Hoe krijg je deze groove?

Zoiets dacht ik ook. Kreeg er zelfs nog een flashback van ->

Luister hoe het nummer na 4:05 overgaat in zo'n zelfde 3/4? 6/8? groove.
 
Naast de 6/8 loopt er nog een arpje met een ander aantal tellen wat ieder rondje daardoor op een andere tel begint. Leuke track ja.
Ik vond Disclosure - Latch destijds wel te gek.. Maar dit is al best vaak gedaan. Uit de Disco tijd herinner ik me nog je zo'n track 'Swing Your Daddy' . Ik vond dat maar suf klinken destijda.. Maar het kan dus best grooven Of how about 'Tsunami' of Liberte'? Zal de links naar YT besparen 😬

Je kunt ook nog experimenteren met swing. De even tellen iets voor de grid plaatsen.. Dus na de tel

 
Laatst gewijzigd:
De basis van elke lekkere groove is : VERGEET QUANTIZE. Quantize kills the groove.
En dat geldt niet enkel voor je drums, maar ook alles wat er rond hangt.
Een tweede regel is : SPEEL MET NOTE DELAY (dus schuiven met midi-events tot het goed zit)

ACCENTEN. Luister goed naar de eerste groove en probeer te ontdekken waar hij allemaal accenten in velocity legt.

Maar de beste truuk om groove, swing, feel te leren is zoals ik het heb in de 80's heb geleerd : onderstaand nummer leren drummen op een echt drumstel !
Ik kan je verzekeren dat het keihard oefenen is eer je het onder de knie hebt, maar dan leer je wat tempo, swing, groove, upbeat, downbeat, feel, tightness is.

Als je geen drumstel hebt, kunnen zelfs een paar drumsticks je ver op weg helpen. Een tambourijn of van die shaker eitjes. En probeer daarbij accenten en groove te volgen.
Probeer maar eens de hele track mee te doen op tambourijn zonder er naast te zitten... 4/4/ 8/4 en 16/4.

Zodra je de groove 'voelt' doordat je hem daadwerkelijk fysiek uitvoert word het ook veel makkelijker om hem in te spelen of programmeren...
(ik gebruik een Roland SPD11 om mijn drums in te spelen - dan neem ik het stuk dat het lekkerst zit en kopieeren maar ... ;)

Succes !

 
6/8 voor de bass met triolen voor de lead?
Dit, en die arp heeft volgens mij 7 noten waardoor het een gevoel van polyritme krijgt.

Deze video heb ik laatst gezien en gaf ook interessante info over het fenomeen triolen en 6/8:
 
Afgaande op de mannen van toto heb je vooral een grote donkere zonnebril nodig. Ik moest direct denken aan deze knaller van leftfield
 
Dit zijn voornamelijk triplets en polyrythms, dus meerdere ritmes door elkaar. De beat is dan wel 4/4 maar er zit 6/8 doorheen, en dan ook nog eens 8 dotted delays die het nog interessanter maken, het zijn euclidean rhythms. Je kan het bereiken door een Euclidean sequencer te gebruiken en sommige geluiden in triplets te programmeren, ik heb onlangs deze gekocht: https://www.hornetplugins.com/plugins/hatefish-rhygenerator/ zeer interessante plugin en ben er ook regelmatig mee aan het experimenteren. Zie trouwens dat ie nu in de aanbieding is.
 
Wat @sKeLeTvM zegt:
Zelf spelen.
Het duurt mij dikwijls veel te lang om alles in te typen etc...
Je kan veel beter zelf spelen, dan voel je de groove, dan maak je de groove.
En ja hoor, drumstokken, shaker, eggs, woodblocks etc. behoren tot mijn instrumentarium.
Zelf heb ik geen drumstel, wel 2x een Pad80 :D

Cheers,
Exo. :mega:
 
Voor FL gebruikers heb je in de Advanced Fill tool (rechtermuisklik op een step sequencer track) ook een Euclidean optie.
 
Laat je niet gekmaken. Deze drums zijn gewoon keihard strak ingetekend. De truc zit m inderdaad in het gebruik van polyritme, polymeter en accenten.

je kan hier op twee manieren naar kijkEn.

