Oberheim is terug met de OB-X8

oberheim-drinks-770x425.jpg


Oberheim is terug! Een nieuw hoofdstuk is aangebroken.

Aangeboden door Tom Oberheim, voormalig Oberheim-ingenieurs Marcus Ryle en Tony Karavidas, in samenwerking met Sequential's Dave Smith en zijn team.

Bezoek www.oberheim.com en schrijf je in om gek gemaakt te worden met teasers en meer.



Muziek door J3PO

edit: vertaling in het Nederlands en toevoeging video en foto door het mod-team

toevoeging 5 mei: Oberheim OB-X8 Leak
 
Last edited by a moderator:
Mag ik aannemen degene die deze synth kopen louter en alleen voor de klank deze synth kopen?
Bedoel er zijn er die kopen op naam, die louter analoog purist zijn, dat het toestel duur is dus kanhet niet anders dan goed zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Is wat ik eerder aangaf met die OB-E software VS een Oberheim SEM poly,is gewoon niet te vergelijken,lachwekkend of om van te wenen
Ik geloof nooit dat Tom Oberheim himself goedkeuring zou geven voor een OB-E die 'om van te wenen is'... zelfs niet voor een zak vol goudstukken, want het strookt niet met zijn merk/ idee / marketing / overtuiging.
En natuurlijk klinkt de OB-E niet 1:1 hetzelfde.
Het zijn ook 2 verschillende technologiën.

Op 20 jaar tijd is er op SF heel wat afgekletst en geleuterd door puriteinen die de magie of 'het beter zijn dan' in hun mythologische roes blijven verdedigen. Weinig mensen op SF hier hebben zulke grote collectie analogen gehad als ik, dus ik durf er een hartig woordje over mee spreken. OB-Xa, OB-8 en vele, vele anderen. In vervlogen jaren toen veel SF'ers nog met een tutter in hun kindermuiltje rondliepen. So been there, done that. Waren die analoge synths goed? Ja. (er was weinig alternatief) Waren ze beter dan mijn huidige setup ? Nee.
Elke synth, digitaal, analoog of VST heeft zijn specifieke klank, eigenschappen, voordelen en nadelen. Als ik de plaats en het fortuin had, dan kocht ik elke synth. Simple as that. Omdat een CS80 geen DX7 is, en een Prophet VS geen Wavestate.

Maar om steeds weer het geneuzel boven te halen dat deze of gene beter is, geneuzel over envlopes, filters en weet ik veel welke details, dat wordt stillaan hopeloos. Nét dat misbruikt de marketing afdeling van fabrikanten om hun waar aan de man te brengen aan de mensen die de materie niet vatten en nogal goedgelovig zijn. En dat zijn er veel. Heel veel. Ook Behringer heeft dat begrepen, zij het dat ze het betaalbaar houden wat in elk gevaal een gigantisch voordeel is.

En de de botweg idiote prijssetting van de OBX8 (maar ook P5, One) moet vooral bewerstelligen dat je als koper vooral het idee krijgt een echte droommachine, krachtpatser en unieke toverdoos te kopen. Which is simply NOT. En de ontnuchtering die volgt is groot waarvan de vele P5's die intussen te koop staan (huidig 3! op 2dehands) het stille bewijs is. De enige reden voor mij om nog in de buidel te tasten is als een fabrikant komt met iets dat baanbrekend is. Waldorf Quantom is zo een goed voorbeeld. (en VST's zoals Pigments)
Tot slot hoort geen hond of je nu een Juno 6, een JV1080 met vintage card, de OB-E of wat voor VST dan ook je hebt gebruikt.
Ik kaart de misverstanden al 20 jaar aan, en ik zal dat blijven doen. Want er is zoiets als fictie, en realiteit.
(nu, at the end doet iedereen wat hij wil - het is niet mijn bankrekeing)

Zoals Andrew Sheps zegt: "Analog is a myth. Not only a myth, but a gigantic myth!"
Heb ik een probleem met de OB-X8? Neen. Het ding is echt wel bruikbaar, net zoals elke andere synth, analoog, virtueel, digitaal of VST.
Maar mijn idee over de OB-X8 blijft: oude wijn in nieuwe zakken, die bovendien zot overpriced is. Ik kijk dus halsrijkend uit naar het betaalbare alternatief bij Behringer. (o.m. de DS80 staat in elk geval op mijn lijst) En ik ben er zeker van dat Behringer binnenkort Tommeke een flinke oplawaai gaan verkopen met de UBX aan 1/3 van de prijs en aanzienlijk veel markt gaat wegkapen.
Dan kunnen de puriteinen weer gaan staan huilen dat het toch niet hetzelfde is als hun dierbare Oberheim.

1652456330785.png
 
Laatst gewijzigd:
Kunnen weer ontopic gaan ipv al meerdere gelezen te hebben over unieke droommachines en 2x dezelfde 2e hands screenshot gezien te hebben?
 
Ik zou wel eens een deftige demo van de Kijmi willen horen... Staat er ergens één online? Tot nu toe lijken de Xerxes en de Deckard's Dream de betere keuzes binnen het Black C gamma...
Ik vond deze wel tof
 
Which is simply NOT. En de ontnuchtering die volgt is groot waarvan de vele P5's die intussen te koop staan (huidig 3! op 2dehands) het stille bewijs is.
Op Marktplaats staat er geen 1 (behoudens nieuw ongeopend in doos van vrachtwagen gevallen). Dus waarschijnlijk hebben Belgen gewoon geen smaak of is de Prophet te moeilijk voor ze :D

Maar goed, puristengezever, magische dozen, whatever. Ik vind het juist allemaal prachtspul. De oude bakken en de nieuwe. Met voorkeur voor de nieuwe omdat die gewoon prettiger/makkelijker in het gebruik zijn omdat je geen 40 jaar oude elektronica hoeft te verzorgen, servicen en kalibreren en schietgebedjes dat er niet iets spontaan ontploft.
 
