One Sample / Whole Song [Pictures at an Exhibition]

Lid sinds
11 januari 2021
Berichten
1.003
Locatie
Landgraaf
Pictures at an Exhibition

Deze track is volledig gemaakt in Bitwig Studio (Sampler) met de korte sample van een elastiekje die je in het begin van het nummer hoort. Mijn doel was om een complete track te produceren met het goedkoopste instrument dat ik kon vinden en zo min mogelijk tools (Bitwig Studio). Het elastiekje heb ik op straat gevonden tijdens het uitlaten van mijn hond :)
Sampler van Bitwig Studio is als basis gebruikt om kleine delen van het sample te isoleren en heftig te te (mis/be)handelen met filters, modulatoren en effecten etc. Daarna e.e.a. ingespeeld in Bitwig Studio en verrijkt met effecten.

Ik heb zelf genoten van al dit geknutsel en toen ik met een oog keek naar de dure verzameling synthesizers dacht ik......




Mocht je nog tips of verbeterpunten hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag :)
 
indrukwekkend, het resultaat, maar zeker ook de werkwijze, vanzelfsprekend. zonder kennis van de werkwijze is het tevens een sonic adventure.

en inderdaad al die synths! en modulars! musique concrète, in a different way.

ik wil ook een elastique synth!

:halleluja
:halleluja
 
Erg goeie track, creatief!

Maar waar ik me mateloos aan erger is de summiere gearlist. Bitwig, nou daar heb ik wat aan.

Ik heb de track nu moeten reverse engineeren. Voor wie ook zo'n track wil maken, het elastiekje is:

- 10 cm lang
- 0,75 cm breed
- PTT, productiedatum 15 mei 1985
- bruin geel origineel van kleur, nu iets lichter
- 1,5 uur voor het oppakken had er een bruine labrador van 6 maanden overheen gepiest

Kijk, zo help je je medeforumleden.
 
indrukwekkend, het resultaat, maar zeker ook de werkwijze, vanzelfsprekend. zonder kennis van de werkwijze is het tevens een sonic adventure.

en inderdaad al die synths! en modulars! musique concrète, in a different way.

ik wil ook een elastique synth!

Dank je voor je commentaar Vink. De elastiekjes liggen gewoon op straat en je mag sowieso mijn sample gebruiken. Jou kennende ben je in staat om daar de meest indrukwekkende klankbeelden mee te destilleren en ....... bij mijn weten heb je ook nog Bitwig Studio.:)
 
Erg goeie track, creatief!
Dank je wel BlackEyed en ook voor je reversed denkwerk!!. Knap gedaan maar..... helaas moet ik je corrigeren 8o)

* Elastiekje was wit van kleur
* Uitgerekt meer dan 25 cm en opgenomen met een enkele haal van mijn vinger via de microfoon van mijn laptop
* Het was geen Labrador maar een Pekinees en die kon niet zo goed richten.

Desalniettemin nog een prettige avond toegewenst !!
 
Goed gedaan hoor, lekkere lange track ook.
Dank je wel Willem. :)

De oorspronkelijk track was nog iets langer, maar ik wou het enigszins draaglijk houden want het beluisteren kost toch iedereen bijna een kwartier van zijn/haar leven.

De enige sample die vooraf aan de track wordt afgespeeld mag iedereen die het wil hebben. Ik ben anti muziek commercie en ga me daar ook nooit in begeven.
De van de basissample afgeleide samples en looppoints zitten vast in Bitwig Sampler, met daarop de modulaties, en filter van sampler en daarachter weer EQ en effecten. Voor ieder geluid gebruik ik een een apart spoor. Dus heel wat sporen gebruikt om tot het eindresultaat te komen
 
Tof gedaan! Mooi om jezelf zo'n uitdaging te geven. Helpt de creativiteit. En dan nu de discussie welke elastiekjes analoger en warmer klinken: de witte, bruine of toch de rode?
 
Ja, zul je dan altijd zien:

1642492954239.png


Maar knap gemaakt hoor, petje af!
 
Tof gedaan! Mooi om jezelf zo'n uitdaging te geven. Helpt de creativiteit.
Dank je Knop. Dat is precies waarom ik het gedaan heb. Ik heb zelf behoorlijk wat gear en als ik niet uitkijk wordt het vanwege mijn enthousiasme zelfs steeds meer maar ..... ik hebt eigenlijk helemaal niet zoveel nodig. Dus voor mijzelf is het ook een manier om relativerend te blijven kijken naar de spullen die ik al heb.

En dan nu de discussie welke elastiekjes analoger en warmer klinken: de witte, bruine of toch de rode?
Vergeet daarbij ook niet dat er allerlei soorten vingers in de omloop zijn om een een elastiekje aan te kunnen slaan.... :eureka:
 
De enige sample die vooraf aan de track wordt afgespeeld mag iedereen die het wil hebben. Ik ben anti muziek commercie en ga me daar ook nooit in begeven.
Daarom schreef ik al dat je waarschijnlijk zo niet zal denken.
Maar ik vond 'm wel geinig omdat een elastiekje niets kost en de meesten er overheen lopen maar wel van waarde is voor diegene die er de waarde van inziet zoals jij in dit geval.
 
Maar ik vond 'm wel geinig omdat een elastiekje niets kost en de meesten er overheen lopen maar wel van waarde is voor diegene die er de waarde van inziet zoals jij in dit geval.
Ja precies, het is de perfecte tegenhanger van dure muziekinstrumenten.
Je kunt met extreem weinig hulpmiddelen allerlei vormen van muziek maken. Er is niet veel meer nodig dan wat fantasie, doorzettingsvermogen en geduld.
Ik zou met precies dezelfde sample nog veel meer tracks hebben kunnen maken maar ik denk dat ik met deze track mijn punt wel gemaakt heb.:)
 
Hallo Incognito,

Knap gedaan:halleluja
En weinig materiaal geld voor veel dingen:D

Groeten van Andreos:)
 
Back
Top