Kun je zien welke plug-in veel CPU slurpt?

In Ableton 11 heb je een cpu meter per track (onder de faders)

Screenshot 2022-01-21 at 15.28.24.png
 
Dit is interessant en dit kan zeker werken 👍 Misschien zijn er wel meer oplossingen en daarom stelde ik de vraag ook. Dingen waar ik zelf niet direct aan denk of in Google naar boven komen. Kan me voorstellen dat er ook VST-plugins zijn die zoiets doen.

Update. Die Performance Monitor is inderdaad interessant en daar heb ik nog nooit naar gekeken. Gracias!
 
Laatst gewijzigd:
Begrijp wel dat audio applicaties per kanaal / stream 1 thread benutten.
En dat multi-threading niet wenselijk is.
Dus 100% cpu load betekent dat 1 core dan verzadigd is.
Maar ook fx sends en bussen zorgen ervoor dat alles 1 stream word.

Ik heb geupgrade omdat mijn computer niet Pigments aan kon en ging stutteren.
Daarom een CPU met hogere single core performance gekozen.
 
In Ableton 11 heb je een cpu meter per track (onder de faders)

Bekijk bijlage 3819715
Oh wow dat wist ik niet, f*cking handig! Ik heb best een beefy CPU maar Ableton loopt regelmatig te zeiken dat de CPU het niet trekt, zo kan ik beter zien waar ik moet gaan freezen.
 
Je kan ook Devices uit zetten op momenten dat je track het niet nodig heeft, dus als je je kanaal mute. Pas als je je Devices uit zet (of je hele Rack) dan spaart dat je cpu..
 
Even een vraagje. In WordPress heb ik een plug-in waarmee ik kan zien wel add-ons mijn site zwaar belasten. Bestaat zoiets ook voor een DAW? Ik loop steeds vaker tegen de grenzen van mijn PC aan en ben eigenlijk wel benieuwd. Dan weet ik wat ik snel wil renderen naar audio.
Hoe heet die plug in (Wordpress)?
 
Mocht je studio one gebruiken: je hebt bij die performance monitor een optie om plugins te laten slapen (enable plug-in nap) ... ik geloof since versie 5.5 zelfs te activeren per plug-in. de plugin word dan pas actief zodra hij aan t werk moet. hopelijk heb je er wat aan.
 
Mogelijk is dit al lang achterhaald voor nieuwere DAWs, maar Windows 10 in Hoge prestatie modus zetten (bij Configuratiescherm -> Energiebeheer) kan ook (enorm) helpen voor de stabiliteit en performance. Voor echt oudere DAWs is het een must. In ieder geval voor Cubase 5. :)
De energiebesparingsfuncties van CPUs zijn funest voor (oude) DAWs en met Hoge prestatie modus zet je die uit (eerst deed ik dat in de BIOS van de PC maar ik kwam erachter dat Hoge prestatie modus hetzelfde effect had).
(als je klaar bent in de DAW wel weer terugzetten naar Gebalanceerd anders gaat je beeldscherm bijv. niet meer in de slaapstand)
 
@Bahamut geldt niet meer voor alle typen CPU's.... een 5900X, b.v. die reageert daar niet op... die blijft intern altijd de klokspeed per core zo laag mogelik te houden, wat je ook doet, of ik ben het nog niet tegengekomen. is geen probleem, soms een spike, het is kost een cycle of 2 om klokspeeds omhoog te krijgen..

maar de hoge prestatie modus is inderdaad nog aan te raden voor Intel tot gen 11, denk ik.. AMD, niet meer. de zen cores dan. gen 12 heeft ook zijn eigen wil, van Intel.

heeft me wat hoofdbrekens bezorgd, maar ik zat te veel te focussen en een artikel dat ik had voor de beste prestaties, wel; die werkte niet, toch meestal een goede bron.
nu is staat ie een vrij optimale balans tussen single core performance over meerdere cores. (CPU benchmark; single core performance; die pakt maar 1 core voor die benchmark en is dus onbetrouwbaar, wanneer er meerdere cores inkikken.... wel richtiggevend natuurlik).

