Madonna - Open your heart - 100% Home REMAKE

ano220424

Dismembered
Dismembered
Lid sinds
10 oktober 2002
Berichten
5.702
Waar zal ik het verhaal beginnen?

Bijna een jaar geleden verloor ik mijn best vriend Jan veel te vroeg op 67-jarige leeftijd na bijna 40 jaar van vriendachap, maar voor hem ook 40 jaar van ziekte en afzien.
Een erg begenadigd muzikant (drummer) en iemand die al midden jaren 80 een heel mooie home studio had.

Jan had thuis ook een bijzondere goeie Onkyo stereo installatie waar zijn TV op aangesloten was en ik zal nooit vergeten dat we samen in 1986 bij hem thuis het door Eurovisie uitgezonden live concert van Madonna in Italië gingen te kijken. Nootjes, chips, cola en een joint. We gingen tijdens de uitzending compleet uit de bol bij zoveel kunde en virtuositeit van Madonna's live band ...

Mijn beste vriend Jan is niet meer en ik mis hem enorm. Ik mis onze vele intense gesprekken over muziek, productie instrumenten en alles wat daar bij hoort.
Omdat het bijna een jaar geleden is dat we zijn as verstrooid hebben (21/04/2023) wou ik hem graag eren met een remake van een track die we beiden al die jaren goed zijn blijven vinden : Madonna - Open your heart.

Ik heb getracht deze track zo goed mogelijk na te bouwen. Gelukking vond ik de originele (dry) vocal track van Madonna.
Alle andere tracks heb ik zelf nagebouwd. Uren, dagen, weken heb ik er aan gesleuteld. Cheers Jan. I miss you mate!

(PS: blijkbaar is deze versie te goed gemaakt zodanig dat ik 'm niet eens kan uploaden op SoundCloud - wordt onmiddellijk verwijdert....hehe)
 

Attachments

  • Open Your Heart_MASTER_MIX01.mp3
    9,4 MB
Laatst gewijzigd:
Klinkt erg goed, tof gedaan hoor. :okdan: Net eerst het origineel geluisterd.

Alleen de vocals klinken een beetje apart en vervormd, alsof het een slechte AI vocal rip is.
Weet niet wat de oorzaak is, maar ik gok dat het vervormd is door een of ander effect dat poogt om mono vocal sporen dikker te maken, waardoor een chorus achtig effect kan ontstaan. In dat geval zou ik 't gewoon volledig mono houden en wat meer met een (korte) delay doen voor het ruimtelijk effect, zoals in het origineel zo te horen ook het geval is.
 
Geweldig gedaan. De vocal vond ik in het origineel al niet het beste van Madonna, dus dat boeit me in deze versie ook niet, de beats daarentegen zijn echt lekker 80s en zeer goed gedaan!
 
Waar zal ik het verhaal beginnen?

Bijna een jaar geleden verloor ik mijn best vriend Jan veel te vroeg op 67-jarige leeftijd na bijna 40 jaar van vriendachap, maar voor hem ook 40 jaar van ziekte en afzien.
Een erg begenadigd muzikant (drummer) en iemand die al midden jaren 80 een heel mooie home studio had.

Jan had thuis ook een bijzondere goeie Onkyo stereo installatie waar zijn TV op aangesloten was en ik zal nooit vergeten dat we samen in 1986 bij hem thuis het door Eurovisie uitgezonden live concert van Madonna in Italië gingen te kijken. Nootjes, chips, cola en een joint. We gingen tijdens de uitzending compleet uit de bol bij zoveel kunde en virtuositeit van Madonna's live band ...

Mijn beste vriend Jan is niet meer en ik mis hem enorm. Ik mis onze vele intense gesprekken over muziek, productie instrumenten en alles wat daar bij hoort.
Omdat het bijna een jaar geleden is dat we zijn as verstrooid hebben (21/04/2023) wou ik hem graag eren met een remake van een track die we beiden al die jaren goed zijn blijven vinden : Madonna - Open your heart.

Ik heb getracht deze track zo goed mogelijk na te bouwen. Gelukking vond ik de originele (dry) vocal track van Madonna.
Alle andere tracks heb ik zelf nagebouwd. Uren, dagen, weken heb ik er aan gesleuteld. Cheers Jan. I miss you mate!

(PS: blijkbaar is deze versie te goed gemaakt zodanig dat ik 'm niet eens kan uploaden op SoundCloud - wordt onmiddellijk verwijdert....hehe)
Wat een mooie tribute aan je vriend! En een goede remake!
 
