One sample / Whole song (Fantasia 3204)

Dank je wel voor je commentaar Jan. Super dat je hem beluisterd hebt.
Ik had hem al behoorlijk ingekort om het interessant te houden want was nog langer.
Soms blijven de ideeën stromen en weet ik niet van stoppen.....
 
wonderlik mooi, echt bizondere sounds (manipulatie! ha!), mooie ritmes, sterke struktuur... wow...

(en blijft zéer bizonder dat one sample zo ekstreem goed werkt... EDIT: en het laat zien dat manipulatie, ik vind dat woord nu even leuk om te gebruiken, via effekten van een source een oneindige reeks variaties kan voortbrengen.)
 
Dank je wel Vink. 👍👍👍
Als je maar investeert in sounddesign kun je de meest wonderlijke en soms onverwachte sounds uit een zo'n sample halen. Maar wie vertel ik dat jij doet dat natuurlijk ook met op je eigen karakteristieke/originele wijze. Het is altijd een ontdekkingsreis want soms weet je niet van te voren waar het eindigt.

.
 
Mooi hoor.
thema nummers doen het altijd goed.:okdan:

Vroeger de Fonautograaf, nu de laptop...
en dat binnen 'n anderhalve eeuw...
waar zijn we dan idd, in 3204...:?:okdan::z


Keep the good dreams...
oke 34.png
 
Dank je wel Googol 👍🎶👍
Ontwikkelingen gaan steeds snelle dankzij de technologische ontwikkelingen.
Ik denk dat men ons in 3204 als een soort Neanderthaler zullen zien. Ik ben benieuwd of er dan nog zoiets als muziek bestaat.
We zullen het allemaal zelf niet meemaken. :beard:
 
Is het ook mogelijk een muziekstukje door het modificeren van een sample met enkel stilte te maken? Je zou kunnen beginnen met het toevoegen van een DC offset. Dan heb je een sample van een enkele losse blok-puls. Die kun je dan gaan modificeren...
 
@ProgHead : Hmm, ik krijg hier een wat vaag, unheimisch gevoel bij, al is het wellicht slechts in filosofische zin. :D Bij stilte denk ik aan het totaal ontbreken van geluid, het sonische niets. Weliswaar is het niet echt geluid (nou ja, het kan een plopgeluid geven op je speakers), maar neem je een DC-offset als uitgangspunt, dan begin je toch met iets en niet met niets.
 
Het is de vraag welke bewerkingen op een sample je toestaat. Stel je hebt een sample x = s(t) voor 0 < t < T. Dan kun je daar een muziekstuk y = m(t) voor 0 < t < T van maken door bij de sample het verschilsignaal v(t) = m(t) - s(t) voor 0 < t < T op te tellen. Maar dat zou flauw zijn, er moeten dus zekere beperkingen worden opgelegd aan het type bewerkingen dat op een gegeven sample mag worden toegepast.

Iedere sample s heeft een bijbehorend domein Ds (de tijdspanne waarop het signaal gedefinieerd is), en een verloop x = s(t) gedurende die tijdspanne. Voor stilte is het verloop eenvoudig: er gebeurt dan namelijk niets en s(t)= 0 voor alle t binnen Ds. Hoe lang of kort een sample stilte ook duurt steeds geldt s(t) = 0 voor alle t binnen het betreffende domein Ds van die sample. Aan informatie kun je daar enkel het getal 0 uit peuren. Maar daarmee is nog niet alles gezegd: een sample s heeft namelijk ook steeds een duur aangegeven door het bijbehorende domein Ds van die sample. Bijgevolg zijn niet alle samples stilte gelijk, er zijn zelfs overaftelbaar oneindig veel verschillende samples stilte! Een sample stilte bevat dus wel degelijk informatie (namelijk de duur van die sample), en daarmee kun je aan de slag. Bijvoorbeeld door daar een enkele blok-puls van gelijke duur mee te generen.

[Maar wellicht kunnen we deze discussie beter niet in dit Tracks-topic voeren...]
 
