Kan iemand mij vertellen waarom mensen tegenwoordig 3.500,- voor een Juno 60 vragen en betalen?

Een Juno 60 is natuurlijk gewoon een prima klinkende synth maar het lijkt alsof alles gewoon veel meer in trek is, ook minder interessant spul. Tweedehands gear wat nieuw nog verkrijgbaar is zakt tegenwoordig nog maar zelden 25% onder de nieuwprijs. Of wie had dit ooit verwacht? ≥ Yamaha DX7 synthesizer - Synthesizers - Marktplaats.nl en dan is dit een afgeleefd toestel.. gemiddeld zit ie nu op 600.
Ik heb echt 'n maand lang moeten leuren met de mijne voor 125 euro.. zal de voorstellen verder besparen.. Yamaha DX7 en Korg Z1
is uiteindelijk via MP verkocht voor 100 euro dacht ik. Maar het is nu gewoon een andere tijd met al dit spul lijkt wel.. Een Roland MT32 blijkt zelfs verkoopbaar voor ver boven de 100 euro.. en als er nu niets nieuws te krijgen is kan ik me er iets bij voorstellen maar er komt juist meer uit dan ooit.
Oef, wat te denken van alpha juno 1 voor 150 euro, met bladmuziekhouder ! Of die Korg poly 61 met gedeukte behuizing, zonder midi, voor 70 euro.
 
Ook enorm in de lift: Akai samplers. Weet je wel? Die grijze bakstenen waar iedereen halverwege de 00's echt vanaf wou. Je kon ze aan de straatstenen niet kwijt! Wat moest je er ook mee toen. Enkele jaren geleden zat ik met zo'n loodzware steen genaamd S-950 in mn maag. Voor 'n prikkie gekocht bij een man die dacht dat het een tuner was. Mooi hoor, voor die sound, maar het ding was te lomp, te groot, en samplen was net iets meer gedoe dan gewoon met de PC, dus dat kwam er nooit van. Ik geloof dat ik er net 250 voor heb gekregen en dat vond ik best. Nu gaan ze voor 750+ en snel stijgende.. aii
 
Denk inderdaad, zoals hier al een aantal maal gezegd is, dat er veel geld is. Lijkt wel of de gemiddelde synthliefhebber ook geinteresserd is in crypto. Wanneer je ooit 1 bitcoin hebt gekocht, dan voelt 5k van die 50k uitgeven voor een synth prima. Heb je nog 45k over 8) . En, ook zoals al een aantal maal gezegd, de hype die er om de e.o.a. reden omheen is ontstaan en waar mensen in meegezogen worden werkt ook mee.
Of ze ook waardevast blijven en eventueel nog blijven stijgen betwijfel ik. Op een gegeven moment is de rek eruit. En als je kijkt naar bijvoorbeeld een Behringer nu met die RD-9. Ik denk dat alleen een tr 909 purist eventueel het verschil hoort. Ik heb zelf een 909 gehad (ook 5 jaar geleden voor 1.250,- weggedaan :dubbel:) die gaan nu ook rond de 5k. Die RD-9 koop je nieuw met garantie voor 350,-. En er zitten nog extra opties op ook! Wachttijd op je bestelling is nu al bijna een half jaar. Ik heb hem besteld. Ben bereid erop te wachten voor die prijs. Ben benieuwd wat dat voor de prijs v/h origineel gaat doen.
Misschien gaan ze ook wel een keer die juno 60 namaken omdat die nu zo sought after is. Zullen we zeggen..., 400,- ? :dubbel:
 
En dan te beseffen dat het eigenlijk alleen om het geluid gaat dat uit de luidspreker/koptelefoon komt. Een beetje muzikant heeft geen statussymbool nodig en kan nog muziek maken met een elastiekje als het moet. Kortom: Je muziek wordt echt niet kwalitatief beter als je alleen dure instrumenten bezit. Creativiteit, aanleg en uithoudingsvermogen zijn veel belangrijker.:)
 
Mss stijgt t niet… is de euro gewoon geen hol meer waard.

Er is in Europa geen overdreven hoge inflatie geweest de afgelopen jaren. En daarbij zijn prijzen voor bv kleding of voeding op geen enkele manier te koppelen aan deze stijging. Ook de koers van de Euro ten opzichte van andere munteenheden zoals Dollar of Yen van de afgelopen jaren past niet in het beeld van deze stijging. Het is gewoon puur de vraag die aanbieders de vrije hand geeft. Helaas...
Je zult hetzelfde zien als je je tweedehands auto gaat kopen. Nieuwe kunnen niet geleverd worden door het chiptekort waar de autoindustrie momenteel mee kampt, met alle gevolgen voor de prijzen op de tweedehands markt.
 
