Oberheim is terug met de OB-X8

oberheim-drinks-770x425.jpg


Oberheim is terug! Een nieuw hoofdstuk is aangebroken.

Aangeboden door Tom Oberheim, voormalig Oberheim-ingenieurs Marcus Ryle en Tony Karavidas, in samenwerking met Sequential's Dave Smith en zijn team.

Bezoek www.oberheim.com en schrijf je in om gek gemaakt te worden met teasers en meer.



Muziek door J3PO

edit: vertaling in het Nederlands en toevoeging video en foto door het mod-team

toevoeging 5 mei: Oberheim OB-X8 Leak
 
Last edited by a moderator:
Hij klinkt heel erg strak voor een OB-X zelfs want een OB-8 is de meest stabiele van de 3 vintage exemplaren,maar dat weten al diegenen die er 1 gaan kopen allicht niet,dus zal het niet opvallen.
Knap hoor dat je het intellect van de kopers zonder hen te kennen kunt duiden.
 
Knap hoor dat je het intellect van de kopers zonder hen te kennen kunt duiden.

Wel er kunnen altijd uitzonderingen zijn maar de meesten die deze nieuwe synth gaan kopen hebben nooit een echte OBX in 8 voice versie in het bezit gehad. (idem met die P5 rev 4,ZO weinig rev 2's zijn er..)

En de meesten if not all die dat een echte OBX actueel hebben gaan geen fakery kopen,maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk,die gewoon alles er in halen.

Vintage milieu en affectionatum is echt iets apparts hoor kwa spirit..,heeft echt niets te maken met massa's nieuwe gear te kopen,daarvan wordt je niet echt slimmer hoe vintage gear werkelijk klinkt.

Om het fijne ervan te weten moet je ze echt hebben of lang genoeg gehad hebben.
 
Benieuwd hoe de combinatie van de verschillende modellen gaan klinken.
 
Ik zocht ook al naar de FX sectie. Leuk hoor, al die demo's waar je een nat broekje van krijgt maar ik hoor het toch liever droog.
 
Inhalt heeft/had zijn demo droog als download online.
Ik ga hem eens in combi met de Chase Bliss CXM reverb en de Suhr discovery delay gebruiken ik verwacht dat dat een mooie combi is.
 
Knap hoor dat je het intellect van de kopers zonder hen te kennen kunt duiden.
Op basis van een YouTube video met verborgen galm...


Dat zullen anderen allemaal doen eens de OBX AB vergelijkingen op YT opduiken..,en dan krijgen we de pseudo-experts hier aan de hoor die hun (toekomstige) OB-X8 gaan verdedigen.

Om te horen of er een reverb op een demo gebruikt is geweest moet je noch de reverb of het toestel bezitten,wel goed paar oren met werkende hersenen eraan verbonden,dat heeft niet iedereen blijkbaar...
 
Ik denk dat meeste bezitters gewoon lekker muziek gaan maken in plaats van kurk snuffelen. Alle argumenten werden ook al genoemd toen de Prophet 5/10 rev 4 eraan zat te komen en op enkele zure puristen op Gearspace na is die discussie ook wel verstomd. Ik heb SMD vs Through-Hole nog open op mijn bingokaart maar de dag is nog jong.
 
Ik denk dat meeste bezitters gewoon lekker muziek gaan maken in plaats van kurk snuffelen. Alle argumenten werden ook al genoemd toen de Prophet 5/10 rev 4 eraan zat te komen en op enkele zure puristen op Gearspace na is die discussie ook wel verstomd. Ik heb SMD vs Through-Hole nog open op mijn bingokaart maar de dag is nog jong.

Wel,ik concludeer er iets anders uit met name dat er vrij weinig in de omloop zijn en dus is het moeilijk te argumenteren als je nooit 1 echt hebt gehoord hebt,daarom ik juist aanhaalde dat de meesten het niet gaan horen indien een toestel vrij veel strakker klinkt VS het vintage exemplaar.

Is niet zoals met een SH-101 of TR-909 die velen al gehad hebben.

De originele P5 is op zich al wel een vrij stabiel toestel (eenmaal degelijk geserviced) en de originele Rev 2 van de P5 met SSM's klinkt ook al veel strakker als de eigen Rev3 versies,dus wat deze repro betreft is die heel goed gelukt.

Maar een vintage OBX is echt iets apparts,maar je bent beter met de nieuwe versie dan met het vintage exemplaar als je geen verassingen wil.
 
Hahaha SMD is ruk als je het zelf met de hand moet solderen. spreek uit ervaring :-)))

Waar koop ik zo een verborgen galm? Ben de mijne kwijt heb hem ooit ergens verborgen.

@egres ik snap wat je bedoelt maar het komt een beetje arrogant over.
Er zijn zat mensen met goede oren in de audio wereld.
En knap dat je reverb kan horen. ....

