Oberheim is terug met de OB-X8

oberheim-drinks-770x425.jpg


Oberheim is terug! Een nieuw hoofdstuk is aangebroken.

Aangeboden door Tom Oberheim, voormalig Oberheim-ingenieurs Marcus Ryle en Tony Karavidas, in samenwerking met Sequential's Dave Smith en zijn team.

Bezoek www.oberheim.com en schrijf je in om gek gemaakt te worden met teasers en meer.



Muziek door J3PO

edit: vertaling in het Nederlands en toevoeging video en foto door het mod-team

toevoeging 5 mei: Oberheim OB-X8 Leak
 
Last edited by a moderator:
Voor mijn part mag Tom nu aan een MatriXpander beginnen. Graag met 12 stemmen (of 16, want DCO) en tri-trimbaal. En natuurlijk dit keer met snelle envelopes en MPE support...
 
Als ik de OBX8 zo hoor, dan ben ik niet meteen kapot van de sound. Typisch Oberheim he...
En verder bedenk ik dat je voor die prijs al 4x M1000 in cascade kan hangen met een HW controller.
Op dat ogenblik schiet je met zulke combinatie qua mogelijkheden en klank die OBx8 een stuk voorbij. 4outputs, 24 stemmig met 8 OSC's. Ik gebruik de Alpes Machines CTRL met 2x M1000 en die bied dan meteen de mogelijkheid om tot 4 M1000 apart te besturen en ook nog eens 1000 patches op te slaan. Mss toch even nadenken voor je aan de OBx8 gaat...
Met de huidige vraagprijzen zou ik zekers nadenken om 4k te gaan uitgeven aan een quad M1000 om dan nog geen deftige attack sound eruit te kunnen halen lol

(en dan heb je de controller nog niet)

Dan zou ik zeker voor OBx8 gaan als het toch zoveel mag kosten.

Al de M1000s geraken onverkocht eenmaal die Behringers OB desktops op de markt zijn,slechtste investering je nu kan doen,was allemaal leuk toen ze nog 3-400euro kosten (en er toen nog niet echt alternatieven waren ala DSi)
 
Nee @egres de Matrixen hebben hun eigen sound.
Dus die prijs daling zal tegen vallen.
Maar ja 4 M1000's lijkt me ook weer niets. Twee Matrix 6-en wel. Maar goed 1 is voor mij prima.
Maar wel een punt dat 4 daar kun je bijna de OBx8 voor halen.

Wat @ThomazBelgium zegt. Daar heb ik wel 5K voor over,
Ik bedoel de OBx8 is wel saai kwa features, geen mod matrix, digitale envelopes... Meer dan een paar filtersweeps heb ik niet gehoord.
De VCO sound is wel erg mooi en het filter ook.
 
Enkel jij hebt het hier over een prijsdaling blijkbaar.

Ik heb het over helemaal iets anders.
Nou, Jij zegt "Al de M1000s geraken onverkocht eenmaal die Behringers OB desktops op de markt zijn".

Als ze allemaal (?) niet verkocht raken, dan zullen verkopers ofwel het uit de verkoop halen, ofwel de vraagprijs verlagen.
Dus je hebt het wel over een prijsdaling alleen je gebruikt dat woord niet ;)

Men kan zeggen wat ze willen over de M1000, het is wel een erg kleine footprint om een Oberheim in huis te hebben. Ik ben er nog steeds blij mee.
 
Maar goed de Matrix serie heeft een triest trage cpu en daarmee super langzame envelopes.
Well, who cares? Zijn we daar mee bezig of maken we muziek? Och ja, aan elke synth is wel iets. Of te zwaar, te duur (zoals OBX8) of te weinig voices( zoals OBX8) of bugs en vanalles en nog wat. Ik luister naar de klank, en dan kom ik tot de conclusie dat je verdomd (te) veel geld moet neertellen voor een merkje en een logo. En zoals eerder aangehaald: Als bijvoorbeeld de P5 ook zo'n tovermachine is, waarom zie je hem dan relatief vaak 2dehands (nu al?) te koop aangeboden?
Die OBX8...nieuwe wijn in oude zakken.
 
Als ze allemaal (?) niet verkocht raken, dan zullen verkopers ofwel het uit de verkoop halen, ofwel de vraagprijs verlagen.
Dus je hebt het wel over een prijsdaling alleen je gebruikt dat woord niet ;)

Dat zijn jouw woorden,twee zaken nergens terug te vinden in mijn post.

Wel leuk dat er brain extensies zijn,maar ze werken nog niet goed ,zoveel is duidelijk.
 