Allen dank voor de waardering. Niet voor het een of ander, maar heb er behoorlijk lang aan gewerkt. Vooral de gitaren waren een nachtmerrie. (ik ben van origine gitarist - maar ik speel al lang geen gitaar meer)
Maar het voordeel van een DAW is dat je makkelijk kan knippen en plakken. Bij analoge of real time opnames hadden ze me ongetwijfeld snel de studio uitgegooid...

Klinkt erg goed, tof gedaan hoor. :okdan: Net eerst het origineel geluisterd.

Alleen de vocals klinken een beetje apart en vervormd, alsof het een slechte AI vocal rip is.
Weet niet wat de oorzaak is, maar ik gok dat het vervormd is door een of ander effect dat poogt om mono vocal sporen dikker te maken, waardoor een chorus achtig effect kan ontstaan. In dat geval zou ik 't gewoon volledig mono houden en wat meer met een (korte) delay doen voor het ruimtelijk effect, zoals in het origineel zo te horen ook het geval is.

Mooi gebaar! De vocal klinkt wel een beetje slecht.

Wat ik heb gedaan is een HP kopie van de vocal hard left gezet. (goed hoorbaar in de outro) Bijkomend een lichte auto tune op de main vocal (op sommige plaatsen zingt ze echt vals en ik veronderstel dat ze destijds ook flink in de weer moeten zijn geweest met een Eventide Harmonizer) Zelf ervaar ik die onvolkomenheden niet zo, maar ik heb niet echt veel aandacht aan de vocal besteed dus beide opmerkingen zijn dus terecht en dus zeker de moeite waard om de vocals opnieuw te bekijken... euh grondig te beluisteren. (heb vocal niet veel solo geluisterd)

Geweldig gedaan. De vocal vond ik in het origineel al niet het beste van Madonna, dus dat boeit me in deze versie ook niet, de beats daarentegen zijn echt lekker 80s en zeer goed gedaan!
Madonna had in haar jonge jaren een geweldige sugar candy klankkleur (daarom sloeg haar stem wel aan bij het grote publiek) maar ze is absoluut geen virtuose zangeres.
Verre van. (in de dry vocal track hoor je haar soms echt eerder schreeuwen dan zingen. Gek genoeg wordt dat door de muziek en FX grondig gecamoufleerd. Gek toch dat een tijdsgenote - Cindy Lauper - die absoluut wel kon zingen, het op termijn niet heeft gehaald van Madonna...
 
Laatst gewijzigd:
Sterkte met je verlies.
Mooi gemaakt.
Blijft een mooi nummer.
 
Mss wat gegevens:

BASS:
Het is me niet gelukt die typische 'dakke dakke' bast uit het origineel na te maken. Ik vermoed dat het een combinatie was van DX7 en MiniMoog die met verschillende sounds op diverse sporen opgenomen werden en dan gemixed. Ik heb voor de bass in mijn track 3 synths gebruikt: Waldorf Kyra en GForce MiniMonsta voor de bass klank en Vintage Synth Logic voor een spoor sub bass.

BELLS:
Ook hier een combinatie van 3 synths: Waldorf Kyra, Korg Wavestate en Vintage Synth Logic voor een PPG achtige 'fond' (na de intro rechts hoorbaar)

DRUMS:
NI Battery4 met een combinatie van 2 drumkits Yamaha Recording Custom 9000 en een DW-kit (Drumworkshop) Waves CLA en Valhalla FX.
Wel stukken zoals HH's en Tom fills met Roland SPD11 ingespeeld. Dat doe ik omdat de feel met drumstokjes op pads toch iets beter lukt dan op toetsen.
(by the way, mijn overleden vriend Jan heeft me aardig op weg gezet met drummen en drums programmeren)

STRINGS:
2 tracks Virus TI en 2X Matrix1000

SYNTH PADS & BRASS:
Waldorf Kyra & 2x Sonic Projects OPX PRO (imho de beste Oberheim OB plugin)
JD990 Brass patch

GITAAR:
Mijn vertrouwde LAG Green Laser met plugins van Waves CLA en NI Guitar Rig 5
+ Roland JD990 voor een feedback solo nootje. (goed luisteren :-)

In de brug hoor je nog een synth riedeltje : Novation Summit.

MASTERING: Ozone 9 Tight Bottom & Tight Highs Preset.

In tijd heb ik ongeveer 45 uur over diverse weken aan deze track gesleuteld.

Sterkte met je verlies.
Mooi gemaakt.
Blijft een mooi nummer.
Dank. Much appreciated.
 
Laatst gewijzigd:

Vergelijkbare discussies

Back
Top