Vraag aan DJ's: hoe bouw je een set op?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik ben druk met het samenstellen van mijn live set. Nu ben ik nooit DJ geweest en ik vraag me af: wanneer speel je welke track?

Hebben jullie tips of best practices? Of laat je dat als DJ volledig van het publiek afhangen? Maar dan nog zijn er vast dingen die wél en juist niet werken.

Wat ik dus eigenlijk vraag is: mag ik even in je (DJ) brein kijken? 😁

Groet en dank!

Rutger // De Facto
 
Hangt ervan af hoe lang je speelt. 1 uurje? Dan misschien een speciale intro track maar daarna meteen vol gas. Als je langer speelt kun je het opbouwen qua energie. Kleine tempo verhogingen kun je ongemerkt in breaks doen, langzaam 1bpm hoger heeft het publiek niet door. Verder kun je nog opletten dat je tracks met lange breaks niet achter elkaar draait anders raakt de fut er zoveel uit.
 
Dit is extreem genre gebonden, net als 'hoe maak je elektronische muziek?'. 1 globale tip, draai niet de muziek van de mensen die ook in de line-up staan ;)
 
Traag beginnen. Platen niet te kort draaien bij aanvang. Tempo laag bij aanvang. En kijk naar de vrouwen. Dj en doe je voor de vrouwen: als die dansen volgt de rest wel.

Werkt t niet? Speel wat totaal anders. Doe ook wat anders dan die voor je… maak n verschil. Als je durft. Soms kreeg ik verslenste dansvloeren in gang door zen totaal ander genre te draaien.
Maar goed… ik was ook all around dj in wijdste zin vh woord, niet hip.haha

Iemand zei me ooit” hoe meer drugs hoe eentoniger je draait” - maar was nt mijn publiek, wel t zijne
 
Hangt van je plaats in de line-up van de avond af, ook. Als je opent ga je niet 2 uur lang bangers draaien. Dan bouwe je de avond op kwa tempo en energie, en geef je het stokje netjes over aan de headliner zonder dat jij dus t laatste kwartier alle hits er doorheen jaagt.

Draai je als headliner, dan verwacht het publiek dat er doorgedanst wordt. Dan kun je er voor gaan, maar ook dan moet je wellicgt af en toe de energie wel iets indammen, door bijvoorbeeld het tempo hetzelfde te houden maar wat minder drukke tracks te draaien, iets minimaler.

Als stelregel geldt voor mij: kijk naar de reacties van je publiek, het is een wisselwerking van energie. Gaat men los op een plaat, hou die energie dan vast, of versterk het. Zie je dat de vermoeidheid intreedt (kan gebeuren), neem dan ff een afslag naar een iets relaxter substijltje. En bouw het weer op. Etc etc.
 
Ook nog: als je een succesformule hebt gevonden, melk ze niet uit want wordt strontvervelend en je speelt de vloer suf
 
Hangt van je plaats in de line-up van de avond af, ook. Als je opent ga je niet 2 uur lang bangers draaien.
Mooie tip, ik zal eens vragen wat ze voor mij op het oog hebben. Waarschijnlijk aan het begin van de avond en mijn muziek is sowieso rustig.

@klinkske Ook een goede 👍 Laidback Luke zei ooit dat hij soortelijke tracks zag als stapels kaarten. Werkte iets niet, dan pakte hij gewoon een ander stapeltje. Voor mijn live-set gaat het puur om mijn muziek en kan ik niet opeens wat totaal anders proberen. Maar ik ga wel van heel dromerig en filmisch naar war harder en rauwer. Ondanks min of meer hetzelfde tempo. Terugschakelen lijkt me dan alleen wel lastig.
 
Dat heeft dus weinig met dj’en te maken. Dan valt er ook weinig aan te voelen/passen aan het publiek. Maar ja, lang leve de uitgemolken scène waar iedereen met een prefab setje de dj kan spelen. Maar om toch iets constructiefs te vermelden, jaag de mixer niet helemaal het rood in en ga subtiel met eq om zodat het publiek niet met piepende oren thuis komt. Helaas hebben veel dj’s hier moeite mee.
 
Inderdaad wel handig om te kijken of je aan het begin draait of aan het einde. Openen met rustigere muziek is de regel, maar die regel is niet keihard; Darren Porter heeft een paar jaar terug (2019 uit mijn hoofd) Transmission Praag geopend met een trance set op 140 bpm. Dat Cosmic Gate daarna op 128/130 BPM niet echt uit de verf kwam kon hem niet schelen blijkbaar, dan hadden ze hem maar later moeten programmeren. Zit ook wel wat in, maar dat kun je pas doen als je een gevestigde naam bent.

Dus wat jouw tracks betreft moet je kijken naar de energie die er in zit. De geluiden die je gebruikt hebt. Dromerige tracks aan het begin, rauwere tracks aan het einde, dat zei je al.
 
