Vraag aan DJ's: hoe bouw je een set op?

Bedenk ook wat je wil wegzetten en bespreek dat met de organisatie. Als dj heb je meer ruimte om aan te passen maar ook dan moet je bedenken waar je voor wordt geboekt. Maak je beukende techno is het logisch dat je dat ook draait. Zeker als je bekendheid hebt door je tracks die je maakt.

Opbouw in een set verschilt ook wel per genre. Sommige genres gebruiken meer een rechtlijnige opbouw. Ik hou zelf ook wel van piek, dipje en eindigen met piek. Dan pak je het publiek direct in het begin en einde vergeten ze niet meer.
 
Denk dat e.e.a. ook afhangt van de omstandigheden waarin een artiest/DJ speelt. Komt het publiek specifiek voor het optreden van een artiest/DJ, dan kun je wat meer spelen met de opbouw van een set. Speel je op een festival, dan telt het eerste nummer veel zwaarder, als het weinig energie heeft krijg je dat het publiek denkt "goh, eerst maar 'ns bier halen", "he, het is nu niet druk bij die vreettent", vrouw/vriendin kijkt je aan van "goed moment dat ik naar de WC kan"... etc. En dat publiek ben je kwijt als ze eenmaal weglopen.
 
Komt het publiek specifiek voor het optreden van een artiest/DJ, dan kun je wat meer spelen.
Bij één zaal is dat inderdaad makkelijker, ja 😀

Ik vind het best lastig inschatten. De wat steviger nummers krijg ik online weinig reacties op, terwijl ik die zelf te gek vind. De echte 'liedjes' doen het veel beter, maar waarschijnlijk ook omdat het luistermuziek is. Sowieso wil ik me nog flink verbeteren in spanning opbouwen. Dat kan nog meer, als ik naar Beatport-tracks luister.
 
(net te laat, @Disharmonic is me voor, maar heb het nu al getypt, dus toch) :)

ik geloof dat ik nog nergens lees: "hangt van je publiek af..."
er zijn (voor mij dan) 2 soorten.
1 zij die van muziek houden.
2 zij die eigenlijk alleen op zoek (al dan niet bewust) zijn naar een bepaalde genetische make-up van een potentiële partner.

voor 2 maakt het allemaal niet uit, als je hun proces maar niet verstoort met afleidende facturen als nieuw, ongebruikelijk of smaak en doe vooral zoals de meesten het doen, opvallen door niet op te vallen.
voor 1 moet het de moeite waard zijn.

wat wel nieuw en vreemd is voor mij dat een live optreden wordt gespiegeld naar een DJ optreden.
is onvergelijkbaar,
een DJ gebruikt andermans werk, om een feestje te bouwen.
een artiest maakt muziek, gooit zijn ziel en zaligheid in een creatie (als het goed is :D).

voor 2 treed ik niet op, voor 1 graag.

:beard:
 
Laatst gewijzigd:
wat wel nieuw en vreemd is voor mij dat een live optreden wordt gespiegeld naar een DJ optreden.
is onvergelijkbaar.

Het gaat mij om het proces en het bespelen van het publiek. Welke keuzes maak je en hoe krijg je mensen mee. Aangezien ik dance maak, vind ik spiegelen aan een DJ niet zo gek.
 
Je moet oefenen Rutger. Oefenen en oefenen. :)
DJ-en en live sets worden vooral beter door ervaring.
Doe vooral je eigen ding en benader het niet zo analytisch.
Besteed die tijd liever aan het oefenen.

Met alleen eigen muziek limiteer je jezelf wel. Waarom niet wat tracks van andere?
Zo kun je voorkomen dat het allemaal een beetje hetzelfde klinkt en kun je je set vele male spannender maken.
Zoiezo tof als je voornamelijk eigen werk draait. Een paar nummers van andere doet daar toch niets aan af?

- lees het publiek, kijk in het publiek
- leer wat manieren van opbouwen en drop's en breakdown. dit moet je oefenen, filters, delays, stuters, lfo's ...
- Transities van track naar track
- dynamic ( volume ) houd altijd wat headroom zodat de drops net iets harder kan en zorg dat je niet teveel het rood in gaat.
Ook juist heel tof om ergen iets heel zacht te spelen en het publiek wat op te geilen en langzaam terug naar de normale levels.

Je kan je hele set als een verhaal benaderen.
Denk daarbij aan wat hoogte punten en relax momenten.
Je moet dus leren hoe je dat kan doen maar je moet ook aan het publiek zien of het tijd voor de piek is of dat we effe moeten bijkomen van al het gedans.
Neem jezelf op en luister het terug is een belangrijk hulp middel.
 
ja, vermoedelijk scoor je veel beter door er een classic in te mikken in je eigen werk, al is het maar n snippet. Een bar of 2 een doodgemepte retro classic loop er in en da crowd goes wild.
Ben je een live artiest of ga je je eigen werk aan elkaar breien? Ik vind het tof om zelf wat creativiteit live te doen. Al was het maar een grappige reclame mixen over een retro break...

