bestaat dit?

ruuud

Stamgast
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
243
al even besproken in de Black Friday thread, maar misschien zijn er hier meer kenners:

ik zoek een VST sampler oid die random korte stukjes van lange wavfiles kan afspelen. lang in de zin van 15-60 minuten. de meeste slicers kunnen dat niet omdat ze of niet met lange files overweg kunnen, of de file opdelen in 16 (of 32, orf 64) stukjes en die dan spelen. ik zoek echt iets dat, al dan niet via sequencer of keyboard, korte stukjes random uit grote files speelt. elke toetsaanslag een ander stukje van 2 seconden, zoiets. of elke noot in een interne sequencer.

waar is het voor? ik heb hier tientallen of honderden tapes met random audio (field recordings, walkman opnames van tv uit allerlei landen, etc etc) en wil daar een soort van collages van maken. ze zijn gedigitaliseerd, maar als lange enkele files. ik heb vorig jaar voor een aantal nieuwe tracks alles met de hand eruit geknipt en geplakt en afgespeeld op ouwe hardware samplers, maar dat was een beestenklus.

iemand een idee van een programma/vst of weet ik wat dat dit kan? geen apple spul, ik heb alleen pc's.
 
Wat je wil lijkt me niet heel moeilijk om te programmeren. Als je een precieze specificatie hebt wat het moet kunnen, een programmeur met ervaring hierin kan dit vast wel maken als standalone applicatie, of als plugin voor een DAW. Wie weet leest iemand mee dit je kan helpen.
 
Leuk,
Ik rommel lange raw gesamplede vinyl dingen of oude DAT opnames door mekaar met Bitwig's Slice to Drum of Slice to Multisample functie die knipt de hele sample in grootes zoals je wil (bijna), en koppelt er automagisch de midi aan die je dan makkelijk kan randomisen of wat je wilt. De limiet is wel 128 stukjes.
 
Leuk,
Ik rommel lange raw gesamplede vinyl dingen of oude DAT opnames door mekaar met Bitwig's Slice to Drum of Slice to Multisample functie die knipt de hele sample in grootes zoals je wil (bijna), en koppelt er automagisch de midi aan die je dan makkelijk kan randomisen of wat je wilt. De limiet is wel 128 stukjes.

dat zeker zou in de buurt komen qua idee, maar bitwig is een daw en ik ben al sinds pro24 op de atari een steinberg en dus cubase gebruiker...
 
Het kan in Reaktor 6.
Je kan hele lange WAVs laden in bijv de graincloud en dan de positie random moduleren. File van 58 minuten ging probeemloos.
Je kan ook meerde samples in een samplemap zetten, en die (random) afwisselen, maakt niet uit of ze heel lang zijn.
 
iedere sampler die random roundrobin kan en start punt kan moduleren.
wellicht kun je Reasons nnxt eens proberen.
 
iedere sampler die random roundrobin kan en start punt kan moduleren.
wellicht kun je Reasons nnxt eens proberen.
mijn aloude esi-32 hardwaresampler kan het staertpunt aanslaggevoelig maken. dan heb je ineens alweer 128 startpoints. alleen passen daar weer geen lange wavs in en heb ik uberhaupt niks meet wat naar scsi zou communiceren ;-)
 
Het kan in Reaktor 6.
Je kan hele lange WAVs laden in bijv de graincloud en dan de positie random moduleren. File van 58 minuten ging probeemloos.
Je kan ook meerde samples in een samplemap zetten, en die (random) afwisselen, maakt niet uit of ze heel lang zijn.
das interessant, hoewel ik hoopte op iets simpelers ;-)
 
De Wavtrigger kan dit, je zet de wav filetjes op een usd card, geeft ze een nummer en je kan ze met midi afspelen.

bovenstaand filmpje is een module rond zo’n wavtrigger, met een stel wav filetjes van de Mellotron fluit die elk zo’n 8 seconden duren.
Hier speel ik een bekend melodietje via een midi speler op de pc.

edit: oh, sorry, je vroeg om een VST, heb ik in eerste instantie overheen gelezen 🙈
 
Ik weet dat Bitwig geen VST is. en zo dol ben ik er zelf ook niet meer op (de laatste updates zijn diep mager vind ik), maar de demo is gratis voor onbepaalde tijd met als enige restrictie dat je de projects niet kan saven.
Maar met bijv. audacity kan je de tracks als stems opnemen of gewoon de master natuurlijk.
Ik kom er nogmaals op terug omdat je 100% kan doen wat je wil, volgens mij, op de vorige manier en helemaal op de volgende



wat best wel een secret tool is.
Ok dit was de laatste Bitwig referentie van mij in deze thread :D

Als je vragen hebt, aarzel niet.
 
De Wavtrigger kan dit, je zet de wav filetjes op een usd card, geeft ze een nummer en je kan ze met midi afspelen.

bovenstaand filmpje is een module rond zo’n wavtrigger, met een stel wav filetjes van de Mellotron fluit die elk zo’n 8 seconden duren.
Hier speel ik een bekend melodietje via een midi speler op de pc.

edit: oh, sorry, je vroeg om een VST, heb ik in eerste instantie overheen gelezen 🙈

Nee hoor, hoe hardware-achtiger hoe beter ;-) maar dit ding is gewoon een wav file player, toch? of kan ik er een lange wav in laden en daar via midi of cv radom korte stukjes uit triggeren? want daar gaat het om: random korte stukjes spelen uit lange samples..
 