En dan te beseffen dat het eigenlijk alleen om het geluid gaat dat uit de luidspreker/koptelefoon komt. Een beetje muzikant heeft geen statussymbool nodig en kan nog muziek maken met een elastiekje als het moet. Kortom: Je muziek wordt echt niet kwalitatief beter als je alleen dure instrumenten bezit. Creativiteit, aanleg en uithoudingsvermogen zijn veel belangrijker.:)
Ik vermoed dat het ook veelal liefhebbers / verzamelaars / handelaars zijn die meer waarde hechten aan bepaalde instrumenten (objecten) dan ze misschien in muzikale zin waard zijn.
Niks mis mee overigens, maar het is een andere tak van sport.
De gemiddelde producer van elektronische muziek heeft in principe geen instrumenten meer nodig.
Maar of dat net zo leuk is, is nog een ander verhaal.

Ik kan al het geluid wat ik wil uit Reason met wat VST's halen, maar duik toch liever achter m'n hardware synths .
En eerlijk gezegd krijg ik zelden een glimlach van een klik met m'n muis of het bespelen van m'n midi keyboard / controller, maar regelmatig (99,5%) als ik achter m'n synths kruip.
Ik verwacht niet dat m'n muziek echt beter wordt, maar de weg er naar toe is wel leuker!
Overigens heb ik geen gehypte Juno veel te duuro staan hier. Gewoon recente instrumenten, veelal 2e hands gekocht voor behoorlijk wat minder dan de nieuwprijs :)
 
idd ja. In een land als Venezuela is de verhouding echt compleet zoek. Wordt ook veel in crypto belegd in Zuid Amerika..

Ik was een aantal jaar terug bij dit bedrijf Studio Recorder door een Ebay auction die ik had gewonnen. Kreeg een rondleiding.. echt bizar veel wat ze hadden staan daar.. aardige gasten ook.. :) Er werd me verteld dat er opvallend veel vintage verscheept werd naar China, vooral tapedecks waren in trek. En dan ging het om bedragen van 4 nullen.. moeten ze ermee vraag je je af??
 
Een M1 is in principe voor alles wat erna kwam vervangbaar. En dan nog beter. Ik weet niet of het 12 bit samples waren maar ruk klonk het zeker. De 01FD biedt veel van de samples die in de M1 zitten lijkt em nu ook te volgen in prijs.
Is wel wat kort door de bocht, ik vind met name de FX best interessant, daar kun je behoorlijke spacey ambient mee maken, en de samples zijn echt beter dan de 01W. Daar wordt het allemaal al een beetje generiek Yamaha-keyboardjessound. Gelukkig zijn er altijd nog T2's. Die zijn nog onder de radar. Wel 100% M1 sound, maar ergens ook een beter bak dan de opvolgers 01W en Wavestation. Een T2 voldouwen met leuke samples en dan de effecten erover, en 4 MIDI uitgangen en 76 toetsen, vaak voor minder van 200€, kom maar op!
 
Is wel wat kort door de bocht, ik vind met name de FX best interessant, daar kun je behoorlijke spacey ambient mee maken, en de samples zijn echt beter dan de 01W. Daar wordt het allemaal al een beetje generiek Yamaha-keyboardjessound. Gelukkig zijn er altijd nog T2's. Die zijn nog onder de radar. Wel 100% M1 sound, maar ergens ook een beter bak dan de opvolgers 01W en Wavestation. Een T2 voldouwen met leuke samples en dan de effecten erover, en 4 MIDI uitgangen en 76 toetsen, vaak voor minder van 200€, kom maar op!
Idd die T2 en 3 waren nog interessanter. Ik heb altijd begrepen dat de 01w een groter sample rom had.. sommige samples waren wel hetzelfde toch?? Ik vond het beiden niet zo heel spannend. Maar dat had ik bij de SY77 of de D70 (die ik destijds had) ook niet. Ik vond de DX7 altijd interessanter als synth.. ooit in '94 dacht ik nog een SY99 gekocht. (voor 3750 guldens). daar kon je ook samples in stoppen. Beetje als de T2 en 3. Van korg had ik ook de DSS1. Er zat in het library trouwens dezelfde, megaslecht klinkende M1 Piano.

Maar al dit soort synths worden nu in prijs opgeduwd. Dat valt gewoon op. 10 jaar terug hoefde niemand ditsoort spul.. Analoog was toen al wel meer in trek. En net als @Knop al opmerkte. Samplers zijn ook gigantisch over de kop gegaan.

Ik heb 'n paar maanden tijdje terug nogeens iemand getipt die een betaalbare synth zocht.. Er stond 'n Kawai K11 voor iets van 75 of 100 euro te koop stond.. Heb em zelf ook gehad. De K11 is heel onbekend maar heeft best een goed filter.. interessante specs.. FX zijn niet echt bijzonder.. maar best leuke synth voor een normale prijs..


 
Laatst gewijzigd:
...
Het lijkt erop dat die Japanners de prijzen omhoog geduwd hebben met hun achterlijke vraagprijzen op Ebay en iedereen erin stinkt en veel van die oude analoge bakken ineens veelvouden kosten vergeleken met de bedragen van een paar jaar geleden.
...
Bedenk, voordat je je generaliserend en stigmatiserend uitlaat over één bepaald land of bevolkingsgroep, hoe je het zou vinden als er in dergelijke termen over jouw land/regio & haar bewoners geschreven zou worden.

