Is wat ik eerder aangaf met die OB-E software VS een Oberheim SEM poly,is gewoon niet te vergelijken,lachwekkend of om van te wenen
Ik geloof nooit dat Tom Oberheim himself goedkeuring zou geven voor een OB-E die 'om van te wenen is'... zelfs niet voor een zak vol goudstukken, want het strookt niet met zijn merk/ idee / marketing / overtuiging.
En natuurlijk klinkt de OB-E niet 1:1 hetzelfde.
Het zijn ook 2 verschillende technologiën.
Op 20 jaar tijd is er op SF heel wat afgekletst en geleuterd door puriteinen die de magie of 'het beter zijn dan' in hun mythologische roes blijven verdedigen. Weinig mensen op SF hier hebben zulke grote collectie analogen gehad als ik, dus ik durf er een hartig woordje over mee spreken. OB-Xa, OB-8 en vele, vele anderen. In vervlogen jaren toen veel SF'ers nog met een tutter in hun kindermuiltje rondliepen. So been there, done that. Waren die analoge synths goed? Ja. (er was weinig alternatief) Waren ze beter dan mijn huidige setup ? Nee.
Elke synth, digitaal, analoog of VST heeft zijn specifieke klank, eigenschappen, voordelen en nadelen. Als ik de plaats en het fortuin had, dan kocht ik elke synth. Simple as that. Omdat een CS80 geen DX7 is, en een Prophet VS geen Wavestate.
Maar om steeds weer het geneuzel boven te halen dat deze of gene beter is, geneuzel over envlopes, filters en weet ik veel welke details, dat wordt stillaan hopeloos. Nét dat misbruikt de marketing afdeling van fabrikanten om hun waar aan de man te brengen aan de mensen die de materie niet vatten en nogal goedgelovig zijn. En dat zijn er veel. Heel veel. Ook Behringer heeft dat begrepen, zij het dat ze het betaalbaar houden wat in elk gevaal een gigantisch voordeel is.
En de de botweg idiote prijssetting van de OBX8 (maar ook P5, One) moet vooral bewerstelligen dat je als koper vooral het idee krijgt een echte droommachine, krachtpatser en unieke toverdoos te kopen. Which is simply NOT. En de ontnuchtering die volgt is groot waarvan de vele P5's die intussen te koop staan (huidig 3! op 2dehands) het stille bewijs is. De enige reden voor mij om nog in de buidel te tasten is als een fabrikant komt met iets dat baanbrekend is. Waldorf Quantom is zo een goed voorbeeld. (en VST's zoals Pigments)
Tot slot hoort geen hond of je nu een Juno 6, een JV1080 met vintage card, de OB-E of wat voor VST dan ook je hebt gebruikt.
Ik kaart de misverstanden al 20 jaar aan, en ik zal dat blijven doen. Want er is zoiets als fictie, en realiteit.
(nu, at the end doet iedereen wat hij wil - het is niet mijn bankrekeing)
Zoals Andrew Sheps zegt: "Analog is a myth. Not only a myth, but a gigantic myth!"
Heb ik een probleem met de OB-X8? Neen. Het ding is echt wel bruikbaar, net zoals elke andere synth, analoog, virtueel, digitaal of VST.
Maar mijn idee over de OB-X8 blijft: oude wijn in nieuwe zakken, die bovendien zot overpriced is. Ik kijk dus halsrijkend uit naar het betaalbare alternatief bij Behringer. (o.m. de DS80 staat in elk geval op mijn lijst) En ik ben er zeker van dat Behringer binnenkort Tommeke een flinke oplawaai gaan verkopen met de UBX aan 1/3 van de prijs en aanzienlijk veel markt gaat wegkapen.
Dan kunnen de puriteinen weer gaan staan huilen dat het toch niet hetzelfde is als hun dierbare Oberheim.