De Juno 6(6) heeft gelukkig wel portamento.
Jupiter 4 ook. SH-2 ook.
Maar wat ik echt cool vind, zijn monosynths met 2 oscillators die elk hun eigen portamento slider hebben.
Zoals Dreadbox Nyx V1 en Erebus V1 en V2.
De System-500 heeft er ook een module voor, maar ik ben nog te newbie in eurorack om te weten of dat ook anders kan.
Gewoon met een van die modulators op de Nyx ofzo.
Met twee darklinks van Doepfer kunnen het alleszins of Pro Solo's ( maar die hebben geen draaiknop zoals darklinks )
Voor alles 2 oscillators heeft met hun eigen CV/Gate, of synths met meerdere midi parts zoals Nord Leads, Andromeda.
Maar mijn CZ-3000 van Casio heeft Portamento en Glide, en verder nog een keer. Wist niet eens dat dat iets verschillend was.
Dacht gewoon dat Moog Glide zei en Arp Portamento ofzo.
Nu kunnen de echte pro's mij vertellen wat of of er een verschil is?
Voor ik een foto van mijn gear trek ga ik wel vlug de echte kopen van Roland
Ik ben gelijk veel te super elitair voor DT Electronics rommel. Joking.
Gebruik Mac Pro's als stands ... en veel te kleine dust covers van Turnlab.
Heb een tapijt van vintage in de salon, kan je jammen vanuit een hangmat.
4 on the floor met de Jupiter 4
( Pro tip, niet doen, ik zat in die vitra ( geel kussen ) rondjes te draaien met m'n mixer in de hand, liet die schieten en je kan niet geloven wat voor topworp aan mixer werpen ik toen gedaan heb,
met de hoek perfect in het midden van de keys van de Jupiter, astroid impact op planet van Roland, voordeel die had toch een hele hoop werk nodig en de keys waren de goedkoopste parts ).
What are the chances, komaan ( redelijk groot dat je der vroeg of laat een bendwheel of Joystick van Korg afknalt net alsof je Dennis Bergkamp bent ).
Serieus ik had een synth rek gekocht met 6 verdiepen, dus moest alles verhuizen.
Moet de JU06a een 106 nadoen of een 60?
Ik zal wel alles mis hebben.
Ik vind de JU06a trouwens prima klinken, van de Boutiques.
Is de begint sound de JU06a?
Nu ga nog een fout maken, op 4.25 ofzo zit maybe een echte Juno.
Op 8 minuten mss ook een echte.
Het enige dat ik opvallend vind tussen de boutique en een echte zijn zo iets van sparkles in de highs.
Naked dan, en pitchbending stuff maybe.
En het is toch wel FLAC/digirealtoreal of vinyl, dat youtube/tinder/grinder gedoe is totaal geen vergelijk volgens Vinni.
Alleszins coole stuff dat je doet met die de Uli 303.
Eens in de mix vind ik het verschil verwaarloosbaar,
tussen een goed geprogrameerde 6/60, 106, JU06a, JX-3P.
Zeker door iemand die wel fatsoenlijk kan mixen en producen.
JX-3P boutique vind ik ook geen slechte op internet ... net als de rest.
Behalve de Jupiter 8 boutique, die hadden we, vond ik dan wel opvallend verschillend,
maar der is ingebroken in de studio, ma enkel de Jupiter 8 boutique meegenomen,
gelukkig niet de Xpander ofzo van Soulwax, zo iets super veel te duur dat niet eens van ons was.
Geen idee wat in hun hoofd omging. Ik zou enkel de boutique hebben achter getalen.
Zelf als je niks van gear kent, pik je toch de PS4 ofzo ... whatever maybe waren het schurken,
met het hart op de goede plaatst en nemen alleen het goedkoopste stuk geat mee.
Maar ik doe graag improvisaties zoals dit.
En dat zou ik gewoon niet leuk vinden op boutiques, doe ook geen live gigs.
Ik gok ook dat ze daar net iets sneller door de mand vallen, geen fx, geen EQ, geen mixer, alles in max 2 - 4 tracks in audacity.
De noise alleen al verklapt dat het hier vooral om vintage dingen gaat. Door een newbie gerecord.
Ik gebruikte ook die trick toen nog niet van geen geaarde stopcontacten voor de synths die ik hier op het forum geleerd heb.
Is een souldblaster pro ( die had 6 inputs ) in 1 spoor opgenomen vaak, in audacity op de input van G4 Powerbook die ook noisy is.
Eerste track is denk ik in 2 tracks opgenomen, Moog is er soms zodanig lomp erin geknald dat die niet multitracked is, zeker die veel te luide aan het einde.
Dus ik speel 1 juno 60 de main melody denk ik samen met de SH2000 en een 2e track de helicopterende is een 2e track met die helicopterende Juno en ik denk de Moog,
want ik gok dat ik niet tegelijk de main melody daar en de eerste Moog inval tegelijk kan, volgens mij ben ik met 2 handen op de Juno bezig en draai knoppen op de Moog.
2e zijn iets meer tacks in audacity, circling strings en juno bass zijn allebij 60 gok ik.
Tzijn er nooit veel, want ik speel die soort stukjes liefst zo vlug mogelijk "uit mijn systeem".
2e part heb ik alleszins die Nord Sequence, draai de knoppen wel want dat automations konden wist ik ook niet en de Nord rack drums getriggerd in fruity loops,
want ik speel vooral op de Moog daar en daar had ik toen geen midi/cv ding voor
1e part is wel alles live ingespeeld want ik speel daar perongeluk, of omdat ik gewoon super slecht ben de Juno Arp bass ff lekker naast de maat.
( excussen voor de slechte mix, gebrek aan EQ, ik was 17, ik had geen mixer en wist toen niet eens dat reverb en delay een ding was, ook bij synths )
Lijkt me iets moeilijker om met Boutiques te doen, iemand zal het wel kunnen.
Vooral als de highs te schel worden zoals in de eerste track.
Mijn Granny/Yamaha track is gelukkig al iets minder lomp opgenomen ...
wel zit er hier nog iets van idee achter
één vond ik leuk op piano
twee ik vond John Carpenter stuff al inspirerend toen, door stranger things en dat iedereen dit nu doet ga ik het niet meer doen
( stiekem vind ik mijn Nord Sequence nog steeds stoer, en dat doen ze niet in namaak Stranger Things Theme muziek ).