1. je leest de basisgroove 6/8e (of: 12/16e) Dat kan je lezen als:
- 12 groepjes van 1 (de hats)
- 4 groepjes van 3 (de kick)
- 6 groepjes van 2 (de chord)

Speel inderdaad wel met je accenten. Die hats klinken bijvoorbeeld als zach-hard-hard (en dat dan 4 keer per maat)

dat voelt een beetje als deze afro cubaanse groove:

Het verneukeratieve is alleen die arpeggio op de achtergrond. Die is om 2 redenen raar: tussen elke kick zitten niet 3 maar 4 16en, wat clasht met de 6/8e groove waarbij er 3 16en tussen elke kick zit. En het patroon herhaalt zich elke 6 noten, waardoor ie over de tel heen schuift. In nerd taal is het een 4-tegen-3 polyritme én een 6-tegen-4 polymeter.

2. Je kan ook de arpeggio leidend maken. Dan programmeer je de drums gewoon in 4/4, zodat er weer keurig 4 16en in een tel passen. De arpeggio zijn dan simpelweg 6 16e die zich herhalen. Dan moet je alleen de hats in 8e triolen programmeren (dus 3 per kwartnoot/kick) en je chords in kwartentriolenen (dus 3 per halve maat/2 kicks)
 
Laat je niet gekmaken. Deze drums zijn gewoon keihard strak ingetekend. De truc zit m inderdaad in het gebruik van polyritme, polymeter en accenten.

je kan hier op twee manieren naar kijkEn.

1. je leest de basisgroove 6/8e (of: 12/16e) Dat kan je lezen als:
- 12 groepjes van 1 (de hats)
- 4 groepjes van 3 (de kick)
- 6 groepjes van 2 (de chord)

Speel inderdaad wel met je accenten. Die hats klinken bijvoorbeeld als zach-hard-hard (en dat dan 4 keer per maat)

dat voelt een beetje als deze typische afrikaanse groove:

Het verneukeratieve is alleen die arpeggio op de achtergrond. Die is om 2 redenen raar: tussen elke kick zitten niet 3 maar 4 16en, wat clasht met de 6/8e groove waarbij er 3 16en tussen elke kick zit. En het patroon herhaalt zich elke 6 noten, waardoor ie over de tel heen schuift. In nerd taal is het een 4-tegen-3 polyritme én een 6-tegen-4 polymeter.

2. Je kan ook de arpeggio leidend maken. Dan programmeer je de drums gewoon in 4/4, zodat er weer keurig 4 16en in een tel passen. De arpeggio zijn dan simpelweg 6 16e die zich herhalen. Dan moet je alleen de hats in 8e triolen programmeren (dus 3 per kwartnoot/kick) en je chords in kwartentriolenen (dus 3 per halve maat/2 kicks)
 
Overigens niks mis met ongequantizede, ‘losse’ shuffly house beats. Maar dan krijg je zoiets en da’s echt iets heel anders:
 
Het verneukeratieve is alleen die arpeggio op de achtergrond. Die is om 2 redenen raar: tussen elke kick zitten niet 3 maar 4 16en, wat clasht met de 6/8e groove waarbij er 3 16en tussen elke kick zit. En het patroon herhaalt zich elke 6 noten, waardoor ie over de tel heen schuift. In nerd taal is het een 4-tegen-3 polyritme én een 6-tegen-4 polymeter.

Eigenlijk ook wat ik zei. De sequences maakt het verwarrend want dat is een groep van 6 zestiende over een triplet beat in 4/4. Ik zie het dus niet als 6/8, maar zo zou je het ook kun interpreteren.
Zeker geen shuffle en ook geen Euclidean. Maar gewoon een simpele 4/4 triplet beat met een polyritmisch sequenceje erover. En geheel strak gequantized. We moeten het niet te ingewikkeld maken :)
 
Joachim Pastor heeft altijd een heerlijke groove in zijn tracks. Zo ook in het nummer hieronder. Hoe krijg je dat? Is dat gewoon groove quantize?


Klikt als een soort reverbe kick met veel delay en filter erop. Vette track trouwens.
Daarnaast elementen net even van de grid halen of met delay ms.

 
Back
Top