2 many dj's doet dat ook (soulwax) zo'n 2 bar retro loop. Mentasm of zo. hooversssss
 
Doe vooral je eigen ding en benader het niet zo analytisch.
Haha, goed punt. En ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Maar dit benader ik niet zo analytisch hoor. Ik vind het alleen wel prettig als ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden. En mezelf voor eventuele beginnersfouten behoed, vandaar de vraag.

Als ik een live-set geef, wil ik geen tracks van anderen spelen. Althans niet in een set van een uur. Ik kan me wel voorstellen dat ik een paar remixen maak van bekende tracks. Of een dance-versie maak van een popnummer, of een acapella rip van YouTube. Puur voor live.

Voor mij is dit allemaal nieuw en misschien kijk ik er over een jaar wel compleet anders naar. Maar ik moet ergens beginnen.
 
Het gaat mij om het proces en het bespelen van het publiek. Welke keuzes maak je en hoe krijg je mensen mee. Aangezien ik dance maak, vind ik spiegelen aan een DJ niet zo gek.
Het scheelt dat je geen meezingers maakt, want anders kon je eigen werk waarschijnlijk wel shaken. (ten minste, als je mensen mee wilt krijgen).
De meute wil toch graag gewoon bekende nummers horen waar ze met mee kunnen blèren.

Ik ben een tijd geleden naar een concert geweest van een vet goede band in Zwolle (IJsselhallen, toen dat nog mocht).
Ik heb bewust vooraf hun laatste CD vaak opgezet, om mee te kunnen blèren.
Dat was echt wel een goede zet, want mijn beleving was totaal anders dan van anderen met wie ik was (die dat niet hadden gedaan).
En ook met onze band merk ik dat covers het vaak beter doen dan eigen werk. Gewoon omdat het publiek dat herkent en ze mee kan zingen.
En zolang het geen 'fans' van jou zijn (die je kennen), hebben ze geen binding met je werk of persoon en sta je met 1-0 achter (als het gaat om mensen mee krijgen dan).

Het voordeel is dus dat jouw genre minder vraagt om 'herkenning' en meer om een zekere mate van 'voorspelbaarheid' vraagt (opbouw dekt de lading misschien beter).
Ik houd zelf heel erg van een terugval in intensiteit tijdens een nummer (minder instrumenten), waardoor kick + bas beter uitkomen en je weer spanning op kunt bouwen door laagjes toe te voegen.
En dat mag dan best 128 maten duren oid. Zolang de mensen er lekker op gaan.
Dat zou je in de luisterversie nooit zo lang doen, maar tijdens een live set heb je meer tijd om hier rustig mee te spelen.

Ik weet niet of dat tegenwoordig nog het geval is (zit al even niet meer in het uitgaansleven), maar de nummers die DJ's live draaiden zijn (waren) echt anders dan de 'radio' versies die ik kende.
Langer, meer dynamiek en niet intro, refrein, B sectie en klaar.
Volgens mij kun je dit niet in beton gieten, maar zul je 'moeten' aanvoelen waar het publiek aan toe is.
Natuurlijk met een backbone en een beetje een plan. Maar verder gewoon zorgen dat je klaar bent voor een beetje improvisatie.
En laat zien dat je er van geniet.
Betrek het publiek er (af en toe) bij.
Etc. etc.
 
als je menigte jong is en commercieel willen ze vast vaak afwisseling... In de gouden tijd waren de platen lang en kon je alles lang draaien... Nu skipt men intro's van 1 minuut, moet alles snel snel knallen en hop volgende plaat... Paar jaar terug stond in in 't sportpaleis te A'pen te luisteren naar een retro night. Ben 't om 1u30 afgebold want dj's bleven maar platen afkappen eens de breaks kwamen, of mixen acapella's over breaks... Ik moest ervan walgen... Ik verdiende een rustpunt dat er maar niet kwam. Nooit meer. Echt niet. Bah.
Soms zijn breaks 't hoogtepunt vd plaat... die dan niet draaien of verneuken met wat anders er over gemixed, man man.
Als ik u was, stop er een eigen remix in van iets dat huge is en iedereen kent...
En zoals RSB ooit zei: de vloer doen dansen doe je met een tr909, one trick pony, werkt altijd . In nood :)
 
Ben 't om 1u30 afgebold want dj's bleven maar platen afkappen eens de breaks kwamen, of mixen acapella's over breaks... Ik moest ervan walgen... Ik verdiende een rustpunt dat er maar niet kwam. Nooit meer. Echt niet. Bah.
Herkenbaar! Op de radio nu ook ja. Gisteren moest Slam FM (dance jongerenzender) van de kinderen in de auto aan. Daar breken ze tracks ook na 2 minuten af of mixen ze het volgende inwisselbare liedje in. Maar voor dat publiek ben ik ook veel te oud, daar zie ik mezelf echt niet tussen staan. Denk ik / hoop ik 😉
 
Herkenbaar! Op de radio nu ook ja. Gisteren moest Slam FM (dance jongerenzender) van de kinderen in de auto aan. Daar breken ze tracks ook na 2 minuten af of mixen ze het volgende inwisselbare liedje in. Maar voor dat publiek ben ik ook veel te oud, daar zie ik mezelf echt niet tussen staan. Denk ik / hoop ik 😉
Hopen dat dat niet is waar je straks voor staat 8~
Dan mag (moet) je misschien maar mee met de massa :)
 
goede tips hier in deze thread.