Laatst gewijzigd:
Deze Ob klinkt voor mij te strak de prophet 10 en 5 zijn echt veel vetter. Dat moog etc knop vintage gebeuren klinkt niet als vintage. Gewoon Amerikaans plastic.
 
Je weet dat die 'Amerikaanse plastic' vintage knop als eerste is geintroduceerd op de 'veel vettere' Prophet 5 en 10?
 
het feit dat er veel P5/10 te koop staat zegt niks over of men 'm beu is of niet, dat is een aanname. Misschien zijn er wel heel veel verkocht en dan het lijkt het misschien of veel mensen 'm beu zijn maar is het dat 99,9% van de kopers 'm houden.
 
Klinkt toch wel machtig,van een ander caliber als een OB-E toch wel:

Mooie squelchy Q op de mono sounds ook,mono lines klinken ook vet.

Duur,maar allicht zijn geld wel waard.


 
Het voordeel van dure spullen kopen is dat het even duurt voor je het geld bij elkaar hebt, nog wat kan nadenken of je dit instrument echt wel nodig hebt. Als je dan tot koop overgaat is het door de grote uitgave ook direct een commitment om er echt voor te gaan en in te duiken. Door de overvloed aan goedkopere alternatieven duiken steeds minder mensen echt in hun spullen en halen het maximale er uit. Ik wil niet zeggen dat less is more de standaard moet zijn.

Maar door over langere tijd een collectie aan te leggen leer je je spullen wel veel meer kennen en wordt de boel meer tot het uiterste gedreven. Met (en wellicht is dit ijdele hoop) meer innovatieve en baanbrekende muziek tot gevolg. Maar goed dat gaat wat ver in deze thread.

Ik hou wel van de terugkeer van al deze kleinere fabrikanten, anders zitten we straks met 3 grote fabrikanten en that's it. Ik heb er geen plek voor anders was ik wellicht ook overstag gegaan. Het is gewoon een mooie synth.
 
Klinkt heel mooi die droge demo's. Dit ding heeft ballen, karakter. Strings zijn echt super romig...
Denk wel veelzijdiger dan ik dacht. Dus bassen, leads, keys, pads ... wat niet. Ok geen rare mod dingen.
Maar heel mooi. Hoop er ooit 1 in het echt te kunnen beluisteren.
 
Klinkt heel mooi die droge demo's. Dit ding heeft ballen, karakter. Strings zijn echt super romig...
Denk wel veelzijdiger dan ik dacht. Dus bassen, leads, keys, pads ... wat niet. Ok geen rare mod dingen.
Maar heel mooi. Hoop er ooit 1 in het echt te kunnen beluisteren.
12db filter he!,is altijd veelzijdiger,maar hij doet ook 24db..

VS de P10 rev4 is het een beetje vergelijken polymod/FM nu tussen de twee.

Maar de OBX-8 zou het wel eens kunnen overnemen van de P10 omwille van die fitermogelijkheden.
 
Laatst gewijzigd:
PS: 12db filter kan als high-pass, band-pass of notch ingesteld worden ,dus in dual stack mode met 1 preset met SEM filter en ander preset met 24db filter betekend dat je massa's van verschillende sounds kan maken onmogelijk met een P10 te verwezelijken,je hebt wel maar 4 voices dan ipv 5
 
Op Marktplaats staat er geen 1 (behoudens nieuw ongeopend in doos van vrachtwagen gevallen).
Is de mijne, wat bedoel je precies met van vrachtwagen gevallen ?
 
Is de mijne, wat bedoel je precies met van vrachtwagen gevallen ?
Dat is altijd mijn eerste associatie met particulieren zonder geverifieerde id/bank/telefoon die ongeopende nieuwe producten onder de gangbare marktprijs verkopen op Marktplaats. Ik weet dat jij niet in gestolen waar handelt, maar ik wist ook niet dat dat jouw MP account was. Meestal zijn dat soort ads dodgy as f*.
 
12db filter he!,is altijd veelzijdiger,maar hij doet ook 24db..
ik ben erg fan van 12db filters. vooral als die heel subtiel het hoog onderdrukken en het bij een filter sweep lijkt of de upper harmonics van ver weg dichterbij komen.
Zou 12db filters niet veelzijdiger noemen.
Heerlijke synth wel zeg.
 
Veelzijdiger is misschien niet het goede woord,laat ons zeggen dat je meer variaties kan maken met een 12 db in het medium/hoog spectrum dan met een 24db, wat wel goed uitkomt in een polyphonische synth.
 
In die clip van sonicstate die ik eerder postte ook wel een interessant stuk (nou ja voor synth nerds als wij dan :D ) over de manier waarop de zaag en blokgolf met elkaar interacteren, waardoor je specifieke harmonischen krijgt (octaaf hoger?) die je normaal niet krijgt in synths. Hierdoor lijkt het alsof je 2 VCOs tegelijk hoort in plaats van eentje. En dan met pulse width modulation kun je daar ook weer dingen mee doen. Ze hebben blijkbaar wel echt hun best gedaan om die quirks uit de originele bakken hier goed in te krijgen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top