Wat ik tot nu toe in de demo's hoor is de artifical pitch drift.
Dat klinkt toch anders dan in de meeste vintage bakken.
Dus ja zo een vitage knop die dan een paar cents hier en een paar cents daar op en neer tuned is toch wat anders dan een poly die door verschillende voices fietst die allemaal net wat anders klinken.

Verder kun je synths via youtube - ogvorbis moeilijk beoordelen.
Dat kan pas als je er een tijdje mee gefiets hebt.
 
Ik ken de originele OB-X, heb er een paar keer mee mogen spelen en het is inderdaad schitterend. Maar ook oud, moet regelmatig gekalibreerd en dat hoor je ook wel terug. Als ik de OB-X8 hoor, hoor ik dé Oberheim sound. Wellicht wat minder zwabberend (al los je dat met de vintage knop voor een groot deel wel op als je dat zoekt), maar het karakter lijkt er, op basis van ik gehoord heb, wel helemaal in te zitten. Wat ik bijvoorbeeld niet had met de OB-6 (of de Prophet-6 tov de Prophet 5/10 rev 4). Ik zie het liever als zijn eigen ding en een nieuwe telg van een legendarische familie dan een exacte 1:1 kopie. En de toevoegingen van stereo/panning en die page 2 dingen en de verschillende filters etc. maken het voor mij wel een van de meest begeerlijke nieuwe synths die je in de winkel kunt kopen.
 
Dus ja zo een vitage knop die dan een paar cents hier en een paar cents daar op en neer tuned is toch wat anders dan een poly die door verschillende voices fietst die allemaal net wat anders klinken.
vintage knop doet wel iets meer dan dat, zo worden bijvoorbeeld ook per voice de envelope slopes en filterstanden etc. wat van elkaar afgezet.
 
@egres ik snap wat je bedoelt maar het komt een beetje arrogant over.
Er zijn zat mensen met goede oren in de audio wereld.
En knap dat je reverb kan horen. ....
Tja,i duid op die Decards demo met overvloed van reverb,met een de dacay net zo ingesteld dat die de release niet voorbij gaat,dat wordt wel meer gedaan op demo's om een poly echt lush te laten klinken maar velen laten zich eraan vangen,zijn redelijk wat decard's te koop geweest trouwens,niet voor niets dus..
 
vintage knop doet wel iets meer dan dat, zo worden bijvoorbeeld ook per voice de envelope slopes en filterstanden etc. wat van elkaar afgezet.
Ik vraag mij af of er ook random variaties ingeprogrammeerd zijn voor de digitale envelopes. (attacks en zo,niet gewoon shiften)
 
Ik vraag mij af of er ook random variaties ingeprogrammeerd zijn voor de digitale envelopes. (attacks en zo,niet gewoon shiften)
Volgens mij wel ja. Ik heb het zelf ook nagebouwd in de Moog One, werkt best goed.
 
vintage knop doet wel iets meer dan dat, zo worden bijvoorbeeld ook per voice de envelope slopes en filterstanden etc. wat van elkaar afgezet.
Dat snap ik maar je hoort toch dat het niet hetzelfde is.
Het is nog steeds anders dan een stel voices waarbij de componenten onderling meer van elkaar verschillen. Filters met een andere lineariteit, distortion etc.
 
Dat snap ik maar je hoort toch dat het niet hetzelfde is.
Het is nog steeds anders dan een stel voices waarbij de componenten onderling meer van elkaar verschillen. Filters met een andere lineariteit, distortion etc.
Het is moeilijk om dit allemaal te gaan emuleren,ook rekening houdend dat osc en filters in de OBX geen voice-chip technologie is.

Is wat ik eerder aangaf met die OB-E software VS een Oberheim SEM poly,is gewoon niet te vergelijken,lachwekkend of om van te wenen,zo enorm is het verschil ,al die beweringen van die developers zijn moedige pogingen (om het geen bedrieglijke leugens te noemen).
 
yes dat is ook mijn punt.
De praktijk zal dan denk ik ook leren om de vintage knop niet verder open te draaien wat in de demo's voor mij vaak wel gedaan is.
maken het voor mij wel een van de meest begeerlijke nieuwe synths die je in de winkel kunt kopen.
Je bedoelt de meest begeerlijke nieuwe synth die je in de winkel kunt kopen die jij nog niet hebt neem ik aan?
Ik bedoel een P5, of One is voor mij een stukje begeerlijker en ook veelzijdiger.
 
"een van de meest begeerlijke synths"

Daar zitten wat mij betreft zeker ook de Prophet 5/10 rev 4, Moog One (die ik beiden heb) en Deckard's Dream/Kijimi (die ik niet heb) bij.
 
Ik zou wel eens een deftige demo van de Kijmi willen horen... Staat er ergens één online? Tot nu toe lijken de Xerxes en de Deckard's Dream de betere keuzes binnen het Black C gamma...
 
Back
Top