@flyweight ik heb ook overgestapt vanwege dat ik nogal wat plugins had die CPU slurpen, zoals Pigments 3(.5), dat blijven ze doen, maar workload is veel hoger.

beetje of-topic, maar ik merk dat ik niet meer hoef op te letten, zeker MPE vergt veel. natuurlik blijven er begrenzingen bestaan, maar ook door het aantal cores, die wanneer ze alle belast worden, in een DAW nooit 100% (behalve Pigments! er zijn ook andere plugins die dat doen), toch nog zeer goed single core prestatie neerzetten.

wel fijn hoe Studio One, dat netjes weergeeft, doet Reaper ook. Cubase niet.. goed...

@Jason31 volgens mij kan bitwig dat niet per track, geeft alleen latency aan.
wat wel goed is aan bitwig is de grafische weergave van de load van de sample buffer, met wat goede informatie. (en daar kun je ook het beste zien, dat een 'overload', niet tot een dropout hoeft te leiden, wanneer deze niet al te lang is.)

@bombario het antwoord is al gegeven, je werkt met Studio One en Ableton, die geven het tegenwoordig aan.. wel handig..
en Arturia plugins, en ik heb meerdere plugins die CPU load aangeven (en dus niet Sample Buffer Load, wat geheel iets anders is, ze hangen wel samen, maar soms heb je een lage CPU load bij een plugin, die toch de Sample Buffer zwaarder belast dan een plugin die een hogere CPU load heeft.....)
 
Mogelijk is dit al lang achterhaald voor nieuwere DAWs, maar Windows 10 in Hoge prestatie modus zetten (bij Configuratiescherm -> Energiebeheer) kan ook (enorm) helpen voor de stabiliteit en performance. Voor echt oudere DAWs is het een must. In ieder geval voor Cubase 5. :)
De energiebesparingsfuncties van CPUs zijn funest voor (oude) DAWs en met Hoge prestatie modus zet je die uit (eerst deed ik dat in de BIOS van de PC maar ik kwam erachter dat Hoge prestatie modus hetzelfde effect had).
(als je klaar bent in de DAW wel weer terugzetten naar Gebalanceerd anders gaat je beeldscherm bijv. niet meer in de slaapstand)
tja, nee

Magix PC Check & tune, en v2022 heeft een 'game modus switch', Norton Utilities en Norton internet security,
en CCleaner trial of pro die heeft drivers updates, da's nog iets anders dan win updates,

viola, da's mijn setup, werkt de laatste maanden perfect,
en ja, ...'reclame' voor de progs, maar t heeft me mss 3 jaar geduurd met dat cpu pops probleem voor samplitude,,,

win heeft standard CPU meter en prog task gadgets,, maar dat ben ik ook pas na vele jaren te weten gekomen,
 
Goed dat het voor je werkt. Maar ik vind dat rommel software die je systeem alleen maar extra belast.
Windows in hoge prestatie modus zetten is een eenvoudige tweak en doet niets anders dan energiebesparingsfuncties e.d. uitzetten om het optimale uit je PC te halen.
Overigens wordt dit ook aanbevolen door fabrikanten van DAWs.
Voor mijn oude DAW (Cubase 5.1) is het essentieel. Zonder deze instelling gaat de performance meter van Cubase alle kanten op.
De BIOS instellingen Hyper threading, C-states en Speedstep uitzetten deed ik hiervoor altijd en had hetzelfde effect op de prestaties van Cubase 5.1.
Nogmaals dit geldt waarschijnlijk alleen voor oudere DAWs.
 
Nee, je moet die 'svhost' achtergrond tasks kunnen uitzetten, dat doet magix pc check in tune 'game modus'
en anders, dat weet iedereen al vele jaren, de 'hoge prestaties' energie beheer switch,,

En da's "8GadgetPackSetup.msi", die CPU en Tasks meters,maar dat zit ergens standard in win.
 
Back
Top