekker uit de verf komen.

Dank jullie wel! En zeker. Zo plat als een dubbeltje. Ben het er wel mee eens, dat iets minder LUFS zou mogen, maar hij hoort eigenlijk wel een beetje zo te klinken in de context van wat NLX draait. Dat was trouwens het uitgangspunt, om een track te bouwen die hij aan een set-list zou kunnen toevoegen. Hopelijk zitten we daarmee al goed in de buurt.


Het Middenstuk vind ik het lekkerste in het gehoor liggen. Van de [ NorthernlightX VS Michiel Stoter - Techn ]
Het is het meest doffe gedeelte. Het ligt niet aan het volume ervan. Vermoedelijk heeft het allerlei frequenties in zich die even hard zijn.

Dank! Ja en het is de break, dan wordt het misschien niet zachter, maar in elk geval rustiger aan de oren. Even niet dat geram van die beats. :)


Hmm, weinig mensen zijn fan van het hoog in de kick blijkbaar. Dat is wel opvallend. Moeten we misschien iets mee doen, al zal de klik niet helemaal uit de kick verdwijnen want dan verandert het hele karakter van de kick.

Komt goed man. Die update gaan we ons inderdaad nog wel effe aan wagen, dan kunnen we dit es onderzoeken.


Ik vind 'm ook fijn.

:) dank!


Toffe track, ik ben geen fan van het genre, dus mss zijn mijn suggestie een beetje off the mark. Maar ik zou de kick iets later laten inkomen, samen met de hh, zodat het eerste geluid wat meer kan ademen en spanning kan opbouwen. Ik zou ook bij de melodische stukken de eq zo instellen dat de melodie iets meer eruit springt.

Thanks voor 't compliment en de suggestie! Ik dácht dat we dat ongeveer al deden, maar misschien kan het contrast groter.. nemen we mee..
 
Laatst gewijzigd:
Er staat een nieuwe versie online (zelfde link). Er zijn wat geluiden toegevoegd, de kick is wat duisterder en de mix is opnieuw gedaan. Volgens mij is hij af zo. :mega:
 
Back
Top