Vraag aan DJ's: hoe bouw je een set op?

Even ter verduidelijking, het gaat om een live set met mijn eigen muziek. En ik ga niet DJ'en, maar optreden met mijn eigen nummers in een bepaalde volgorde. Daarom de vraag hoe DJ's zoiets aanpakken.
wat is het verhaal dat je wilt vertellen met je muziek?
Luister een paar sets die ongeveer in je straatje zijn en maak wat aantekeningen waar de breaks zitten en hoe de opbouw is.

Wat ik zelf deed was korte clips van mn eigen werk in een mediaplayer / winamp playlist zetten en dan met de volgorde spelen [edit]om zo de set vorm te geven en een volgorde te bepalen[/edit]

Je zult een hoop moeten anticiperen omdat je weinig controle over je set hebt tijdens je gig.

Als je er beschikking over hebt een grooveboxje in sync mee laten lopen voor wat spontane freakerij?

-C-
 
Laatst gewijzigd:
Maar is het nou een Live set of een DJ set ?
Het wordt hybride 😁

Nee, een live-set volgens de opbouw van een DJ-set. Ik zet al mijn tracks in Ableton als audiotracks op 8 sporen (beat, bas, synths etc) en speel live mee. Daarnaast trigger ik clips met de Push 1 en tweak ik live met filters en effecten. Misschien sleep ik ook nog een kleine drumcomputer het podium mee op.

Het genre is melodic techno en het zit allemaal tussen de 122 en 124 bpm. Het moet uiteindelijk klinken als een DJ-set, waarbij ik zoveel mogelijk live doe.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Wat ik zelf deed was korte clips van mn eigen werk in een mediaplayer / winamp playlist zetten en dan met de volgorde spelen [edit]om zo de set vorm te geven en een volgorde te bepalen[/edit]
Goede tip, dat kan ook ja.
Als je er beschikking over hebt een grooveboxje in sync mee laten lopen voor wat spontane freakerij?
Daar kijk ik ook naar, ja. Zeker een optie. Maar eerst de basis zo goed mogelijk neerzetten en de Push schijnt ook van alles te kunnen. Die heb ik pas een paar dagen.
 
Ik gebruikte daar altijd overgangs rows voor in ableton.
Klinkt interessant. Hoe deed je dat precies?
Dan kun je het natuurlijk ook doen via de camelot wheel methode. Dan doe je min of meer hetzelfde maar dan op basis van een nummer letter combinatie.
Dat doe ik gewoon op gehoor. 😀 En met wat live synth spelen kan ik ook heel aardige transities maken, merkte ik.
Daar zijn er zoveel van in dat genre en dat werkt super!
Ook een mooie. Ik merk dat ik zelf ook harder ga op dingen die ik ken of herken. Ik kan me ook voorstellen dat ik een zanglijn van - roep eens wat - Ed Sheeran pak en daar een mash-up van maak.

Dank voor het meedenken! 👍
 
Stephan Bodzin heeft goede tracks maar live was het niks. Te veel breaks waardoor de energie uit de zaal ging.
Fijne opmerking! Daar kan ik al meteen wat mee, want mijn breaks zijn ook vrij lang. Ik houd er meteen rekening mee bij de overgangen. Hooguit 16 maten overgang en dan meteen gaan 👍 En ik laat een zacht drumploopje op mute meelopen, voor het geval de aandacht verzwakt. Dank.
 
Je analyseert te veel. Ik zou performen vanuit het gevoel. Je lijkt nu alleen maar te willen crowd pleasen.
Waarom maak je niet een youtube van je huiskamer dry run en dan kunnen wij erop schieten?
 