Dat wordt dan meer een soort Frankenheim ... moet er niet aan denken :dubbel:
Duidelijk dat je geen meerdere Matrixen in huis hebt... 2 and counting... I'm building a super Obi rack.
(nieuwe rack 2021 - oude rack 2014)
 

Attachments

  • MatrixRack_05_colormatch.jpg
    MatrixRack_05_colormatch.jpg
    949,3 KB · Bekeken: 114
  • PICT0093.jpg
    PICT0093.jpg
    131,7 KB · Bekeken: 114
Well, who cares? Zijn we daar mee bezig of maken we muziek? Och ja, aan elke synth is wel iets. Of te zwaar, te duur (zoals OBX8) of te weinig voices( zoals OBX8) of bugs en vanalles en nog wat. Ik luister naar de klank, en dan kom ik tot de conclusie dat je verdomd (te) veel geld moet neertellen voor een merkje en een logo. En zoals eerder aangehaald: Als bijvoorbeeld de P5 ook zo'n tovermachine is, waarom zie je hem dan relatief vaak 2dehands (nu al?) te koop aangeboden?
Die OBX8...nieuwe wijn in oude zakken.
idd

Aantrekkelijk oogende synth (met al dat hout),je hebt er hoge verwachtingen van,tot je hem hebt,stel je vast dat de (ik hou het hierop) features super minimaal / basic zijn).

Maar in het algemeen t.o.v van 15j terug gaat het er wel sneller aan toe wanneer iets vrij snel terug van de hand gedaan wordt na een aankoop.

Kijk al die Kleine Modals,Moog One,nu ook die UDO Super sick,hier en daar.
 
Well, who cares? Zijn we daar mee bezig of maken we muziek? Och ja, aan elke synth is wel iets.
Nou ja als je het over het grootste minpunt hebt.
Het beesje zou in een andere category vallen en meer type sounds kunnen maken.
Yes I care for snappy envelopes.
Mijn M6 kosten 450 euro de Obx8 meer dan 12 keer meer.
Maar vind niet dat we maar moeten afgeven op high end synth om de prijs. Das een beetje als die meid die ik eerder noemde.
Dit is gewoon een category waar ik niet aan ga. omdat het mij niet geeft wat ik zoek. Dat betekend nog niet dat ik erop afgeef. Dat ding is uber vet en kan me goed voorstellen dat daar iemand goed verliefd op raakt.
Uiteindelijk praten we over tools. Leuk zo een gouden hamer met mijn gietijzere bouw ik ook een mooie boot.
Maar goed we komen iig naar het hamerforum omdat het leuk is om erover te praten niet?
 
Het kan aan mij liggen, maar ik heb altijd het idee dat de P5 veel meer veelzijdig is dan de OBX of OB8. Ik kan me maar heel weinig sounds bedenken van de Oberheim die me echt wat doen, hij kan zeker mooi klinken, maar uit een P5 lijkt veel meer te kunnen komen.

Ik heb ze allebei nooit onder handen gehad, dus ik weet er niks van eigenlijk, maar toch.. hij lonkt wel, die Oberheim, maar ik weet nooit heel erg goed waarom.
 
Ik ga niet beweren dat ik de OBX8 niet zou willen (want wat dat betreft wil ik alle synths :-) ) maar ik vind de prijs erover.
Zeg nu zelf: alle specs indachtig lijkt me 1.950 - 2.250 een veel correctere prijs. Net zoals met veel in ons kapitalisctisch model, krijg je hier een soort elitarisme. Kijk, ik behoor tot dat exclusieve groepje. En laat net dat hetgeen zijn dat we in onze hobby helemaal niet willen...toch? Want onderscheid moet worden gemaakt op wat je maakt, niet op wat je hebt.
Ik wil al lang de Deckard, maar ook daar houd de prijs me tegen. Ik kan, maar wil eenvoudigweg niet! En ik denk ook dat die dure merken een heel grote groep potentiële kopers die er net zo over denken, missen! Lijkt wel of Oberheim wil zeggen: Sorry, niet voor Jan Modaal. Dan is imo Waldorf een pak realistischer: Die brengen eerst vlaggeschip Quantum uit, om snel daarna toch met 2 modellen Iridium te komen die een stuk meer binnen handbereik liggen...
 
Kennen we eigenlijk de exacte euro prijs nu?
 
Thomann 5.600€.
Knap voordegene die het kunnen en willen betalen, wat betekend hoe graag ze het willen hebben.
Ik doe het wel met een zeer goede Arturia OB-Xa V syntje.
 
Back
Top