Da's simpel the only way is up. Maar alles van jou is toch ook 122-128?
bewaar de "klappers" voor de 2e helft. Daarom ook het filmpje van Dave, die beheerst het perfect. je zal op iets soortgelijks met eigen werk uit moeten komen.
Wanneer je al je kruit verschiet in de eerste 20min dan is het snel klaar.
Ook is jouw muziek meer luistermuziek, vrij uitgearrangeerd. FF lekker 5min in een diepe loop blijven hangen zal dus ook wat moeilijker zijn. echt 16 maten op en af.
Dat biedt minder flexibiliteit. Je kan je set dus al eigenlijk uittekenen.
Maar nogmaals ga gewoon thuis optreden met wat je plan is, dan ervaar je snel genoeg waar het goed gaat of fout gaat. We kunnen daar hier uren over bomen, maar je moet het gewoon doen en oefenenen.
Heb je na 15min je kruit al verschoten moet het anders. Zit er na 15min nog geen puf in, dan moet het ook ook anders.
 


Check deze ook nog eens. Ik heb geen idee hoe live dit nou echt is, maar dit zit echt heel goed in elkaar qua opbouw. En het ligt dicht bij jouw stijl vind ik.
 
hilarisch eigenlijk he, dj's beginnen allemaal 'traag en rustig' en 't publiek denkt 'ik ga niet te vroeg want dan is er niks te zien' :D

Ik heb nog een tip die me meer dan 15 jaar heeft geduurd voor ik m leerde: stop niet teveel tijd in een set, ten koste van je gezin en gezondheid enz. Met wat pech is 't ondankbaar publiek, of erger nog, komt er niemand en dan heb jij alles geofferd voor shit. Was een goeie zure les: ik deed alles qua voorbereiding en dan merkte ik eens ginds dat al wat ik had voorbereid dit keer niet werkte en greep maar weer naar cliché. Zucht. Ben niet voor niks gestopt in 2015 btw :D
Moby zijn bio: prodigy speelde voor hem, lege zaal. Hij trd op, volle zaal. Week later (of zo) was prodigy in de states mega verkoop met hun album en moby mondjesmaat, publiek was gewoon nog niet klaar.
 
Inderdaad wel handig om te kijken of je aan het begin draait of aan het einde. Openen met rustigere muziek is de regel, maar die regel is niet keihard; Darren Porter heeft een paar jaar terug (2019 uit mijn hoofd) Transmission Praag geopend met een trance set op 140 bpm. Dat Cosmic Gate daarna op 128/130 BPM niet echt uit de verf kwam kon hem niet schelen blijkbaar, dan hadden ze hem maar later moeten programmeren. Zit ook wel wat in, maar dat kun je pas doen als je een gevestigde naam bent.

Dus wat jouw tracks betreft moet je kijken naar de energie die er in zit. De geluiden die je gebruikt hebt. Dromerige tracks aan het begin, rauwere tracks aan het einde, dat zei je al.
Zo heb ik een keer Charlotte de wit gezien. Eigenlijk was de line up: Tiga, Chemical Brothers, Charlotte. Mooi zou je zeggen. Maar, vrouwke heeft nog een andere gig en wordt gedraaid met de chemical bros. Helaas was deze superster niet in staat om zich aan te passen en Tiga keek vreemd op toen zijn mooie opwarm set plots veranderde in beukende techno. Twee uur lang. En daarna de mooie electronica van de chemical bros… daar had ze wat mij betreft kunnen laten zien hoe goed ze is door een passende set tussen de twee te draaien, maar helaas dus gewoon alleen dr eigen truukje.

Schuld van de organisatie door verkeerd te boeken of van de artiest die zich niet aanpast?
 


Check deze ook nog eens. Ik heb geen idee hoe live dit nou echt is, maar dit zit echt heel goed in elkaar qua opbouw. En het ligt dicht bij jouw stijl vind ik.

Dit is niet live, je ziet de wav van de mix gewoon onderaan het ableton scherm. Ook draait hij bij het openen van de release de ene keer keurig aan de reverb van de Peak, de andere keer aan de cutoff :D die andere poser drukt alleen maar tegen z’n apc faders aan die al max open staan. Ook zijn er meerdere momenten waar ze te vroeg of te laat een track (un)muten.
 


Check deze ook nog eens. Ik heb geen idee hoe live dit nou echt is, maar dit zit echt heel goed in elkaar qua opbouw. En het ligt dicht bij jouw stijl vind ik.

Ja, die klinkt erg lekker (en 'toevallig' ook op een heel mooie locatie gefilmd)
Live of niet, de set zit wel lekker in elkaar en interessant om te bekijken hoe ze dat doen.
 
Het is een lekkere set, dat zeker, maar een ieder die zelf produceert ziet dat dit voor de bühne is.
wel leuk om te kijken. ”hoe ze het (na)doen” :D
 
Back
Top