Je analyseert te veel. Ik zou performen vanuit het gevoel. Je lijkt nu alleen maar te willen crowd pleasen.
En als analyseren nou mijn manier is? Er leiden meerdere wegen naar Rome 😉
Waarom maak je niet een youtube van je huiskamer dry run en dan kunnen wij erop schieten?
Dat is zeker een optie. Maar dan moet ik eerst een set van minsten 45 minuten hebben, en die ben ik nu aan het samenstellen. Zodra ik tevreden ben zet ik een video op YouTube 👍
 
Benn Jordan heeft een nieuwe video over voorbereiding voor een live performance.. leuke praktische info o.a. over je apparatuur voorbereiden en rekening houden met dingen die stuk gaan net voordat je gig is..

 
Klinkt interessant. Hoe deed je dat precies?
zo'n overgang row betekent dat je daar je patterns in oneshot mode zet en dan die row chained naar de volgende row in ableton. Dus op het moment dat je zo'n break wilt introduceren, dan klik je op die row, die speelt ableton dan af en gaat vervolgens automatisch verder met de row die je eraan gekoppeld hebt.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk beginnen met het leren van ableton en push, volgens mij ga je straks helemaal uit je dak als je eenmaal doorhebt wat er allemaal kan.

Je kan daar extreem ver in gaan, bijvoorbeeld in 1 van mijn overgang rows had ik de drum patterns in forward transient mode in de clip gezet en daar de transients heel kort van gezet. Gevolg was enorme snappy drums en bij de volgende row vloog diezelfde drum pattern er vol in met de volledige transients. Dat is echt een mega impact en voor zoiets heb je helemaal geen plugins nodig, dat zit gewoon standaard in ableton in die clip view. Dat is maar 1 voorbeeldje, zo zijn er echt honderden dingen die echt heel vet zijn om in je live set te verwerken.
 
zo'n overgang row betekent dat je daar je patterns in oneshot mode zet en dan die row chained naar de volgende row in ableton. Dus op het moment dat je zo'n break wilt introduceren, dan klik je op die row, die speelt ableton dan af en gaat vervolgens automatisch verder met de row die je eraan gekoppeld hebt.

Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk beginnen met het leren van ableton en push, volgens mij ga je straks helemaal uit je dak als je eenmaal doorhebt wat er allemaal kan.

Je kan daar extreem ver in gaan, bijvoorbeeld in 1 van mijn overgang rows had ik de drum patterns in forward transient mode in de clip gezet en daar de transients heel kort van gezet. Gevolg was enorme snappy drums en bij de volgende row vloog diezelfde drum pattern er vol in met de volledige transients. Dat is echt een mega impact en voor zoiets heb je helemaal geen plugins nodig, dat zit gewoon standaard in ableton in die clip view. Dat is maar 1 voorbeeldje, zo zijn er echt honderden dingen die echt heel vet zijn om in je live set te verwerken.
Ik hoor een nieuw onderwerp aankomen van de onlangs voorstelde interactieve SF meetings op afstand :)
 
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk beginnen met het leren van ableton en push.
Daar ben ik al hard mee bezig. Elke dag minstens een kwartiertje jammen. Het is wel flink schakelen naar weer een DAW merk ik. Maar gelukkig weet ik nu wat er allemaal kan. Alleen niet altijd hoe en waar het juiste knopje zit. Maar ik heb nog even de tijd. Nogmaals dank! 👍
 
Voor Bombario : Waarom ga je je kunsten niet even uitproberen in de buurt waar je woont om ervaring op te doen?
Staks zit je ver weg opgescheept met een rot publiek en nog erger, dat geen waardering kan geven aan jouw kunsten.
Als je ooit al waardering hebt gekregen dan sterkt dat het zelfvertrouwen.
Dan gaat het allemaal nog veel makkelijker.
 
Waarom maak je niet een youtube van je huiskamer dry run en dan kunnen wij erop schieten?

Nou, ik denk dat ik de reacties wel kan voorspellen:

"Je gordijnen vloeken enorm met je bank"
"je plant is bijna dood"
"hey waar heb je die vaas vandaan?"
"Draai je camera wat bij dan kunnen we je buurvrouw beter zien"

Maar een dryrun is serieus een leuke optie. Youtube is ook aardig eenvoudig te doen.

-C-
 
Back
Top