Verder nog een vraag:
Begrijp je ongeveer hoe markten iha functioneren en wat sinds 2008 het huidige monetaire beleid is in de EU, USA, JP & AU, en wat daarvan de consequenties zijn voor ons allemaal hier ?
 
Bedenk, voordat je je generaliserend en stigmatiserend uitlaat over één bepaald land of bevolkingsgroep, hoe je het zou vinden als er in dergelijke termen over jouw land/regio & haar bewoners geschreven zou worden.
Wat een onzin. Iedere synth/fx liefhebber ziet dat er op Ebay veel uit Japan verkocht wordt voor mega (te) hoge prijzen. Heeft niets te maken met 'de Japanner' of het land. Heeft niets te maken met generaliseren of stigmatiseren. Is gewoon realiteit.
Verder nog een vraag:
Begrijp je ongeveer hoe markten iha functioneren en wat sinds 2008 het huidige monetaire beleid is in de EU, USA, JP & AU, en wat daarvan de consequenties zijn voor ons allemaal hier ?
Ik zit hier niet om over economie te praten.
Als je de behoefte hebt om je te profileren met dit soort quasi zogenaamde intelligente uitspraken, gebruik er dan niet mijn zinslijnen voor om een discussie te starten die totaal niet in deze thread thuis hoort. Ik heb geen lecture van jou nodig en ik denk dat niemand hier op dit forum zit te wachten op jouw zelfvermeende intelligente uitspraken :kont:
 
Als je een Juno 60 wil annno nu , dan is dit gewoon de prijs. En soms kan je misschien beter 1 super lekkere synth hebben, dan 10 Behringer bakkies.
Wat mij meer verbaasd zijn nieuwe bakken van 3 of 3k.
Vroeger vond ik 300 NLG voor een 303 ook heel veel geld 🤣
 
Op het aankoopbonnetje van mijn T2ex stond HFl 7800,-. Daar had je denk ik een deftige auto voor in 1989.
Niet echt waardevast dus ;), hij koste mij maar 200€. Soort omgekeerde prijsontwikkeling aan de 303.
Maar dan had je toen wel een soort van poor-mans Fairlight CMI.
 
Laatst gewijzigd:
En dan te beseffen dat het eigenlijk alleen om het geluid gaat dat uit de luidspreker/koptelefoon komt. Een beetje muzikant heeft geen statussymbool nodig en kan nog muziek maken met een elastiekje als het moet. Kortom: Je muziek wordt echt niet kwalitatief beter als je alleen dure instrumenten bezit. Creativiteit, aanleg en uithoudingsvermogen zijn veel belangrijker.:)
Ik beschouw mezelf niet als muzikant. Ik kan niks. En je moet als muzikant zeker geen instrument hebben. Maar dan heette t hier vst forum ipv synthforum. :)
 
Als ik naar mezelf kijk is het pure jeugdsentiment. Nu heb ik nooit een Juni 60 gehad en er eigenlijk ook nooit interesse in gehad.

Ik heb ook tijdenlang likkebaardend naar de CS80 gekeken maar, gelet op prijs en gewicht, vanaf gezien. De CS30 leek me wel wat en als ik heel af en toe weer een bespreking of demo zie dan begint de GAS weer een beetje op te spelen.

De enige die op m’n lijstje stond en heb kunnen aanschaffen was de Roland SH-5. Voor de rest besef ik me dat ik eerst maar eens lekker muziek moet gaan maken, want daar doe ik het toch voor (de zoveelste nieuwe/oude synth aanschaffen brengt in dat opzicht toch alleen maar tijdelijke voldoening en ik vrees dat sommigen dat besef een beetje kwijt zijn geraakt)
 
Wat dacht je dat de euro gewoon niets meer waard is, kijk naar een gemiddeld huis . Nu twee keer de waarde. Dus 3k is maar 1500 euro.
 
Als ik naar mezelf kijk is het pure jeugdsentiment. Nu heb ik nooit een Juni 60 gehad en er eigenlijk ook nooit interesse in gehad.

Ik heb ook tijdenlang likkebaardend naar de CS80 gekeken maar, gelet op prijs en gewicht, vanaf gezien. De CS30 leek me wel wat en als ik heel af en toe weer een bespreking of demo zie dan begint de GAS weer een beetje op te spelen.

De enige die op m’n lijstje stond en heb kunnen aanschaffen was de Roland SH-5. Voor de rest besef ik me dat ik eerst maar eens lekker muziek moet gaan maken, want daar doe ik het toch voor (de zoveelste nieuwe/oude synth aanschaffen brengt in dat opzicht toch alleen maar tijdelijke voldoening en ik vrees dat sommigen dat besef een beetje kwijt zijn geraakt)
Oh, krijg je die steengoede muziek er dan niet bijgeleverd?!? :P:P:P
 
Back
Top