Ik weet dat Bitwig geen VST is. en zo dol ben ik er zelf ook niet meer op (de laatste updates zijn diep mager vind ik), maar de demo is gratis voor onbepaalde tijd met als enige restrictie dat je de projects niet kan saven.
Maar met bijv. audacity kan je de tracks als stems opnemen of gewoon de master natuurlijk.
Ik kom er nogmaals op terug omdat je 100% kan doen wat je wil, volgens mij, op de vorige manier en helemaal op de volgende



wat best wel een secret tool is.
Ok dit was de laatste Bitwig referentie van mij in deze thread :D

Als je vragen hebt, aarzel niet.

interessante video, en das inderdaad de richrting die het op moet.. maar uiteindelijk is misschien die originele radio music module nog wel wat het meeste in de buurt komt.. ik had op 1 of andere manier helemaal niet aan eurorack gedacht, bij samplers is mijn geheugen al zo geprogrammeerd dat ik automatisch aan software denk bij uitgebreide mogelijkheden ;-)
 
Kan je dit niet gewoon doen met Native Instruments Kontakt? Ik weet zeker dat het werkt, weet alleen niet of er een maximum size zit op de wav die je er in laadt.
 
er bestaat, ik kwam er pas achter, niet omdat ik er tegen aanliep, maar dat de max sample length, 2GB is? je hebt nog een andere wav container format, die wellicht meer aan kan.
goed 2GB is 101 minuten op 48Khz... en dat hangt dus af van wav type, het normale wav type, heeft die beperking. goed, dat is een terzijde. en wellicht hangt het nog van andere faktoren af.

maar lengte, tijdsduur, van 15-60 minuten;

ik weet ook niet de max. van kontakt, of andere samplers, kan dat nu ook niet kontroleren...

maar een DAW, met een sampler het is meer werk, of een drum rack zoals ableton of bitwig, is wellicht de beste oplossing.

gewoon veel sampler instantie, eerst de wav file als audio track laden, en dan stukken eruit pakken, en laden in de sampler, of de drum rack (wat ook een sample player is).

ik doe dat in wezen al, met lange recordings, maar vooral om uit kleine stukken, nieuwe geluiden te maken, @Laboratorio Incognito heeft neus op die werkwijze gedrukt, niet geheel onbekend er mee, maar om het zo intensief, of methodisch te gebruiken, dat werkt.

ik lees nu dat je cubase hebt, weet niet welke versie, maar die heeft de; sampler track...

wellicht niet precies wat je zoekt, och ja, groove agent se, kan ook samples laden (toch), wellicht zijn er dus al mogelikheden.
 
mijn cubase is een hele ouwe: cubase 5 (uit 2009 of zoiets). en die werkt nog prima. ik ga eens kijken wat daar in zit, kontakt heb ik volgens mij ook wel.. ik gebruikt dat spul eigenlijk nooit, voor mij is cubase nog echt gewoon een midi sequencer en vooral ook midi clock generator om alles te syncen.
 
bij samplers is mijn geheugen al zo geprogrammeerd dat ik automatisch aan software denk bij uitgebreide mogelijkheden ;-)

klopt heb ik ook, hoewel ik met dit soort dingen bij hardware (en zeker bij eurorack was dat zo, toen ik daar nog mee experimenteerde) sneller en vaker last heb van het "I wanna go to 11!"-syndroom :); dan is software vaak toch wat flexibeler.
 
mijn cubase is een hele ouwe: cubase 5 (uit 2009 of zoiets). en die werkt nog prima. ik ga eens kijken wat daar in zit, kontakt heb ik volgens mij ook wel.. ik gebruikt dat spul eigenlijk nooit, voor mij is cubase nog echt gewoon een midi sequencer en vooral ook midi clock generator om alles te syncen.

het lijkt alsof Kontakt ook blokt. maar zal dat beter uitzoeken, wanneer je kontakt zelf hebt, kun je het ook proberen vanzelfsprekend.

welllicht ligt het aan het systeem dat ik nu gebruik, nee, dat kan niet, denk ik.. nee, moet het makkelik aankunnen.

de enige 'sampler', die 32 minuten foutloos kan laden, zit in MSoundFactory... maar goed die sampler is nogal basaal, zal uitgebreid worden, kan wel met regions werken, maar goed die is de oplossing, kwa prijs, en het is heel systeem op zichzelf.
 
kontakt 5 laadt een sample van anderhalf uur in (kan even zo snel niet zien of dat mono of stereo is, ws stereo) en ik kan daar vervolgens sample start toewijzen aan bv velocity of key position, maar ook aan een cc of beiden, of het een moduleren met het ander. het duurt even en de waveform zie je niet meer, maar het werkt wel. ik denk dat dit voorlopig wel even aardig genoeg in de buurt kan komen bij wat ik wil, misschien die wave nog in 5 stukken knippen of zo om iets meer behapbare brokken te creeren. ik heb altijd een enorme hekel gehad aan ontakt vanwege die interface, maar het levert wel weer ;-)
 
Back
Top