Zo gauw je trillingen kunt veroorzaken heb je een bruikbare sample waarmee je verder kunt door deze op allerlei manieren te manipuleren. Misschien vlieg ik helemaal uit de bocht maar mogelijk is zelfs het heelal ontstaan doordat trillingen op elkaar gingen inwerken en daardoor energy => massa is ontstaan die weer steeds groter werd doordat ook deze massa's energy weer op elkaar gingen inwerken. De micro wereld is m.i. daarom net zo indrukwekkend als de gigantische sterrenstelsel die het heelal bevolken.

Dat is ook de reden waarom ik het fascinerend vind om ieniemienie stukjes materiaal uit te vergroten naar complete muziekstukken :eureka:
 
Misschien vlieg ik helemaal uit de bocht maar mogelijk is zelfs het heelal ontstaan doordat trillingen op elkaar gingen inwerken en daardoor energy => massa is ontstaan die weer steeds groter werd doordat ook deze massa's energy weer op elkaar gingen inwerken. De micro wereld is m.i. daarom net zo indrukwekkend als de gigantische sterrenstelsel die het heelal bevolken.
Beetje offtopic natuurlijk maar ooit moet er door een soort potentiaalverschil, een plus en min iets zijn ontstaan wat uiteindelijk leidde tot het universum zou je denken?
Zonder dualiteit zou er niets bestaan, dan zou er alleen een soort van ultiem niets zijn.
Wat je al zegt; de microwereld is ook de kern van die sterrenstelsels uiteindelijk en ook de kern van ons als mens.
Met een beetje goede wil zou je kunnen zeggen dat je met je werkwijze geluid tot bijna atomair niveau benadert en daar muziek van maakt, beetje overdreven misschien maar toch.:)
 
als jullie willen weten, begrijpen is wat anders... dan zullen jullie best eens devolgende site onder de loep nemen:

www.i-jesu.com daarin staan alle formules vermeld.
 
Het niets bestaat uit elkaar tegenwerkende deeltjes die elkaar continue vernietigen en na korte tijd verdwijnen (quantum-mechanica Heinsenberg). Zo is volgen kosmologen ook het heelal uit het niets ontstaan.
De som van alle energie in het heelal is in elke stadium daarbij altijd nul. De eerste zin van Genesis I zou eigen moeten luiden: “In den beginne was er niets".
Omdat iets wat in het klein gebeurt ook in het groot gebeurt dan zal het laatste zin van Genesis " Aan het einde was er ook niets".
Omdat na ieder einde weer een nieuw begin start zou het niets wel eens het perfecte "perpetuum mobile" kunnen zijn.

Ow voor ik het vergeet, kan iemand mij het oudste opgenomen geluid vanuit het universum toesturen, dan kan ik daar een liedje van maken 🎁 als ode aan het heelal😁
 
Ow voor ik het vergeet, kan iemand mij het oudste opgenomen geluid vanuit het universum toesturen, dan kan ik daar een liedje van maken 🎁 als ode aan het heelal😁

Niet echt een geluid (in het bijna-vacuüm van het wereldruim is er geen geluid) maar wel de vermoedelijke "radio-nagalm" van het ontstaan van ons heelal:

 
Ow voor ik het vergeet, kan iemand mij het oudste opgenomen geluid vanuit het universum toesturen, dan kan ik daar een liedje van maken 🎁 als ode aan het heelal😁
Hier vind je mathematische calculaties van de vroegste geluiden van de Big Bang en dan als wav files, daar kan jij vast wel wat mee?
Wel in mono maar toen bestond stereo ook nog helemaal niet natuurlijk.:D

 
Dat moet door een Omnisphere halen...:halleluja

Ik heb deze sample ook gebruikt;
door een pan effect (Cubase) gehaald en er een ambient nummer van gemaakt.
Er is ook een sample van de wind maar dat is bijna een tone...
Óók het zelfde mee gedaan maar de pan (L>R R>L) omgedraaid en iets verder vertraagd...
Geeft een leuk stereo effect.:eureka:
 
Back
Top