ik zou inderdaad beginnen met een rustig intro (max ander half minuut) en dan overgaan in je eerste track, opbouwen naar je meest heftige track en tijdens die opbouw enige rust momenten inbouwen, aangezien je set met name op dynamiek impact gaat krijgen op je publiek (een set komt niet over als je 1 uur vol gas doorstampt, maar ook niet als je in elk nummer 2 minuten breaks gooit). En natuurlijk moet je de standaard tricks gebruiken zoals -3db bij een drop of een highpassfilter op sommige momenten, etc., ik gebruikte daar altijd overgangs rows voor in ableton.

Maar goed, dat is allemaal nog wel logisch, maar ik zou met name zelf rekening houden met live harmonic mixing van je tracks om de flow er goed in te houden (dus niet nummers apart spelen). Als je dat doet dan kun je perfecte overgangen maken tussen je eigen songs en bijvoorbeeld gewoon de bassline al mee laten lopen van je volgende track terwijl je de bassline mute in je vorige track. Net zoals je zou doen als je zelf een dj set draait. Als ik een set draai is alles harmonisch gemixt en vooraf heb ik bij alle tracks de key erin gezet (dat doet rekordbox al voor mij in mijn geval, enkan ik gewoon sorteren op key, dus dan is het doodsimpel om tracks op de 1,3,5,7e noot van die toonladder in te voegen. Als je geen idee hebt welke akkoorden je kunt combineren kun je het natuurlijk ook doen via de camelot wheel methode. Dan doe je min of meer hetzelfde maar dan op basis van een nummer letter combinatie.

De tip van bekende tracks vind ik een hele goede, dat is natuurlijk lastig als je een eigen set met eigen muziek live brengt, maar wat je wel zou kunnen doen is een aantal signature patterns verwerken in je eigen live tracks. Bijvoorbeeld de hardfloor more kante yeke yeke 303 patterns naspelen in een paar patterns in ableton en die dan samen met je eigen track draaien in de juiste toonsoort. Dat is ideaal als je merkt dat je de aandacht verslapt en de mensen herkennen dat stukje en je hebt direct weer de aandacht te pakken op je eigen tracks. Of eventueel wat van die voice samples die iedereen kent (zoals genlog - it feels so), daar zijn er zoveel van in dat genre en dat werkt super!
 
Bij één zaal is dat inderdaad makkelijker, ja 😀

Ik vind het best lastig inschatten. De wat steviger nummers krijg ik online weinig reacties op, terwijl ik die zelf te gek vind. De echte 'liedjes' doen het veel beter, maar waarschijnlijk ook omdat het luistermuziek is. Sowieso wil ik me nog flink verbeteren in spanning opbouwen. Dat kan nog meer, als ik naar Beatport-tracks luister.

Ja tussen nummer thuis luisteren en een evenement zit een belangrijk verschil. Afgelopen weekend was ik bij awakenings. Stephan Bodzin heeft goede tracks maar live was het niks. Te veel breaks waardoor de energie uit de zaal ging.
 
Dat ligt aan het moment waarop je moet draaien. Begin je begin van de avond, dan heeft keihard knallen geen zin vanaf het begin. Sowieso is het moment op de ochten/middag/avond/nacht belangrijk. En ook na wie je moet draaien. Hebben er al DJ's gedraaid, en zit het tempo er goed in, dan is aansluiten daarop aan te raden. Tenzij je wilt dat iedereen ineens drinken gaat halen de eerste 20min van je set :-)
 
Niet dat ik er enig verstand van heb (van dj-sets) maar als je vaker wil optreden zou je ook iets kunnen doen waardoor je enorm opvalt, ondanks dus dat je waarschijnlijk de openingsact bent.
Als je iets weet te verzinnen waardoor je 'onvergetelijk' wordt, zijn ze, als je de set verder ook goed uitvoert, de er de volgende keer als de kippen bij om jou weer te vragen.

Wat dat dan precies moet zijn, is helemaal aan jou, het hoeft niet eens perse een luisterbaar ingrediënt te zijn, een decoratief element kan al goed werken, bijv dmv je act, kleding, achtergrond, mascotte, decorstukken, iets, en als je dan toch naar een luisterbaar ingrediënt zoekt, dan zou je bijvoorbeeld een rode draad door je set kunnen gebruiken in de zin van, bepaalde samples, effecten of sounds terug laten komen al dan niet variaties er op, daarmee maak je de set tot iets wat echt van jou is.
 
Laatst gewijzigd:
Wat dat dan precies moet zijn, is helemaal aan jou, het hoeft niet eens perse een luisterbaar ingrediënt te zijn, een decoratief element kan al goed werken, bijv dmv je act, kleding, achtergrond, mascotte, decorstukken, iets

Ja, elke goede artiest heeft gimmick nodig. Dat kun je uitleggen als iets negatiefs, maar ik denk dat het wel klopt. En het kan ook iets zijn dat subtiel is.
 
Back
Top