Phuture Phantastic (Electro Techno Breakz)

funkaholic1972

Micro lid
Lid sinds
26 augustus 2008
Berichten
695
Locatie
Den Haag
Ik heb mij weer eens aan een (voor mijn doen snel gemaakte) nieuwe track gewaagd. Ditmaal heb ik de muziek in Ableton gemaakt bij een vriend thuis (ipv Cubase waar ik normaal muziek mee maak). Alleen maar stock instrumenten van Ableton zijn in deze productie gebruikt.

 
Ik heb een update gemaakt die iets minder heftig is qua kick, en verder ook een kleine boost in het hoog heeft meegekregen waardoor het geheel hopelijk nog wat frisser klinkt.

While you're at it... misschien wat laag eraf halen, om ruimte te geven aan de baslijnen. De onderste frequenties lijken wat ruzie met elkaar te hebben..

Moest ook aan deze denken, heeft mij erg geholpen (0'56"):





edit: en dan vergeet je het belangrijkste te melden.... dikke track!
 
While you're at it... misschien wat laag eraf halen, om ruimte te geven aan de baslijnen. De onderste frequenties lijken wat ruzie met elkaar te hebben..

Moest ook aan deze denken, heeft mij erg geholpen (0'56"):





edit: en dan vergeet je het belangrijkste te melden.... dikke track!

Allereerst bedankt voor de complimenten en je (relevante) video!

Ik zal ff toelichten hoe deze track tot stand is gekomen. Ik heb de track in twee middagjes in elkaar geflanst bij een vriend (met een ander type DAW). Die heeft mij een wav gestuurd zodat ik er thuis nog eens naar kan luisteren. Dat wav-je heb ik vervolgens thuis gemastered om te kijken hoe de track zou kunnen gaan klinken. In mijn enthousiasme heb ik die hier vervolgens (wellicht wat voorbarig) gepost.

Thuis luisterend kwam al snel naar voren dat de basfrequenties erg heftig zijn in deze track. Dit komt voornamelijk door de kicks die ik gebruikt heb. Die mogen voor dit nummer wat mij betreft ook wel stevig zijn, vooral degene die op de eerste tel zit want die moet de The Prodigy-achtige massieve 'dreun' op de eerste tel geven. Feit is echter dat ik in de originele mix nog helemaal niets heb gedaan aan het op elkaar afstemmen van de individuele geluiden qua EQ. Naast de kicks zitten er nog behoorlijk wat andere bassige elementen in de track die zeker een nadere inspectie op EQ-gebied rechtvaardigen.

Echter omdat ik nu alleen een wav van het geheel heb, kan ik daar nu thuis even weinig mee, behalve het laag een flinke cut in het algemeen geven. Nu heb ik dus al 4 dB van het laag afgehaald t.o.v. de eerste versie, maar als ik bijv. 6dB cut dan klinkt het nog altijd alsof er voldoende bas in de kick / het nummer zit. Echter ik vind het bepalen van de juiste hoeveelheid sub-bas één van de allerlastigste dingen als het gaat om mixen/produceren. Ik vond 4 dB cutten al lastig gevoelsmatig (leek veel), en 6dB cutten leek al helemaal belachelijk veel, haha, dus heb het voor nu maar even bij 4 dB gelaten.

Al met al komt het er op neer dat ik de volgende keer bij mijn maat thuis inderdaad even goed naar de kicks en de andere elementen met lage frequenties moet gaan luisteren en daar in de mix meer balans in moet gaan vinden. T.z.t. zal ik wel weer eens een update plaatsen in dit draadje, als ik e.e.a. beter heb uitgewerkt.
 
Ahh, helder verhaal.

Misschien kan je maat de losse sporen even naar je opsturen?

Een tussen-oplossing kan trouwens zijn om het probleemgebiedje op te zoeken en daar een "smalle" eq op te gooien (bij de resonerende frequenties).

Hier een uitleg van die techniek (intro-pagina, onderaan kan je "starten" met de oefening):


Is geen holy grail hoor, maar wellicht kan het helpen. En sowieso een handige techniek om te kennen.
 
Bedank voor je feedback nogmaals en de productietips, Stoter!

Ja, ik zou mijn maat inderdaad kunnen vragen om de stems van de track zodat ik er thuis mee verder kan pielen. Maar ik denk dat ik gewoon bij hem verder ga werken aan deze track als ik weer eens bij hem op bezoek kom. Voor nu laat ik dit draadje even achter met de volgende iteratie, ditmaal zijn de low end frequencies maar liefst 6,5 dB (!) gecut t.o.v. de eerste versie. En nog steeds ben ik er niet gerust op dat het genoeg is, haha!

Wordt vervolgd...

 
Back
Top